Solliciterend noxa

19/12/16 17:01
quote door

Wat Pijlbord zei.

Vorige job heb ik 'mijn kans verloren' omdat ik zei dat ik als vrijwilliger bepaalde vormen van werk 'ook wel graag deed'. Dat was niet voldoende qua motivatie. (En dan dacht ik: alsof er iemand eerlijk zegt: 'facturen verwerken? JAAAAAAAAAAAAA';)

Ik heb ook moeite met over te brengen hoe gemotiveerd ik eigenlijk ben. Ik ben niet fysiek enthousiast op een duidelijke manier. Dus leg ik dat uit en gebruik ik dat in mijn argumenten. "Ik ga niet diegene zijn die iedereen aansteekt met zijn enthousiasme, zo zit ik niet in elkaar. Mijn drive en motivatie tonen zich eerder in mijn werklust en inzet."

Nu bon, ik moet ook niet te veel zeveren want ik ben met mijn gat in de boter gevallen met deze job. Maar ik heb al veel moeten solliciteren en ik kan mijn communicatie daarvoor wel op scherp zetten. Maar alle frustratiez die ik hier lees en voel, heb ik zelf mogen ervaren. Ik heb geen diploma hoger onderwijs en een paar grote gaten in mijn cv dus ik heb al vaak mijzelf echt moeten verdedigen.
19/12/16 17:05
All7aken
quote door

Ik heb hier nu al 2 mensen zien overpeinzen dat ze mogelijk "te eerlijk" zijn om aan een job te geraken... wat betekent dat in godsnaam? Want daarmee wekt ge de indruk dat ge eigenlijk gewoon een brutale puber bent die niet professioneel en diplomatisch kan comkuniceren...

Dit bericht is precies geschreven door een rebelse puber.

Te eerlijk als in, ik wil hier niet zitten liegen om een job te krijgen terwijl de persoon die na mij komt eerlijk is en de job niet krijgt. Om dan na een paar maand door de mand te vallen. Maw ik ben daar te eerlijk in, want zowat iedereen die ik ken liegt of overdrijft op zijn/haar cv.
19/12/16 17:11
hoe beter de ingesteldheid van dat bedrijf bij je eigen ingesteldheid past, hoe minder dat je gaat moeten zeveren en acteren om overtuigend te zijn.

Het lijkt me ook kwestie van op voorhand in gedachten je zelf in de plaats te stellen van je toekomstige baas en collega's, en jezelf af te vragen waarom zij daar werken. Ja, natuurlijk voor het geld, maar buiten dat? Wat vinden zij belangrijk aan die job of dat bedrijf, waarom kozen zij voor die sector, wat voor soort mensen zijn het als ze content zijn met de goede kanten van die job en zich niet storen aan de slechte kanten? Zorg ook dat je tijdens sollicitatie brief of gesprek die link kunt maken in beide richtingen

Bij sollicitatie van mijn huidige job vroegen ze me of ik het niet storend zou vinden om in een half-open kantoor te werken waar er regelmatig mensen over en weer lopen. Dat stoorde me effectief niet niet, maar ik heb niet gewoon 'nee' gezegd. Ik zei iets als 'ah nee, zolang ik mijn computer desktop maar goed kan inrichten, dat ik mijn menu en al mijn icoontjes en programmas volgens mijn gewoonte heb, dat ik al mijn dingen goed kan vinden, want dat werkt het vlotste'. Dat was voor een commissie van 5 mensen, waaronder 2 ICT dudes. En die twee die hadden meteen een knikkende glimlach toen ik dat uitlegde, want dat was voor hen zo herkenbaar en typisch ICT, daarmee wisten die meteen dat ik effectief al een stevig ICT verleden had, want anders zeg je zoiets niet. Ik weet niet of die uitspraak nu het verschil maakte, maar het was zeker een goede bonus.
19/12/16 17:24
quote door

Dit bericht is precies geschreven door een rebelse puber.

Te eerlijk als in, ik wil hier niet zitten liegen om een job te krijgen terwijl de persoon die na mij komt eerlijk is en de job niet krijgt. Om dan na een paar maand door de mand te vallen. Maw ik ben daar te eerlijk in, want zowat iedereen die ik ken liegt of overdrijft op zijn/haar cv.

Ik zei dat ge die indruk wekt niet dat ge effectief zo bent. Ik bedoelde dat nidt denigrerend of aanvallend. Mijn excuses als dat zo overkwam.

