Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Nieuwe laptop geschikt voor adobe programma's : 22 reacties (1/2) [Computer en Elektronica]

Nieuwe laptop geschikt voor adobe programma's

30/11/16 22:29
Hallo noxa,

Ik overweeg om een nieuwe laptop te kopen.
Zijn hier mensen die me een laptop kunnen aanraden of advies kunnen geven?

Vereisten:
- Het belangrijkste: programma's als adobe photoshop, illustrator, indesign etc etc moeten vlot te gebruiken zijn.
Geen vastlopende schermen, ik wil met gemak kunnen photoshoppen, naast de 15 tabs die ik open heb staan op internet explorer, terwijl ik Britney Spears luister.
https://helpx.adobe.com/nl/photoshop/system-requirements.html
-Gezien ik vaak genoeg met beeld ga bezig zijn, mag de resolutie wel aangenaam zijn voor de ogen. Teksten lezen op mijn huidige laptop (zie hieronder) is echt pijnlijk, tegenover de mac van mijn vriend.

- Draagbaar:
Geen zware laptops. Mijn huidige laptop is echt een kalf, genre: 'speciale' rugzak vereist omdat die een normale rugzak gewoonweg niet past en te zwaar is om in een schoudertas te dragen.


- als het kan met een cd-speler (sporadisch gebruik), maar tegenwoordig kunt ge dat ook extern kopen zeker?
- genoeg USB-poorten enzo duuuh
- ik game niet

Mijn huidige laptop is een Asus, 17", 8 GB RAM-geheugen en intercore i7.
Dat zou normaal ruim voldoende moeten zijn om Adobe programma's op te draaien, maar regelmatig steekt die vast en de batterij is echt een mop. (t was een toonzaalmodel uit de fnac meh), ik heb 'm ondertussen 2 jaar...
Kortom: 't is gewoon frustrerend om op te werken, zodat ik regelmatig op de mac van mijn vriend ga werken.

Macs zijn mooie dingetjes, maar echt walgelijk duur.
Veel mensen raden voor grafisch gebruik een mac aan, maar ik wil zeker de windows opties niet uitsluiten. Al sta ik er wat sceptischer tegenover want mijn huidige laptop zou ook echt goed genoeg moeten zijn, maar is dat simpelweg niet.
Eind oktober is er een nieuwe MacBook Pro uitgekomen (http://www.macrumors.com/roundup/macbook-pro/), en volgens mijn docent is het nu dan de goeie periode om een mac te kopen

Budget 1.500 en kan eventueel afwijken. 't is niet dringend :)

Duuuus, advies? Ervaringen?

Merci alvast
L.

edit:
Ja ik wil overwegen om tweedehands te gaan, maar als dat echt de moeite is? Investeren in een goede laptop lijkt me geen slecht idee
30/11/16 22:55
TrueColours
Wij hebben een jaar geleden een Mac Book Air gekocht.
Die is ongelofelijk licht en snel. Ik werk zelf ook met PS, AI en ID.
Ik zou eigenlijk nooit meer een zware laptop kopen sinds we die Air hebben.

We hebben onze in NL gekocht want daar was die wat goedkoper.
Als ge een fan zijn van qwerty komt da dus goed uit : )

Onze heeft 2 usb-poorten, maar dat is snel opgelost met een hulpstuk.
Kan me de laatste keer niet herinneren dat ik nog een CD heb ingestoken, dus mis dat ook niet.
Batterij gaat heel lang mee.

We hebben wel alles van Apple maar ik ben zeker niet anti-windows ofzo.
Windows is zalig om gekraakte versies van ... ALLES te vinden :p
Ik heb gewoon altijd het gevoel dat andere laptops nooit lang meegaan.
Ik heb mijn gewone macbook al van 2008. Buiten de adapter heb ik nog nooit iets aan de hand gehad.
Batterij is wel wat sneller op dan de nieuwe, maar dat is wel normaal denk ik.
30/11/16 23:13
core2x
Hier thuis maken we al jaren gebruik van een iMac en Macbook Pro's. Die dingen gaan heel lang mee, en ben een enorme fan van hun OS. Misschien lijken ze spec-wise niet altijd indrukwekkend, maar ze laten hun hard- en software op een efficiënte manier samenwerken. Over de batterij kan ik ook absoluut niet klagen, aangezien die zonder probleem uren meekan. Via Boot Camp kan je trouwens ook perfect Windows gebruiken, moest je dat achteraf willen.

Een goed alternatief zijn die Dell XPS laptops! Zelf nog niet kunnen testen, maar volgens de video reviews die ik in het verleden gezien heb, zouden die toch de moeite moeten zijn.

Veel hangt ook af van persoonlijke voorkeur natuurlijk.
30/11/16 23:19
Een dell met i7 processor en 16gb ram. Meer moet da ni zijn. Ik heb zo ene gekregen voor mijn stage en daarop run ik al mijn adobe programmas + 300 tabs + fruityloops + visual studio en zelfs een virtual machine van linux en hapert op niks. Volgens mij moet ge da wel zelf samenstellen op de website van dell, maar oerdegelijk.
30/11/16 23:21
@TrueColours
Hoeveel opslag en RAM heeft uw air? Een vriendin is onlangs overgeschakeld naar een air maar zegt dat die wel eens vastloopt (gebruikt ook indesign enzo) maar ik denk dat dat de goedkoopste was.

