Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Recreatiegrond : 16 reacties (1/1) [Wonen]

Recreatiegrond

25/04/20 18:36
Wie kent er hier iets van wetten en rechten en 'k weet ni wa allemaal? Wij zijn daar een ramp in.

Wij hebben een paar jaar geleden een huis gekocht en wij dachten dat we dat konden renoveren terwijl we rustig verder bleven reizen. Financieel beetje misrekend en beetje naïef gebleken. Ondertussen is het huis bijna af en kunnen we met zekerheid zeggen: dees leven is niks voor ons. Een mogelijkheid is om het huis te verhuren, maar dan zit ge toch nog altijd met een bepaalde verantwoordelijkheid en last (vooral dat) en dat willen we niet. Dus denken we het te verkopen als het af is.

Maar we willen wel een soort backup-plekje in België hebben, een thuis om altijd naar terug te komen. We dachten eraan om een stuk recreatiegrond te kopen en daar een stacaravan op te zetten of een klein bungalowtje. Nu we een huis hebben, kunnen we dat perfect doen want dan is dat effectief voor recreatiegebruik. Maar als we ons huis verkopen, hoe zit dat dan? Iemand die ons hier wat meer info over kan geven?
25/04/20 18:48
Currahee
wat is uw vraag juist? hoe zit wat dan?
25/04/20 21:54
Bungalow / stacaravan moogt ge niet zomaar ergens neerzetten zonder vergunning.
Bungalow is zelfs zelden een eerste verblijf! Op recreatiegrond moogt ge enkel recreatief verblijven = op vakantie. NIET permanent wonen dus let hiermee op ...
25/04/20 22:04
Je kan daar geen vaste woonplaats van maken. Je moet dan nog ergens uwe vaste domicil hebben voor uw facturen enzo.
25/04/20 22:12
Je kan ook geen domicilie hebben waar je niet woont, dan moet je een referentieadres aanvragen.
25/04/20 22:16
Currahee
Ik heb op, wat technisch gezien recreatiezone was, gewoond, met domicilie. Het ding is dat ge wat geluk kunt hebben, omdat ze er geen prioriteit van maken om zo'n dingen streng te controleren. Maar besef dat je ten alle tijde genaaid kunt worden.
26/04/20 10:21
quote door

Ik heb op, wat technisch gezien recreatiezone was, gewoond, met domicilie. Het ding is dat ge wat geluk kunt hebben, omdat ze er geen prioriteit van maken om zo'n dingen streng te controleren. Maar besef dat je ten alle tijde genaaid kunt worden.

Dit zou ik ook ongeveer zeggen.
27/04/20 00:00
quote door

wat is uw vraag juist? hoe zit wat dan?


Ja awel, als we da kopen maar we verkopen nadien ons huis.. Kunnen we dan wonen op die recreatiegrond? Ale, wonen.. Kunnen we da houden als plekske om naar terug te komen?

Domicilie kunnen wij ni bij iemand anders zetten.
27/04/20 00:01
quote door

Je kan ook geen domicilie hebben waar je niet woont, dan moet je een referentieadres aanvragen.


Kunnen we dan referentie adres fixen èn een stuk recreatiegrond /bosgrond /weet ik veel hebben?
27/04/20 00:07
quote door



Kunnen we dan referentie adres fixen èn een stuk recreatiegrond /bosgrond /weet ik veel hebben?


Ja, dat staat los van elkaar.
27/04/20 19:05
Ge zoekt dan best iemand die u een referentieadres wil geven.
Financieel heeft dat voor die mensen geen gevolgen, maar ze zijn 'verantwoordelijk' om alle post op jou naam, effectief aan jou te bezorgen. -> Zodat jij geen communicatie misloopt. Enige probleem dat dit kan geven is als die persoon toevallig in een sociale woning woont, niet elke woonmaatschappij is daar mee opgezet.