Maar als echt zowat iedereen die gij kent, liegt op hun cv, dan zou ik toch eens nieuwe kennissen proberen te maken. Er vanuit gaan dat gij een job niet hebt omdat iemand anders heeft gelogen, gaat u ook niks positiefs bijbrengen. Hebt ge ooit al een werkgever gevraagd wat volgens hen ervoor had gezorgd dat ge een betere kandidaat zou geweest zijn?
19/12/16 17:30
quote door

Te eerlijk als in: ik kan mezelf niet ophemelen of stoefen over mijn portfolio of slijmen, etc. T'is idd wat Pijlbord zegt. En er is niks brutaal en onprofessioneel aan eerlijk zijn? Ik ben allergisch aan zeveraars en rond de pot gedraai. Ik zou het een pak 'diplomatischer' vinden als werknemers ook eerlijk kunnen zeggen waarom ze uiteindelijk niet voor u kiezen, of verder reiken dan de 'uw profiel past niet bij de vacature'-nonsens als dat wel het geval is. Of feedback geven als je 5 artikels hebt moeten schrijven voor op gesprek te komen en dan toch afgewezen wordt.

Uzelf ophemelen of opscheppen over uw kennis en skillset is niet hetzelfde als oneerlijk zijn. Dat is gewoon een vorm van communicatie die sommigen wel of niet machtig zijn.

Nogmaals ik wil niemand aanvallen of beledigen he. Ik heb mijzelf al waardeloos gevoeld door de manier waarop de arbeidsmarkt mensen behandeld. Maar ik heb wel geleerd dat uw communicatie veel meer bepaald of ge als een goeie kandidaat wordt beschouwd, dan uw daadwerkelijke vaardigheden.

En die communicatie kunt ge leren. Alleen al door meerdere sollicitatie gesprekken te doen kunt ge uzelf daarin verbeteren. Maar dan moet ge die leerkansen ook met beide handen aangrijpen en niet vervallen in cynisme en radeloosheid. En ik weet dat dat niet makkelijk is.
19/12/16 17:41
Carolily
quote door

Uzelf ophemelen of opscheppen over uw kennis en skillset is niet hetzelfde als oneerlijk zijn. Dat is gewoon een vorm van communicatie die sommigen wel of niet machtig zijn.

Nogmaals ik wil niemand aanvallen of beledigen he. Ik heb mijzelf al waardeloos gevoeld door de manier waarop de arbeidsmarkt mensen behandeld. Maar ik heb wel geleerd dat uw communicatie veel meer bepaald of ge als een goeie kandidaat wordt beschouwd, dan uw daadwerkelijke vaardigheden.

En die communicatie kunt ge leren. Alleen al door meerdere sollicitatie gesprekken te doen kunt ge uzelf daarin verbeteren. Maar dan moet ge die leerkansen ook met beide handen aangrijpen en niet vervallen in cynisme en radeloosheid. En ik weet dat dat niet makkelijk is.

Ik ben pro communicatie he, en ik zit er ook niet als een zak pataten bij hoor:) Ik ben een super vlotte babbelaar wat wel moet met mijn diploma. Het ging mij er gewoon om dat ik idd bv niet kan zeggen waarom ik belangrijker ben dan ik weet niet wie. Het verkoopspraatje dus. Maar maakt niet uit, ik begrijp wel wat je bedoelt. Ik heb op zich al vrij veel gesprekken gehad (inclusief stagegesprekken enz) dus tis niet dat dit iets nieuws is.
19/12/16 17:42
en daarbij, als je tijdens een sollicitatie een beetje 'flexibel' bent over je capaciteiten, en je krijgt effectief de job en gaat dan soms dingen moeten doen die je eigenlijk niet goed kan, is dat dan zo'n ramp?

Er zijn maar weinig jobs waar alles jaar na jaar hetzelfde is, en die je op voorhand zo voorspelbaar kan omschrijven. In de praktijk (zeker bij veel bedienden jobs) ga je veel in situaties komen waarbij je een nieuw project of nieuwe taak gaat moeten doen zonder dat je daar ervaring in hebt, en dus ter plekke gaat moeten uitzoeken hoe je dat aanpakt. En dan moet je maar improviseren en snel bijleren hoe dat werkt zodat je het goed kan uitwerken. Dat hoort gewoon standaard bij veel jobs. Dus er is niks mis mee om die houding al te hebben tijdens je sollicitatie. Het gaat daar vaak over wat je zoal zou kunnen doen, niet perse enkel wat je op dat moment al kan.
19/12/16 17:50
pijlbord
Ik denk dat een sollicitatie (vaak, toch zeker het gesprek, na testen) meer iets is van 'is het gene weirdo en niet al te dom en geen al te moeilijke mens'. En dan is 't gewoon zaak de goeie dingen te zeggen.
Ik heb het is half verpest door eerlijk te zeggen dat ik graag zelf mijn uren indeelde doorheen de week, terwijl zij voor ogen hadden dat ik vaste dagen vaste uren zou werken 'cause reasons. Zoiets kunt ge op voorhand niet weten, maar het kan u wel serieus kloten, ook al zegt ge dan 'ahja maar dat kan ik ook doen'. Damage is done.
19/12/16 18:10
All7aken
quote door

en daarbij, als je tijdens een sollicitatie een beetje 'flexibel' bent over je capaciteiten, en je krijgt effectief de job en gaat dan soms dingen moeten doen die je eigenlijk niet goed kan, is dat dan zo'n ramp?