Ik ben ervan overtuigd dat Mac prachtige dingen kan, alleen vind ik hun elitair gedoe echt onnozel. Plots moet ge denken aan 'speciale' kabels, tussenstukjes, laders, onderdelen omdat het 'van mac is' :p En ik denk als ge een windows koopt van 1500 euro dat ge ook iets deftigs hebt, maar dan wil ik wel meer zekerheid dat ik effectief die vereisten krijg.

@Core2x
Jup van BootCamp heb ik ook gehoord, en dat ga ik wel overwegen.
Ik heb ook n Android telefoon (Nexus 5) en via de mac van mijn vriend kan die niet eens de interne opslag vinden van mijn gsm dus ik zie mijn files niet. Ik weet niet of dat een alleenstaand geval is of nog mensen daar prroblemen mee hebben. Dat moet ik eens opzoeken.
Ik ga die Dell XPS eens checken :)

30/11/16 23:29
core2x
quote door

via de mac van mijn vriend kan die niet eens de interne opslag vinden van mijn gsm dus ik zie mijn files niet. Ik weet niet of dat een alleenstaand geval is of nog mensen daar prroblemen mee hebben. Dat moet ik eens opzoeken.


Eens nakijken hoe uw geheugenkaart/opslag geformatteerd is. ExFat werkt zowel op Windows als op Mac. :)
01/12/16 00:14
quote door

Een dell met i7 processor en 16gb ram. Meer moet da ni zijn. Ik heb zo ene gekregen voor mijn stage en daarop run ik al mijn adobe programmas + 300 tabs + fruityloops + visual studio en zelfs een virtual machine van linux en hapert op niks. Volgens mij moet ge da wel zelf samenstellen op de website van dell, maar oerdegelijk.


Merci voor de tip
Die Dell (xps series) ben ik nu wat aan het uitchecken. Ondervindt gij verschillen qua kleur?
Of raadt ge een minimale resolutie aan?
01/12/16 00:34
nvm op internet staan genoeg vergelijkingen wow
het enige waar ik me een beeetje zorgen over maak. Ik scan regelmatig tekeningen in, zou kak zijn als de prints anders zouden zijn dan de beelden op mijn laptop. :/
01/12/16 00:51
ik zou wel van browser switchen. Ik gebruik nu vivaldi, en dan kan je die 300tabs samenvoegen in groepen enzo. mega fijn!
01/12/16 00:56
quote door

ik zou wel van browser switchen. Ik gebruik nu vivaldi, en dan kan je die 300tabs samenvoegen in groepen enzo. mega fijn!


Dat was een flauw mopje, ik gebruik opera en soms chrome
eh? uw tabs nog eens samenvoegen in groepen? Shit nee, dan zou ik die nooit meer sluiten of allemaal opslaan als bladwijzers, om af en toe alle schermen te kunnen sluiten. Ik heb nu al veel te veel bookmarks die ik nooit meer bekijk.
01/12/16 02:08
Voor degenen die dezelfde vraag zouden hebben.

Momenteel ziet het ernaar uit dat de DELL XPS 15 een zeer waardige concurrent is voor de Mac Book Pro 15".
Als ge de raad van Garmonboziaa wilt volgen (i7 en 16 GB ram) dan gaat het dus om deze laptops.

Enkele links:
https://tweakers.net/reviews/4294/3/dell-xps-15-laptop-met-ruimte-voor-kleur-scherm-niet-alleen-een-indrukwekkend-randje.html

http://www.tomsguide.com/answers/id-2863264/dell-xps-inspiron-7000-series.html

https://www.engadget.com/2016/04/06/dell-xps-15-review/
01/12/16 02:58
Sherm
Ne Macbook Pro.
01/12/16 03:01
quote door

nvm op internet staan genoeg vergelijkingen wow
het enige waar ik me een beeetje zorgen over maak. Ik scan regelmatig tekeningen in, zou kak zijn als de prints anders zouden zijn dan de beelden op mijn laptop. :/


Goh daar ken ik niet zoveel van tbh. Ik heb da ooit gedaan maar op een andere laptop en da was idd niet altijd hoe het moest zijn, maar dat was dan ook een goedkopere HP laptop van al enkele jaren oud dus das onmogelijk te vergelijken.

Iemand anders die hier meer ervaring/kennis van heeft ?
01/12/16 09:38
Lavenir
razer blade stealth (4k kaby lake 2016)
01/12/16 10:18
quote door

Ne Macbook Pro.


