collega maandelijks ziek

02/10/19 08:26
quote door

fuck gij zijt kortzichtig.

zucht. hou even de spiegel voor u als ge zelf geen zaak moet runnen dan kan je zelf niet mee spreken over hoeveel kosten en frustraties dit meebrengt voor een jong bedrijf met een klein team. Ik ben geen koelbloedige persoon ik moet gewoon nu handelen voor de zaak. Het is nu puur zakelijk. ik snap ook niet mensen dit niet rationeel kunnen bekijken. Ik heb op persoonlijk vlak geen probleem maar wel op zakelijk vlak. als ik een werknemer moet betalen die op een jaar tijd 12 weken ziek is is dat enorm verlieslatend, de overuren niet eens meegeteld voor de andere 2 die alles moeten inhalen.

Als die persoon effectief zwaar in de problemen zitten zullen wij die wel naar de juiste personen doorverwijzen. Maar als onze vermoedens (conclusies) kloppen, dan zullen wij inderdaad verdere stappen gaan ondernemen. Dat is toch logisch. Ik maak mezelf hiermee misschien niet populair en stoot mensen wss tegen de borst hiermee, we zetten haar ook niet op straat zonder reden he.

over de werkomgeving zelf: wij zijn een klein team van 10. wij gaan elke vrijdag samen wat drinken en gaan onder de middag samen gaan eten. Iedereen heeft hier enorm veel vrijheid in hoe hij zijn of haar werk doet. Maar ja er zijn deadlines. Kan dit stress meebrengen? ja. Maar dat is volgens mij op elke werkvloer, het blijft tenslotte werk. Wij hebben maandelijks een meeting met heel de ploeg om na te gaan waar er bottlenecks zijn en waar zaken moeten gaan veranderen. je verdient hier goed je boterham en je krijgt een pak legale voordelen. Collegialiteit staat hier op de eerste plaats.

soit er is ingestemd voor een gesprek die volgende week zal plaatsvinden, er zullen tactvolle gesprekken volgen om de ernst van de situatie te kaderen. Met de nadruk op een menselijke manier.
02/10/19 09:35
quote door

fuck gij zijt kortzichtig.

<3
02/10/19 09:37
quote door

over de werkomgeving zelf: wij zijn een klein team van 10. wij gaan elke vrijdag samen wat drinken en gaan onder de middag samen gaan eten. Iedereen heeft hier enorm veel vrijheid in hoe hij zijn of haar werk doet. Maar ja er zijn deadlines. Kan dit stress meebrengen? ja. Maar dat is volgens mij op elke werkvloer, het blijft tenslotte werk. Wij hebben maandelijks een meeting met heel de ploeg om na te gaan waar er bottlenecks zijn en waar zaken moeten gaan veranderen. je verdient hier goed je boterham en je krijgt een pak legale voordelen. Collegialiteit staat hier op de eerste plaats.

al die dingen zijn zeer nobel, maar hebben 0 invloed op een mens als die depressief is. jsyk
02/10/19 09:51
Een bedrijf is geen OCMW he. Als mensen niet renderen, moeten ze buiten.
02/10/19 09:58
FrankyFourFingers
quote door

soit er is ingestemd voor een gesprek die volgende week zal plaatsvinden, er zullen tactvolle gesprekken volgen om de ernst van de situatie te kaderen. Met de nadruk op een menselijke manier.

Was op mijn vorige werk ook allemaal het geval. Toch ben ik ook een maand (full-time) thuis gebleven. Ik ben uiteindelijk te vroeg deeltijds terug beginnen werken tegen het advies van mijn dokter en psycholoog in omdat mijn baas er geen begrip voor had en een beetje zoals gij nu reageerde, alleen denkend aan de zaak. Met gevolg dat ik zelf ontslag heb genomen ook al had ik nog geen nieuwe job.

