Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
150km/u zuinigste auto : 20 reacties (1/2) [auto en verkeer]

150km/u zuinigste auto

28/04/20 00:07
Ok, hypothetische vraag:

Alle auto's die je kent mogen meedoen,
- maar ze moeten een automatische versnellingsbak hebben
- en er moet diesel of euro95 ingaan (eventueel in combi met elektrisch maar geen plug-in, dus dynamo systeem)

Ze rijden allemaal 150 km/u. Welke is dan het zuinigste?

bv: degene met het meest PK, met het meeste cilinders, met het laagste gewicht, degene op diesel, die met het meeste sportieve uiterlijk/aerodynamiek, ...
Eigenlijk: wat zijn de dingen die een auto zuinig maakt als de eerste elementen (zoals rijstijl) niet mogen meedoen?
28/04/20 09:46
Bij 150 km/u is vooral de vorm van de wagen zeer belangrijk, zou ik aannemen. Bij zulke snelheden is de luchtweerstand veruit de belangrijkste remmende factor. De auto dient dus een zodanige vorm te hebben dat de luchtweerstand zo laag mogelijk is.
28/04/20 10:24
gaan we er vanuit dat ze al 150km/u rijden of moeten ze nog optrekken tot 150km/u?

want in geval 1 kan het allemaal nog al dicht bij elkaar liggen, eenmaal een auto op snelheid is ligt dar verbruik redelijk op hetzelfde niveau. sprekende over lichte/kleien auto's tot stationwagens eh. Jeeps, Pick-ups etc zijn zonder twijfel grote verbruikers.

sowieso dat gewicht een groot aandeel heeft in hoe zuinig uw auto is, alsook de grote van uw motor/cilinderinhoud. Hoe groter uw cilinderinhoud hoe meer brandstof er per slag verbrand wordt, lijkt me.

in het geval van het optrekken denk ik dat een hybride bij het vertrekken zuiniger is gezien daar vertrokken/geholpen wordt met vertrekken door de elektromotor. Daarna durf ik me er niet over uitspreken, ik ken te weinig van de technische bazaar van een auto maar ik denk dat het dan hetzelfde als hierboven is.

(garagisten correct me if I'm wrong)
28/04/20 10:25
Ervan uitgaande dat ge constant 150km/u rijdt, het windstil is en ge op vlakke grond rijdt, dan is inderdaad de vorm van de wagen de meest bepalende factor, en dan de efficiëntie van uw aandrijflijn.
28/04/20 13:29
Zijn teveel factoren die daar invloed op hebben.

Een 1000cc benzine met turbo zal veel meer verbruiken dan een 3000cc diesel met turbo in dit voorbeeld. (Bijvoorbeeld)
Hoe groter de krachtbron , hoe minder moeite die moet doen om die snelheid te behalen / behouden dus minder verbruik.

Als 'n hybride electrisch rijdt op dat moment hebt ge 0 verbruik op dat moment. Dus super zuinig als momentopname! Maar om die accu vol te krijgen hebt ge wel al veel extra brandstof verbruikt dus over de heel lijn toch niet zo zuinig als iedereen u wilt laten denken.

Dezelfde motor in een model als Corsa / fiesta / 208 of in een grandland x / Kuga / 5008? Best veel verschil.

Ge moet niet zozeer kijken naar welke auto is het zuinigste op een bepaald moment. Maar ge moet gaan kijken wat uw plannen zijn met de auto en vandaar uit gaan kijken wat ge moet kopen.
Veel snelweg of niet , veel cruise control of niet , veel lange afstanden of niet , veel plaats nodig voor kinderen of niet , ...etc