En hoeveel geheugen enz is die? En kunt ge er dan nog vlot mee werken .
Aleja, MacBook is echt een van de laatste opties want voor een nieuw model dat 16 GB geheugen heeft enz betaalt ge een 2.200 (wat echt crimineel veel is, en eerlijk ik kan dat niet echt maken dus eventueel tweedehands. Maar k Be. Nieuwsgierig naar Macs die minder geheugen hebben maar alsnog vlot werken.

K had ook begrepen dat ge tegenwoordig dzt geheugen ook niet meer zelf kunt uitbreiden (met MacBooks kon dat vroeger wel)?
01/12/16 10:52
Hebben ze bij adobe geen aanbevelingen op hun website?
Ik heb onlangs een nieuwe laptop moeten aanschaffen en heb toen op de website van de software waar ik dagelijks mee werk info gevonden over welke grafische kaart het beste was enzo.
01/12/16 11:01
quote door

nvm op internet staan genoeg vergelijkingen wow
het enige waar ik me een beeetje zorgen over maak. Ik scan regelmatig tekeningen in, zou kak zijn als de prints anders zouden zijn dan de beelden op mijn laptop. :/


Dat gaat ge altijd hebben als ge geen gekalibreerd scherm hebt. Kalibratie helpt al veel, maar dan zijn er nog andere factoren zoals lichtinval, juiste kleurprofielen en printkwaliteit waar je rekening mee moet houden.

Veel afwijken gaat dat niet met goede laptops als een Dell XPS of een Asus Zenbook Pro, though, dus maak je geen zorgen.

Die Asus Zenbook Pro (Asus UX501) zou ik trouwens ook eens checken, ik heb die zelf al een jaartje, gebruik die voor al mijn Photoshop/Illustrator/Indesign-werk. Zelden haperingen geweten, nog niet vastgelopen. En uit de benchmarks & reviews kunnen we afleiden dat die Asus en die Dell ongeveer dezelfde prestaties leveren.
01/12/16 15:39
Sherm
quote door



En hoeveel geheugen enz is die? En kunt ge er dan nog vlot mee werken .
Aleja, MacBook is echt een van de laatste opties want voor een nieuw model dat 16 GB geheugen heeft enz betaalt ge een 2.200 (wat echt crimineel veel is, en eerlijk ik kan dat niet echt maken dus eventueel tweedehands. Maar k Be. Nieuwsgierig naar Macs die minder geheugen hebben maar alsnog vlot werken.

K had ook begrepen dat ge tegenwoordig dzt geheugen ook niet meer zelf kunt uitbreiden (met MacBooks kon dat vroeger wel)?


Ik heb zo een 13" Retina. Het "oude" model dus. Heeft geen CD station meer, wel een SSD, 8 GB ram geheugen, een i5, nog 2 usb en 2 thunderbolt poorten, HDMI en een SD slot. Die zijn ze nu wel aant uitfaseren aangezien het nieuw model uit is. Dus als ge er zo nog één wilt gaat ge u naar de winkel moeten reppen of online moeten zoeken.

Werkt bij mij supergoed, gebruik het wel niet voor video maar des te meer voor audio. Bij mij ook nog niet vastgelopen of andere nadelen ondervonden. Alle audioprogramma's die ik al gebruikt heb werken vlotter op een mac dan op eender welke windows computer. Een vriend van mij gebruikt al 4 jaar ofzo Photoshop & Illustrator CS6 op een Macbook Pro van 5 of 6 jaar oud en zelfs hij heeft daar nog nooit problemen mee gehad. Volgens mij is zowat alles van Adobe oorspronkelijk voor Mac ontwikkeld en zit daar sowieso al een voordeel in. (Niet 100% zeker hierover). Ook de uitzonderlijk goede beeldkwaliteit van die schermen blijft mij verbazen.

Ahja en bouwkwaliteit van ne Mac is echt superieur aan eender welk ander merk. Die dingen verslijten amper en zijn bijna niet kapot te krijgen. Restwaarde is ook veeel hoger dan die van een andere laptop. Als ge hem na twee jaar beu zijt kunt ge hem (in goede staat) nog altijd verkopen aan twee derde van de nieuwprijs. Gaat nooit lukken met een ander merk.

Ik denk dat er verschillende laptops sneller uit de benchmarks gaan komen dan de Macbook. Maar of ge die 10% hogere puntenscore gaat ondervinden bij dagelijks gebruik dat weet ik niet. En hoe zien die benchmarks eruit na 2 jaar intensief gebruik?
01/12/16 17:55
atox
quote door

Ik heb ook n Android telefoon (Nexus 5) en via de mac van mijn vriend kan die niet eens de interne opslag vinden van mijn gsm dus ik zie mijn files niet. Ik weet niet of dat een alleenstaand geval is of nog mensen daar prroblemen mee hebben.


Da's inderdaad standaard zo, https://www.android.com/filetransfer/ lost dat op.
01/12/16 18:02
Ik draai Adobe programma's op ne Macbook van 2011 en het enige dat ik had moeten doen om dat voor elkaar te krijgen is een ssd'ks steken. Eerlijk gezegd denk ik dat dat bij u ook voldoet zeh ipv een heel nieuwe laptop...