De werknemer is inderdaad ook niet verplicht om de exacte reden te benoemen. Doktersbriefjes (en eventueel ziekenkas) kunnen daarbij wel een beeld schetsen.

Tijdens de maand dat ik afwezig was ben ik wel eens naar het werk gegaan om te bespreken wat er met mijn werk gebeurd en si en la. Dat was een zeer onaangenaam gesprek met veel schuld aanpraten naar mij toe. Doe dat alsjeblieft niet, dat helpt niemand.
02/10/19 10:36
quote door

zegt de rijksambtenaar hhahahahahahahahahahaha
02/10/19 11:05
quote door

Lang leve onze sociale bescherming die ons kan weren tegen zulke zaken dan zou ik zeggen :)
02/10/19 11:13
Het is wel al 8 maanden consequent bezig, ik vind (persoonlijk) dat dat lang genoeg is om een beetje een band met uw werkgever te krijgen en als er dus iets anders is, dat ook gewoon te zeggen.

Als er iets anders is (depressie, burn out, ...) is het ook niet behulpzaam van die dokter om altijd maar een week thuis te schrijven. Dan moet die haar langdurig thuis zetten en dat is ook veel voordeliger voor het bedrjif. Dan betalen zij de eerste 30 dagen ziekte volle pot loon, en daarna niets meer (dan neemt ons sociale bescherming-vangnet het over: de ziekenkas).
Door telkens een week ziek te zijn en dan weer een tijdje te komen werken, kost dat inderdaad bakken geld aan het bedrijf aan telkens opnieuw die periode van gewaarborgd loon te starten (altijd eerste 30 ziektedagen van iedere nieuwe ziekteperiode voor een nieuwe aandoening).

Dus ja, ik snap dat dat meer dan een klein beetje nadelig is voor het bedrijf.

Als die vrouw inderdaad iets ernstigers heeft, moet ze zich langdurig laten thuiszetten, en dan kost het het bedrijf niets meer (na de 1e maand) én dan kunnen ze zelfs iemand interim aannemen om de toegevoegde werklast op te vangen.

Dus kzou dat zeker erbij vermelden, ship, dat als er iets ernstigers is dat ze voor haar eigen goed beter langdurig thuisblijft om volledig te genezen. Dat dat ook voor het bedrijf beter is, hoeft ge niet te zeggen, maar kan natuurlijk wel als ze dat niet slecht zou opnemen.
02/10/19 11:16
quote door

Het is wel al 8 maanden consequent bezig, ik vind (persoonlijk) dat dat lang genoeg is om een beetje een band met uw werkgever te krijgen en als er dus iets anders is, dat ook gewoon te zeggen.

Als er iets anders is (depressie, burn out, ...) is het ook niet behulpzaam van die dokter om altijd maar een week thuis te schrijven. Dan moet die haar langdurig thuis zetten en dat is ook veel voordeliger voor het bedrjif. Dan betalen zij de eerste 30 dagen ziekte volle pot loon, en daarna niets meer (dan neemt ons sociale bescherming-vangnet het over: de ziekenkas).
Door telkens een week ziek te zijn en dan weer een tijdje te komen werken, kost dat inderdaad bakken geld aan het bedrijf aan telkens opnieuw die periode van gewaarborgd loon te starten (altijd eerste 30 ziektedagen van iedere nieuwe ziekteperiode voor een nieuwe aandoening).

Dus ja, ik snap dat dat meer dan een klein beetje nadelig is voor het bedrijf.

Als die vrouw inderdaad iets ernstigers heeft, moet ze zich langdurig laten thuiszetten, en dan kost het het bedrijf niets meer (na de 1e maand) én dan kunnen ze zelfs iemand interim aannemen om de toegevoegde werklast op te vangen.