Waarom deze specifieke vraag?
28/04/20 17:47
Ok, de vraag is omdat ik rij van en naar mijn werk per dag 100km en enkel autostrade. Ik rijd in Duitsland zonder snelheidslimiet en rij gemiddeld 150 km/u. Iedere keer ik naar België rij is ook een aantal honderd km. Ik ben gewoon een snelheidsduivel :p Nu ben ik op zoek naar een auto die met mijn snelle rijstijl minder verbruikt want mijn huidige auto verbruikt ruim 11,4L/100KM. Ik mag volgens mijn rijbewijs enkel met automaat rijden en wil mijn rijstijl niet aanpassen. Maar ik weet niet op wat voor kenmerken ik moet zoeken zodat ik minder verbruik zoals bv diesel of benzine, maakt dat uit? of aantal PK? of aantal cc? Buiten dat het automaat moet zijn en zo zuinig mogelijk zijn bij hoge snelheden, maakt alle rest me niet uit.
28/04/20 18:51
Ik snap niet waarom ge daar een hypothetisch vraag van maakt?
Vraag gewoon wat ge zoekt, dat is voor iedereen toch veel makkelijker :p
28/04/20 20:21
Hangt er vanaf hoe vaak ge geflitst wordt
28/04/20 20:51
Waarom wilt ge uw rijstijl écht niet aanpassen, is dat zó belangrijk voor u dat ge per sé 150 km/u wilt rijden? Heel veel sneller zult ge er alleszins niet raken op die manier hoor. Aan 120 km/u doet ge 50 minuten over 100 kilometer, aan 150 km/u 40 minuten. Dat is dus slechts een verschil van 10 minuten. En dan nog in ideale omstandigheden, dus zonder enige file of andere vertraging onderweg. In de praktijk zal het verschil meestal nog kleiner zijn. Weegt dat beetje tijdswinst op tegen het grote meerverbruik aan 150?

Met welke reden wil je toch tegen iedere prijs zo snel rijden?
28/04/20 21:26
quote door

Met welke reden wil je toch tegen iedere prijs zo snel rijden?


Das kweet ni hoe Fun :D
Als ik op de autobahn rij geef ik ook 'n streep gaaz , als de omstandigheden het toelaten uiteraard!
29/04/20 13:15
quote door

Ik snap niet waarom ge daar een hypothetisch vraag van maakt?
Vraag gewoon wat ge zoekt, dat is voor iedereen toch veel makkelijker :p


omdat je anders comments krijgt als tommmh en wandeling waar ik niks aan heb. zoals je ziet heb ik geen nuttige antwoorden gehad sinds die post..
29/04/20 13:17
quote door


Met welke reden wil je toch tegen iedere prijs zo snel rijden?


want ik haat rijden, vind het doodsaai en dit is de enige manier dat ik er nog iets aan vind en niet in slaap val
29/04/20 13:32
play that funky music white girl
29/04/20 15:57
Misschien is het ook makkelijk om even te vermelden met wat voor auto je nu op stap bent?
Diesel/benzine, motorinhoud, model van auto, leeftijd van de wagen.

Is een auto op lpg geen optie? Weinig verbruik, iets hogere inschrijvingstaks en verzekering wel, maar als je veel km's doet haal je dat er echt wel uit.

Mijn Nissan Terrano jeep, 2.7l tdi verbruikt (als ik rustig rijd haha) nog geen 10L/100km, dus dat vind ik voor mij best goed meevallen. Ik heb die auto wel gekocht om een paardentrailer mee te kunnen trekken, niet om zuinig rond te karren.
30/04/20 00:51
probleem met LPG is dat je geen ondergrondse garages binnen mag.. Maar ik kan eens rondkijken..
30/04/20 09:37
quote door

Zijn teveel factoren die daar invloed op hebben.

Een 1000cc benzine met turbo zal veel meer verbruiken dan een 3000cc diesel met turbo in dit voorbeeld. (Bijvoorbeeld)
Hoe groter de krachtbron , hoe minder moeite die moet doen om die snelheid te behalen / behouden dus minder verbruik.


Da's wel heel kort door de bocht he. Dat geldt ook pas alleen als ge over uw maximale of optimale belasting van uw motor zit. Om constant 150km/h te rijden op een vlakke autostrade hebt ge echt geen 3L nodig, dan komt ge er ook met een 1.6L. Maar het verschil zal desalniettemin vrij miniem zijn als ge aan een constante snelheid rijdt.

