Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Collagetechniek bomen : 7 reacties (1/1) [Kunst]

Collagetechniek bomen

12/08/13 16:09
Annelienne
Hey,

Binnenkort moet ik met een groep kinderen (ong. 8 tot 10 jaar) creatief aan de slag.
Het is de bedoeling dat ik gedurende 50 minuten rond het thema 'bomen' werk, waarbij de kids de collagetechniek toepassen. (De beschouwing is hierbij belangrijk.)

Ik heb al enkele ideetjes die bruikbaar zijn, maar ik vroeg me af of hier mensen zijn die reeds aan de slag gegaan zijn met de collagetechniek. Of die eventueel inspiratie hebben met betrekking tot het thema 'bomen'.

Dus inbreng van jullie is altijd leuk :D

Groetjes!
12/08/13 16:46
MetalGirl
altijd schattig hoe iedereen bij schoolopdrachten zegt 'ik heb al wel iets....' en dan niet zegt wat.
Waardoor het eigenlijk kei hard lijkt alsof ge niks hebt.

zeg efkes wat ge al hebt want ik kan enkel op de meest obvious knutseldingen komen.Als we weten wat ge al hebt is dat makkelijker om verder door te denken of ja dan moeten mensen niet nog is ideëen geven die ge zelf al had.

(btw: dit valt onder de categorie bezigheidstherapie, niet onder kunst)

12/08/13 17:17
Annelienne
quote door
altijd schattig hoe iedereen bij schoolopdrachten zegt 'ik heb al wel iets....' en dan niet zegt wat.
Waardoor het eigenlijk kei hard lijkt alsof ge niks hebt.

zeg efkes wat ge al hebt want ik kan enkel op de meest obvious knutseldingen komen.Als we weten wat ge al hebt is dat makkelijker om verder door te denken of ja dan moeten mensen niet nog is ideëen geven die ge zelf al had.

(btw: dit valt onder de categorie bezigheidstherapie, niet onder kunst)



Ik zou beginnen met de kinderen te introduceren met verschillende collagetechnieken van bekende kunstenaars. Ze bekijken de werken en we bespreken dan wat ze zien, wat hen opvalt, wat hen aanspreekt of net niet,.. We staan dan ook stil bij hoe het kunstwerk gemaakt is, waarvan de kunstenaar gebruik gemaakt heeft. Op die manier krijgen de kinderen een beeld van wat een collage nu eig kan zijn. (Niet de basis verzameling van een aantal foto's op een blad papier.)
We bespreken ook zeker de verschillende technieken (knippen, scheuren, vouwen, snijden, schilderen,...)
Daarna toon ik hen enkele foto's van bomen, maar weer niet de basic boom van bruine stam, groene kruin. (De verbeelding van de kinderen prikkelen: alles kan)
Dan is het de bedoeling dat de kinderen aan de slag gaan om zelf een 'fantasieboom' (?) te maken waarbij ze gebruik maken van een collage. Het is de bedoeling dat ze de verschillende technieken gebruiken (knippen, scheuren,...)
Voor die collage mogen ze verschillende materialen gebruiken:
- natuurlijke materialen (blaadjes, takjes, gras,...Link met thema bomen)
- stof
- kranten en tijdschriften
- delen van foto's die ze puzzelen tot iets nieuws
- ...
Als iedereen klaar is kunnen we alle werkjes samen brengen tot 1 geheel, wat dan eigenlijk een bos zou kunnen vormen.
12/08/13 17:38
MooPoint
nogal serieus voor 8-10jarigen, en ook nogal veel om in één lesuur te doen. ik krijg al stress van uw plannen, en het is maar een knutselles. misschien kiest ge beter 1 of 2 collagetechnieken uit die zij dan op hun manier kunnen uitvoeren, ofzo.
12/08/13 17:42
MetalGirl
ik weet natuurlijk niet waar ge die activiteit gaat doen he.
maar zo iets wat echt super veel gedaan wordt is een wit blad op een stam leggen en daar over gaan met krijt. soms gaat dat zelfs ook met de blaadjes. Dat kunnen ze er ook in verwerken.
Of geef ze zo een kaft met lelijk bomma reliëfpapier waar ze stukjes van kunnen gebruiken en schilderen. veel van dat papier heeft zo iets weg van ne boomstam.

veel succes met hun interesse te lokken bij dat eerste deel.
12/08/13 17:51
Annelienne
De beschouwing lijkt idd niet interessant voor kinderen, maar ik heb niet direct een idee om de kinderen in aanraking te laten komen met collages en bomen, vooraleer ze zelf aan de slag gaan..
Het idee om een blad op een stam te leggen en daar over te gaan is idd heel leuk! Kan ik zeker gebruiken!
12/08/13 20:20
Wat MetalGirl zegt heet frottage. Max Ernst heeft dat ook vaak gedaan om natuurlandschappen mee af te beelden. Dus kan je zeker gebruiken. En niet enkel op de stam, maar ook op een blaadje, om de nerven te ontdekken (op een tafel dan weliswaar).

Beschouwing met jonge kinderen moet je zo actief mogelijk aanpakken. Laat hen zoveel mogelijk voelen, laat hen mee in het gesprek gaan, vraag hen of een boom andere kleuren kan hebben dan bruin en groen, en laat hen dan uitleggen welke kleuren een boom nog kan hebben en waarom. Je zult ervan verbaasd zijn hoeveel kinderen je kunnen vertellen en zelf kunnen fantaseren. Die voorbeelden hebben ze denk ik niet eens nodig om 'inspiratie op te doen'. Maar als je hen eerst vraagt welke kleuren bomen nog kunnen hebben en hen daarover laat vertellen, maakt dat de weg vrij om enkele voorbeelden te tonen van kunstenaars die het ook op een andere manier doen. Overval hen niet met twintig voorbeelden, maar toon er 2 of 3 en bekijk dat grondig. Laat hen dat bespreken. Vraag hen wat hen opvalt, wat ze mooi vinden of lelijk, of het klopt of niet, wat het nog kan zijn, enzovoort.

Wat je ook kunt doen als beschouwing is een groot schilderij ofzo tonen en hen vragen wat ze zien. Dat kan je op verschillende manieren doen, bv. de hele groep één voor één een element te laten vertellen. Ik zie een boom. Ik zie een blad. Ik zie groen. Ik zie gras. Ik zie een boomschors. Enzovoort. Hoe meer kinderen aan de beurt zijn geweest, hoe moeilijker het wordt, en dan pas beginnen ze echt goed te kijken.

Wat MooPoint zegt klopt, een les van 50 minuten is heel kort, zeker met inleiding en opruimen bij, en voor zo'n beschouwing moet je echt wat tijd nemen. Dus kies één duidelijke opdracht, die haalbaar is. Het is niet leuk als ze allemaal maar in de helft geraken.

Welke collagekunstenaars heb je?

12/08/13 20:21
Frottage van Max Ernst


Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.