Dus kzou dat zeker erbij vermelden, ship, dat als er iets ernstigers is dat ze voor haar eigen goed beter langdurig thuisblijft om volledig te genezen. Dat dat ook voor het bedrijf beter is, hoeft ge niet te zeggen, maar kan natuurlijk wel als ze dat niet slecht zou opnemen.

ik neem dit zeker mee op, thx posi
02/10/19 11:33
quote door

zegt de rijksambtenaar hhahahahahahahahahahaha

Feit! Waar mensen hier allemaal mee wegkomen, ik kan er een boek over schrijven.
02/10/19 11:56
quote door

zucht. hou even de spiegel voor u als ge zelf geen zaak moet runnen dan kan je zelf niet mee spreken over hoeveel kosten en frustraties dit meebrengt voor een jong bedrijf met een klein team. Ik ben geen koelbloedige persoon ik moet gewoon nu handelen voor de zaak. Het is nu puur zakelijk. ik snap ook niet mensen dit niet rationeel kunnen bekijken. Ik heb op persoonlijk vlak geen probleem maar wel op zakelijk vlak. als ik een werknemer moet betalen die op een jaar tijd 12 weken ziek is is dat enorm verlieslatend, de overuren niet eens meegeteld voor de andere 2 die alles moeten inhalen.

Als die persoon effectief zwaar in de problemen zitten zullen wij die wel naar de juiste personen doorverwijzen. Maar als onze vermoedens (conclusies) kloppen, dan zullen wij inderdaad verdere stappen gaan ondernemen. Dat is toch logisch. Ik maak mezelf hiermee misschien niet populair en stoot mensen wss tegen de borst hiermee, we zetten haar ook niet op straat zonder reden he.

Ik snap niet goed waarom iedereen er vanuit gaat dat die een probleem zoals een depressie ofzo zou hebben. Dat is toch evengoed een conclusie trekken, net zoals TS doet?

Enfin soit ik werk in een startup met een team van 7 en wij hebben iets vergelijkbaars meegemaakt. Ik ga u een pb sturen over onze situatie. Ging ook over een werknemer die 4 maand in dienst is geweest en op die tijd iets meer dan 1 maand thuis is geweest door ziekte, ook dikwijls in vaste patronen: ma + di ziek, dan woe - vrij werken en de maandag erop ineens heel de week ziek. Zo bleef dat ook maar doorgaan.
02/10/19 12:28
Maar allez, ge kunt mensen niet kwalijk nemen dat ze denken dat gij voor banale zaken ziekteverlof neemt, als het enige wat ge zegt is 'ik heb keelpijn/hoofdpijn dus ik blijf een week thuis'. Uiteindelijk kunt ge enkel verder gaan op wat iemand u zegt. En ik snap dat ge een depressie niet aan de grote klok gaat hangen, maar uw baas zou ge daar toch van op de hoogte mogen stellen? Of toch zeker als ge merkt dat die zich vragen begint te stellen over uw afwezigheden. Iedereen gaat er nu precies van uit dat die sowieso depressief is, maar de kans is er toch ook dat die inderdaad de waarheid zegt en dat het echt maar een keelpijn is eh. Zolang niemand haar gedrag in vraag stelt, gaat ze verder doen. En als die vrouw écht iets serieus heeft, wat heel erg is, is het beter dat ze voor een langere tijd aan zichzelf/haar problemen kan werken en dat ze dan dus ook officieel werkonderbreking heeft, dan hier en daar een week thuis te blijven?

(En ik ken genoeg dokters die met gemak een week of langer voorschrijven als ge dat vraagt. Zelfs als ge helemaal niks hebt. Dus dat die dokter dat voorschrijft wilt ook niet veel zeggen.)

Ik ben het er wel mee eens dat ge inderdaad best een heel open, niet beschuldigend, gesprek hebt met die persoon. Zien waar het probleem ligt en wat er gedaan kan worden om de situatie, zowel voor haar als voor het bedrijf, te verbeteren.