Hangt af van de sector neem ik aan.
19/12/16 19:34
Goed, ik heb blijkbaar een job. Ale ja, ik zou een job hebben als ze momenteel het budget hadden voor een aanwerving. En de kantoordirectrice ging proberen om mij er door te drukken bij de directie want ze wil dat ik met de opleiding kan starten op 16 januari, maar goed, geen garanties of niets.
Wel tof, weer een beetje zelfvertrouwen tanken, maar voorlopig heb ik er niet veel aan...
19/12/16 19:35
All7aken
Bwa, iemand die haar best gaat doen om de directie te overhalen... In mijn geval zou dat een mega zelfvertrouwen boost zijn!
19/12/16 19:39
Ik kan natuurlijk niet zeggen dat het mij niets doet, maar ja buh, het is geen concrete job en da's kaka momenteel.
Nog één ding in laatste ronde, laat ons hopen dat die mij een job bieden en ze me wèl kunnen betalen :D
Ik hoop gewoon met het nieuwe jaar, nieuwe budgetten en nieuwe ruimte voor aanwervingen.

Ik rekende eigenlijk op geen van beiden, dus het was wel een aangename verrassing vandaag.
19/12/16 21:54
Solliciteren doe je met een smile! Wel na meer dan 1,5 jaar is dat stilaan huilen met de pet op.

Ik heb een arbeidsmarktvriendelijke achtergrond, geschiedenis en politieke wetenschappen. Ik wist op voorhand dat ik het achteraf moeilijk ging hebben en het is volledig uitgekomen. Dat is mijn keuze en ik haat het om me daar altijd voor moeten te verantwoorden tijdens een gesprek. Bijkomend, de uitblijvende respons van werkgevers ook al is het negatief! Het ene gesprek gaat soms beter dan het anderen, maar het blijft bijna altijd bij de eerste ronde. Ik heb wel geleerd dat eerlijkheid niet altijd hoeft en een leugen soms mag (met mate, anders val je door de mand)

Om toch mijn CV wat op te vullen, doe ik interimjobs, maar interessant? Neen. Kan dit blijven duren? Nogmaals neen, maar de motivatie is moeilijker op te brengen na een tijd.

19/12/16 22:01
All7aken
Nog zoiets, interimjobs. Heeeeeel vroeger als jobstudent kreeg ik altijd de kutjobkes zodat volwassenen de goede/toffere/beter betaalde. Maar nu lijkt dat andersom te zijn. Ik snap niet dat ze al die 'goei' jobkes aan studenten geven terwijl er meeeeegaaaaa veel ouder maar toch jong volk zonder werk zit.
19/12/16 22:29
quote door

Hangt af van de sector neem ik aan.

In de sector van 'kartonnen dozen vouwen' zal dat inderdaad geen rol spelen. Maar daar moet je dan ook weer niet een hele cv voor hebben met allerlei diploma's, dus eigenlijk maakt dat dan ook weer niet uit.
19/12/16 22:30
quote door

Ik snap niet dat ze al die 'goei' jobkes aan studenten geven terwijl er meeeeegaaaaa veel ouder maar toch jong volk zonder werk zit.

jobstudenten zijn goedkoper zeker ? minder sociale zekerheiddinges en zo. Gewoon rationele keuzes van werkgevers.
19/12/16 22:30
All7aken
In de medische sector zou ik toch niet al te veel liegen op uwe cv.
19/12/16 22:40
en medische sector is allicht ook zo een sector die constant evolueert, waar je sowieso regelmatig nieuwe technieken of producten moet gaan gebruiken. En dan lijkt het me perfect normaal dat je tijdens een sollicitatie nog niet in staat bent om alle dingen te doen die je de eerste 5 jaar gaat moeten doen. Dat is basiskennis en voor de rest ter plekke bijleren. Dan is het vooral belangrijk om te laten zien dat je kan bijleren, dat is een heel belangrijke vaardigheid voor veel sectoren.
19/12/16 22:42
pijlbord
Is er ook maar één job die ge 100% kunt na uw school? Of zelfs maar 40%? Puur als ge kijkt naar alles wat er bij een job komt kijken.
Ik heb geen spijt van mijn opleiding, maar ik heb het idee dat ik er ook evengoed aan was kunnen beginnen zonder die drie jaar. Ik ben oneindig veel meer gegroeid tijdens mijn job dan tijdens mijn opleiding.
19/12/16 22:46
quote door

Ik ben oneindig veel meer gegroeid tijdens mijn job dan tijdens mijn opleiding.

Is dat niet voor veel jobs zo?