Dus hoe ge het ook draait of keert, uw rijstijl is wel een grote bepalende factor hierin. Trekt ge rustig op en belast ge uw motor niet al te hard, dan komt ge ook terecht met een kleinere motor (1.4L-1.8L), is uw rijstijl sportiever of rijdt ge echt vaak in berglandschappen dan kunt ge al in de regio van 2L-3L gaan zien, maar hou dan ook rekening dat rond de 2L uw wegentaks vaak aanzienlijk stijgt, dus ge begint pas echt te besparen als ge veel kilometers onder die omstandigheden doet.
30/04/20 13:16
Ik rij zeer sportief haha, daarom wil ik weten wat de beste auto voor me is. maar ik moet dus kijken naar grotere motorinhoud, niet naar meer pk of minder gewicht. maakt diesel iets uit?
30/04/20 16:07
quote door

Ik rij zeer sportief haha, daarom wil ik weten wat de beste auto voor me is. maar ik moet dus kijken naar grotere motorinhoud, niet naar meer pk of minder gewicht. maakt diesel iets uit?


Tgoh, ja en neen. Het is helaas niet zo eenduidig, want gewicht, bandenbreedte, vorm (aerodynamica), overbrengingsverhoudingen van uw versnelling en toerenbereik hebben ook allemaal een invloed op uw verbruik.

Ik zou mij in eerste instantie baseren op het WLTP verbruik en daaruit een drie à viertal modellen uitkiezen in, en dan op Youtube reviews gaan bekijken en eens uittesten. Als ge bezorgd zijt over verbruik zou ik wegblijven van SUV's en meer naar sedans, hatchbacks of stations kijken.

Ik zou persoonlijk niet veel meer cylinderinhoud als 1.8 tot 2 liter nemen, tenzij ge echt een autofanaat zijt, want dan komen dingen zoals kwaliteit van het motorgeluid ook terug in beeld. Maar ik denk niet dat dit voor u echt een probleem gaat zijn en de 1.8L modellen halen ook al zeer vlotjes in op de autosnelweg en geraken ook goed van hun plek.

De modellen met meer cylinderinhoud kosten sowieso ook meer in aankoop als in wegentaks, dus de marginale winst bij het optrekken onder hoge belasting die ge maakt wordt sowieso al door die kostenposten ongedaan gemaakt.

Diesel wordt gezien zijn hoge prijs per liter pas interessant vanaf 25.000 à 30.000 kilometer per jaar.
30/04/20 19:11
quote door



Da's wel heel kort door de bocht he.



Vandaar mijn " in dit voorbeeld " en mijn " ( bijvoorbeeld ) "

Zolang dat ge continu , oa met cruise control , een constante snelheid kunt rijden is elke auto wel relatief zuinig.
Mijne is even zuinig/gulzig op de autosnelweg 130/u 3500rpm als stadsverkeer met vlotte rijstijl. 8-10l/100km

Verbruik begint uiteraard met uwe rechtervoet , logisch. Maar een ideale cilinderinhoud is 500-600cc / cilinder.
De soft-turbos (zoals de EcoBoost van Ford bijvoorbeeld) de dag van vandaag zitten erop om minder verbruik te hebben door 'sneller' op snelheid te komen door meer koppel onderin te zorgen. Als ge met deze motoren sportief gaat rijden en op toeren gaat rijden ipv op koppel gaat uw verbruik de hoogte in schieten ergo verkeerd gebruik

Dus zoals ik al eerder postte , zijn er teveel factoren die hier invloed op hebben...
Ik zou persoonlijk wel , in de Topicstarter haar geval , minstens voor een 2.0diesel gaan. En zoals jij zei , geen SUV maar eerder n hatchback of n station ja.
03/05/20 01:21
Verbruikt een Toyota Yaris niet nog minder met het hybride gegeven?