Dan gaat ge naar de gemeente/stad van die betrokken persoon en vraagt ge om een papier om een referentieadres aan te vragen (bij een natuurlijk persoon - niet bij het OCMW) - ge krijgt dat meestal wel uitleg en de vraag om aan te tonen waarom ge een referentieadres wilt. Dit kunt ge aantonen door bv. reisdocumenten etc voor te leggen, zo weet men dat jullie effectief weinig in het land zijn.

of dat dan gaat lukken weet ik niet, maar de info vind je hier: klik
12/05/20 14:11
Inderdaad, zoals al gezegd. Referentieadres hebben.
Mijn ouders hebben zo een 'buitenverblijf' maar in praktijk wonen zij ook daar. Hun adres staat op hun zaak (Slagerij).
Dus dat kan perfect.
15/05/20 09:34
Een kennis van mij woonde permanent op recreatiegrond en had ook zijn domicilie daar staan. Technisch gezien is dat mogelijk, wettelijk gezien is dat niet toegestaan. Ik heb het idee dat dat gedoogd wordt, want die kreeg om het half jaat wel eens een brief in zijn bus, maar die negeerde hij dan en verder werd daar geen gevolg aan gegeven.

Hij heeft daar uitendelijk 7-8 jaar gewoond tot als hij en zijn vriendin besloten hebben om samen te gaan wonen en iets "legit" gekocht hebben.

De vraag is natuurlijk of dit in elke gemeente "gedoogd" (of laks opgevolgd) wordt. En indien ja, heb je natuurlijk ook geen garantie dat ze binnen de komende jaren in actie schieten en met de borstel door die "illegale" verblijven gaan. En dan is het nog de vraag of iedere gemeente daar zo chill over is. Hij woonde alvast in Wuustwezel, moest het je interesseren.

Het gemakkelijkste is denk ik inderdaad een referentieadres te nemen. Dat wil wel zeggen dat ge een Chinese vrijwilliger moet vinden om uw post te ontvangen en u op de hoogte wil houden als er iets belangrijk binnenkomt, zodat gij uw administratie vanuit het buitenland kunt doen.
15/05/20 10:12
Het is vooral een kwestie van tegenstrijdigheden, want ook al moogt ge daar in principe niet domiciliëren, wettelijk moet uw domicilie staan waar ge woont. Dus als ge daar echt woont, moet uw domicilie daar staan, ook al overtreedt ge daar andere wetgeving mee.
15/05/20 10:22
Maar op recreatiegrond moogt ge toch niet wonen? Dus echt tegenstrijdig is dat niet. Uw domicilie moet staan waar ge woont, en ge moet ergens gaan wonen waar het mag. Het wordt pas tegenstrijdig als ge achterpoortjes zoekt om toch ergens te gaan wonen (=recreatiegrond) waar ge niet moogt wonen. :p

Maar bon, als dat op die manier gedoogd wordt, zou ik het wel zo doen. Met dan het risico dat daar misschien ooit eens iets van komt. Al denk ik dat, zolang niemand dat gaat melden, ge wel safe zit.
15/05/20 11:05
Ja 't is da ge een referentieadres ook ni zomaar krijgt he. Ze zijn daar ni zo scheutig op om dat uit te delen. Maar als 'k het zo ziet, gaan we dat dan sowieso moeten fixen en dan gewoon rustig op recreatiegrondje wonen en hope for the best.

Wetgeving in Wallonie is trouwens ook aan het versoepelen ivm klein wonen, dus 't heeft misschien gewoon wa tijd nodig.
15/05/20 11:48
quote door

Maar op recreatiegrond moogt ge toch niet wonen? Dus echt tegenstrijdig is dat niet. Uw domicilie moet staan waar ge woont, en ge moet ergens gaan wonen waar het mag. Het wordt pas tegenstrijdig als ge achterpoortjes zoekt om toch ergens te gaan wonen (=recreatiegrond) waar ge niet moogt wonen. :p

Maar bon, als dat op die manier gedoogd wordt, zou ik het wel zo doen. Met dan het risico dat daar misschien ooit eens iets van komt. Al denk ik dat, zolang niemand dat gaat melden, ge wel safe zit.


Klopt, maar als ge toch op recreatiegrond woont, moet de gemeente uw domicilie in principe aanvaarden omdat het uw feitelijke woonplaats is, op basis van federale wetgeving. Ook als zegt de Vlaamse codex ruimtelijke ordening dat dat niet mag.

PS: zie ook


Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.