Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Lispelen : 34 reacties (1/2) [Ernst]

Lispelen

19/06/07 13:43
athleticboy
Lispelen betekent het verkeerdelijk uitspreken van "s"-klanken. Dit komt door slappe tongspieren of onvoldoende beheersing van de tongmotoriek. Kinderen worden er mee gepest en volwassenen kunnen problemen krijgen indien zij een spreekberoep uitoefenen.
De meest voorkomende oorzaak van de onzuivere "s"-klanken is de tong die naar voor tussen de tanden wordt geduwd, ze kan ook zijwaarts of tussen de kiezen worden geschoven.
Samen met een logopedist kan men er aan werken.

Ik vroeg me af: ken je veel mensen die lispelen? Lispel je zelf en ga ja naar een logopedist? Hoe reageer je er op: barst je in lachen uit of merk je het amper? Heb je er al ooit eens iemand mee gepest? Wat vind je van de afbeelding van homoseksuele mannen als lispelaars (vb: Mr Slave in South Park,...) of het vooroordeel dat lispelende mannen homofiel zijn?
19/06/07 13:47
Shiva

Mr Slave is sjaauw 8)

& das toch ni da keiveel homo's lispele; ik ken wel een paar homo's & die lispele ni ze :)
& meiskes hebbek ook al vaak hore lispele :)
& das totaal ni om te lache :)
19/06/07 13:47
erdbeer
lispelende mannen homofiel? heb ik dus nog nooit van gehoord. Mijn klein neefje van 10 lispelt, maar da heeft nooit echt een probleem gevormd voor zijn sociale omgang, integendeel, ik denk da hijzelf de pester is :)
19/06/07 13:55
Ginsel
Amai heb ik toch ook nog nooit gehoord dat lispelende mannen homo zijn.
Ik ken eigl niemand die lispelt, wel mensen die stotteren
19/06/07 13:56
inezke
ik heb dat een klein (!) beetje. de s en de f :p maar het valt niet extreem hard op ofzo.
vroeger had ik da ni, maar toen kreeg ik blokjes en sindsdien.. ik vermoed dat het daar wel iets mee te maken heeft.
19/06/07 13:58
ik vind da soms zelfs megaschattig als iemand lispelt ;x .
En ik heb trouwens nog nooit gehoord dat ze lispelende mannen als homo bestempele ... :]
19/06/07 14:05
sasje
ik ken een homo die lispelt!
19/06/07 14:11
Ik lispel erg hard, en ben geen homo.

Tot voorbij mijn puberteit werd ik ermee gepest en indertijd ben ik ook 2 jaar naar een logopedist geweest, maar aangezien het niks afdeed bij mij ben ik ermee gestopt.
19/06/07 14:11
Lordtarot
ik lispel maar kben geen homo
19/06/07 14:20
Shockproof
vroeger toen ik klein was lispelde ik veel, ma kben laaang naar de logopediste gegaan, en nu is da voor het grootste deel weg (mss niet helemaal). En ik ben gééén homo, en de mensen hebben mij er nog ni voor uitgelachen ofzo :p
19/06/07 14:23
zyklon
Onze leerares van wiskunde vorig jaar lispelde redelijk fel. Op het begin lach je daar wel mee enzo, maar daar wen je snel aan.
19/06/07 14:41
lizy
Mijn zus vroeger, maar nu hoor je dat eigenlijk bijna niet meer.
19/06/07 14:50
hannu
ik lispel niet, maar toen ik vroeger naar de logopedist ging omdat ik mijn 'r' nog altijd niet kon uitspreken(een oor werd een oog), zat ik net in de tijd dat mijn voortanden uitvielen. natuurlijk lispelt ge dan, en dus heeft die ook nog extra oefeninge met mij gedaan voor de s.
19/06/07 15:01
plonserd
ik lispel, en das vooral vervelend alsk rode wijn drink want dan wordt mn mond droog en krijg ik het nog harder.
Sommigen vinden het schattig, sommigen vinden het grappig, ik trek er me weinig van aan wat iemand er van vindt :p
19/06/07 15:07
BeautifulxMind
ik lispelde vroeger, maar ik ben naar een logopedist gegaan 8)
& ik kreeg altijd een tekening als ik het goed deed
19/06/07 15:08
MissNarcotic
ik lispel ; but I don't care :]
19/06/07 15:49
flighhigh
Ik lispel niet.. maar heb wel een verdachte zachte 's'..
Ik ga daarvoor naar de logopediste ja :]
Maar eigenlijk is dat omdat ik een hese stem heb, maar ik krijg er 's'oefeningen bij!
lispelende mannen homofiel? kom seg,,
19/06/07 16:04
Daytimedreamer
...hang out with my mom's hairstylist, his name is Kip, he's got a lisp, he talks like thizzzz.
19/06/07 16:13
Apathy
homo's voorgesteld als lispelaars?


dat is nog iets anders hé, die s wordt daar dikwijls bij benadrukt, maar dat is niet lispelen




ik ken trouwens niet zoveel mensen die lispelen, 't is op zich wel grappig maar uitlachen nee
19/06/07 16:22
Micheru
'k Ken een lispelaar & da's soms wel grappig :p