collega maandelijks ziek

03/10/19 05:41
Oei sorry, ik dacht dat ik gezegd had "in sommige gevallen" ipv "iedereen is beter af" :s
03/10/19 11:44
Ik wou gewoon zeggen dat ik niet bij die gelukkigen hoor die beter af is :(
03/10/19 12:05
Zouden daar eig cijfers van zijn wie er id put kwam te zitten door ziek te vallen en wie niet. Doubt. Daarom snap k garmon wel. Maar eig zijn we aan het afwijken. Ben wel benieuwd hoe het gesprek zal verlopen van de topicstarter.
10/10/19 00:39
Dus op 8 maanden is die persoon 2 maanden thuis? En nu pas denken jullie er aan om misschien een arbeidsgeneesheer in te schakelen, ook flink op tijd.

Ik zou voorstellen om HR in te schakelen en om de persoon zelf ook even te confronteren en ze even duidelijk maken dat dit eigenlijk niet zo goed werkt. Dan kan je al eens zien wat haar reactie is en of ze wilt meewerken.
14/10/19 09:47
Hoe is het gesprek gegaan en hoe verloopt het nu verder?
16/10/19 17:41
In tegenstelling tot wat sommige hier zeggen is een ontslag omwille van ziekte wel degelijk in principe verboden... Enkel bij wijze van uitzondering wanneer je erg concreet aantoont dat de herhaaldelijke afwezigheid in de specifieke functie een nefaste impact heeft op het bedrijf dat redelijkerwijs niet kan aanhouden..

Dat gezegd zijnde, lijkt het me een heel moeilijke situatie. Ik zou in ieder geval de persoon niet het gevoel geven dat de ziekte (en daaruit volgende afwezigheid) een verwijtbaar iets is. Die persoon zou het zelf ook waarschijnlijk liever anders zien. Het kan natuurlijk wel zijn dat er link is tussen de job en haar gezondheidstoestand? Maar is ook wel haar privé...ze moet jou niet de juiste reden geven
16/10/19 22:40
Ik heb iemand die al 25 keer ziek geweest is dit jaar (exclusief deze maand).
Ik gaf hem vandaag een schriftelijke verwittiging omdat hij ongeschoren was (voedingssector), was zijn antwoord eindelijk.
Like wtf, wa is da met de jeugd? Vinden ze een vaste job niet meer belangrijk?
17/10/19 06:29
quote door

In tegenstelling tot wat sommige hier zeggen is een ontslag omwille van ziekte wel degelijk in principe verboden... Enkel bij wijze van uitzondering wanneer je erg concreet aantoont dat de herhaaldelijke afwezigheid in de specifieke functie een nefaste impact heeft op het bedrijf dat redelijkerwijs niet kan aanhouden..

Die wetgeving gaat vooral om occasionele ziekte of langdurige ziekte. Daar mag je inderdaad niet voor ontslaan.
Dit geval (en ook dat van vallende sterren) lijkt me iets meer dan maar "occasioneel" ziek zijn. Of iemand meer dan occasioneel ziek is kunt ge makkelijk zien door bvb te vergelijken met de rest van uw bedrijf (is hij meer afwezig dan het gemiddelde van de rest van het bedrijf?). Ship zei ook letterlijk dat het de werking van het bedrijf verstoort.

Ook interessant is de bradfordfactor. Die houdt rekening met het AANTAL keer dat iemand ziek is. De bradfordfactor voor iemand die al 4 maanden langdurig ziek is aan één stuk (depressie, burn out, kanker, ...) is een stuk lager dan de bradfordfactor voor iemand die 4x een hele week afwezig is maar tussendoor wel steeds terugkomt. Die laatste verstoort het werk veel meer.
17/10/19 10:14
Kunt ge de reden van ontslag niet aanpassen dat ze niet in team kan werken of niet in de bedrijfscultuur past of zo?
17/10/19 10:37
Dat kan enkel de eerste 6 maanden zonder dat er meer info / staving wordt gevraagd :p
17/10/19 10:48
Dus als ge die gefrustreerde collega's een verklaring zou laten opmaken waarin ze zeggen dat ze totaal niet in team kan werken.. ?
17/10/19 11:53
Kweet niet of dat voldoende is, ik denk het niet :p
ge moet de werknemer de kans geven iets te verbeteren. Dus het moet aangehaald worden op een officiële evaluatie, en dan moet er vastgesteld worden dat er geen verbetering is ondanks meerdere vragen tot verbetering.
07/11/19 11:02
Hmm da's wel ne moeilijke ja... Maar vind het wel raar dat jouw baas daar zo 'laks' over is.
Ik ben bijna 7 maand zwanger en heb op 2 maanden tijd 2 losse dagen thuisgebleven omdat ik een k*tnacht had gehad en niet in staat was om met de auto te rijden en te werken... En zelfs hier zeiden ze toen al van "die dagen zijn nu wel op dus vanaf nu moet je altijd langs de dokter".

Ik zou precies gewoon de arbeidsgeneesheer er is langs sturen. Je hoeft dit zelfs niet vooraf aan te kondigen... Als je ziek thuisblijft van 't werk, loop je standaard kans dat de arbeidsgeneesheer een keer langskomt.
17/11/19 17:00
Er is een verschil tussen controle arts en arbeidsarts, die laatste doet alleen maar medische onderzoeken. Dit terzijde. Voor de rest ben ik helemaal mee!
18/11/19 15:21
quote door

Ik heb iemand die al 25 keer ziek geweest is dit jaar (exclusief deze maand).
Ik gaf hem vandaag een schriftelijke verwittiging omdat hij ongeschoren was (voedingssector), was zijn antwoord eindelijk.
Like wtf, wa is da met de jeugd? Vinden ze een vaste job niet meer belangrijk?

een vaste job in de mcdo? ik gok van niet nee

Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.