Edit: oei, de pagina was niet up-to-date toen ik dit plaatste... Wat degenen hierboven zeggen dus. :p
02/10/19 14:33
In welke sector werk je?
Ik werk als hoofdopvoedster, dus ik kan misschien wel wat tips geven maar de sociale sector heeft nogal de neiging om veel dingen te 'dogen'.
02/10/19 14:56
quote door

En als die vrouw écht iets serieus heeft, wat heel erg is, is het beter dat ze voor een langere tijd aan zichzelf/haar problemen kan werken en dat ze dan dus ook officieel werkonderbreking heeft, dan hier en daar een week thuis te blijven?

en hoe ziet gij dat in de praktijk? waar kan ik mijn uitkering krijgen omdat ik depressief ben? want voor zover ik weet geeft een ziektenuitkering mij niet genoeg om te overleven als ik daarmee zou thuisblijven, maar misschien weet gij meer?
02/10/19 15:10
Zoals posi hierboven aangeeft krijgt ge sowieso de eerste 30 dagen al de volledige pot, daarna neemt de ziekenkas het over. Ziekenkas is inderdaad een pak minder, maar daar valt op te overleven. Mijn vader heeft dat een tijd moeten doen, exact wegens depressie zelfs, dus ik weet dat dat een serieuze hap uit uw budget is, maar wel haalbaar. Maareuh, dan nog lijkt het mij beter om een volledige maand aan uzelf te werken dan hier en daar een weekske. En ja, dat is het systeem nu eenmaal eh. Het bedrijf moet toch ook niet opdraaien voor die persoon? Zeker als het een klein bedrijf is, is dat ook gewoon geen eerlijke situatie waarbij er sowieso iemand geschaad wordt.

Maar misschien eerst zien dat ze depressief is. Aangezien die dat nergens gezegd heeft, is de kans nogal groot dat ze gewoon vaak ziek is. Het heeft echt geen zin om hier verder te gaan discussiëren over een scenario dat waarschijnlijk nog niet eens klopt.
02/10/19 15:14
Een ziekteuitkering bedraagt doorgaans 60% van uw brutoloon. Daar worden ook amper belastingen op geïnd, dus ge kunt in sommige gevallen zelfs beter af zijn op de ziekenkas dan met uw gewoon loon (is ook waarom er nog steeds soms misbruik van gemaakt wordt).

Sommige werkgevers voorzien ook een verzekering inkomensverlies, die het verschil tussen uw uitkering en uw normaal nettoloon bijpast tot 90%.

Wat betreft woonkredieten en dergelijke, daar is meestal ook een clausule dat ge, als ge uw inkomen verliest, tijdelijk vrijgesteld zijt (uitgesteld, niet afgesteld) van het terugbetalen van uw lening.

Moet u wel een beetje informeren als ge langdurig ziek valt natuurlijk.

02/10/19 18:51
Ja ge kunt die ontslaan en voor het bedrijf is dat de beste optie
02/10/19 18:51
Heck voor die persoon wss ook
02/10/19 20:43
quote door

Een ziekteuitkering bedraagt doorgaans 60% van uw brutoloon. Daar worden ook amper belastingen op geïnd, dus ge kunt in sommige gevallen zelfs beter af zijn op de ziekenkas dan met uw gewoon loon (is ook waarom er nog steeds soms misbruik van gemaakt wordt).

Sommige werkgevers voorzien ook een verzekering inkomensverlies, die het verschil tussen uw uitkering en uw normaal nettoloon bijpast tot 90%.

Wat betreft woonkredieten en dergelijke, daar is meestal ook een clausule dat ge, als ge uw inkomen verliest, tijdelijk vrijgesteld zijt (uitgesteld, niet afgesteld) van het terugbetalen van uw lening.

Moet u wel een beetje informeren als ge langdurig ziek valt natuurlijk.

Ik kwam nochtans slechter uit met mijn uitkering zelle.
02/10/19 23:31
quote door

Ik kwam nochtans slechter uit met mijn uitkering zelle.

Ik ook maar in theorie ist nu zo dus wie zijn wij he :s