Tips bij solliciteren

19/01/16 13:47
turnstile
bij mij is een foto ook relevant, die vragen dat ook..

en ik leg bv niks uit bij mijn vorige werkervaringen, zodat ze me niet kunnen ditchen voor wat ik ervoor heb gedaan, ik schrijf wel de functies, het bedrijf en de periode en dan vragen ze op gesprek wat die inhielden en dan kunt ge dat veel beter uitleggen dan zo een regelke daarbij te schrijven: administratie..
wa zijn ze daarnu mee
19/01/16 13:48
Ik stuurde ook vaak mijn motivatiebrief in aparte bijlage in de e-mail.
Maar zo tijdens loopbaanbegeleiding hebben ze mij ook gezegd dat je gewoon uw motivatie in uw e-mail zelf beter zet. Dat ze anders misschien zelfs niet gaan kijken.

Voor de rest heb ik weinig tips want ik heb zelf anderhalf jaar werk gezocht en uiteindelijk via via ergens binnengeraakt. Nu mag ik zelf terug beginnen zoeken.
Ik heb wel verschillende keren op gesprek mogen gaan maar twas toch steeds negatief.
"Wij hebben gekozen voor kandidaten met een beter aansluitend profiel/met ervaring."

Veel succes nog!
19/01/16 13:52
dagenVanGras
quote door

wat is uw sector misschien?
modellenwerk?

edit: sorry da was misschien harder dan ik bedoelde :p ik vind gewoon een foto nooit relevant, tenzij acteur/actrice/model

Uiterlijk is nu eenmaal een criteria. Wat is daar mis mee?
19/01/16 14:03
Velour
Ze zouden een techniek moeten uitvinden waarmee ge uw lichaamsgeur kunt doorsturen met uw cv. Veel belangrijker.
19/01/16 14:04
DeadAngell
Gho, voor sommige functies kan ik er in komen dat dat mag meespelen. Als ge in contact komt met mensen, zijt ge een beetje het 'uithangbord' van dat bedrijf, dus hoe sympathieker ge er uitziet, hoe beter?
19/01/16 14:53
quote door

Uiterlijk is nu eenmaal een criteria. Wat is daar mis mee?

Alles? :' )
Dat zou echt niks mogen uitmaken hoe knap of lelijk iemand is.
Hoe kunt ge u een correct beeld van iemand vormen adhv ne pasfoto?? Ge ziet nog niet eens of die een jogging of een maatpak aanheeft daarop...

En als het zoals bij DeadAngell om sympathie draait, dat heeft toch veel meer te maken met hoe ge overkomt en wat ge uitstraalt, niet zozeer hoe ge eruit ziet? Naar sympathie en uitstraling kunt ge echt enkel in een gesprek peilen (of alee, door die persoon in 't echt te ontmoeten, eerste indruk enzo, ge kunt daarvoor niet afgaan op ne foto).

19/01/16 14:55
AwesomeLand
quote door

Ze zouden een techniek moeten uitvinden waarmee ge uw lichaamsgeur kunt doorsturen met uw cv. Veel belangrijker.

Bottelen, da ga wel ze.
19/01/16 14:55
DeadAngell
quote door

En als het zoals bij DeadAngell om sympathie draait, dat heeft toch veel meer te maken met hoe ge overkomt en wat ge uitstraalt, niet zozeer hoe ge eruit ziet? Naar sympathie en uitstraling kunt ge echt enkel in een gesprek peilen (of alee, door die persoon in 't echt te ontmoeten, eerste indruk enzo, ge kunt daarvoor niet afgaan op ne foto).

Ja, ik denk inderdaad sowieso wel dat een gesprek altijd nodig is en dat een foto niet bepalend mag zijn. Maar ik kan me wel inbeelden dat houding en uiterlijk in het gesprek wel bepalend kunnen en mogen zijn.
19/01/16 14:57
Velour
quote door

Hoe kunt ge u een correct beeld van iemand vormen adhv ne pasfoto?? Ge ziet nog niet eens of die een jogging of een maatpak aanheeft daarop...

Gij leeft in een leuke wereld. Is daar nog plaats?
19/01/16 15:08
dagenVanGras
quote door

Ok, dan heb ik een vraag voor u. Intelligentie, zou dat mogen uitmaken?
19/01/16 15:10
Velour
Hou op met haar te pesten Adam.
19/01/16 15:20
dagenVanGras
Pesten?
19/01/16 15:25
Velour
Ja.
19/01/16 15:26
quote door

Ja, ik denk inderdaad sowieso wel dat een gesprek altijd nodig is en dat een foto niet bepalend mag zijn. Maar ik kan me wel inbeelden dat houding en uiterlijk in het gesprek wel bepalend kunnen en mogen zijn.

uiterlijk ben ik nog altijd niet mee akkoord, maar als ge bedoelt uitstraling en presence en hoe iemand overkomt: dan wel akkoord.

En Velour, kzeg niet dat het in mijn wereld zo is he :p ik zeg dat ik vind dat dat niet zou mogen uitmaken, nadruk op zou, jammer genoeg.

quote door

Ok, dan heb ik een vraag voor u. Intelligentie, zou dat mogen uitmaken?

counter-vraag: wat voor invloed heeft knap/lelijk zijn op hoe goed ge een job kunt uitoefenen? (ik heb het over standaard jobs he. Geen modellenwerk, acteerwerk, ...)
Want alee, intelligentie zal dat wel hebben en daarom belangrijk zijn. Maar ik snap echt niet hoe uiterlijk (dat ge van een foto kunt aflezen, niet het uiterlijk dat ge afleest uit een ontmoeting, dus zoals ik hierboven zei presentatie, uitstraling, overkomen) bepalend is voor uw skills in de job.
19/01/16 16:01
AdrianHealey
Knappe mensne zijn aangenamer om rond te zijn, wat, bij een twijfelgeval, uiteraard een factor is.
19/01/16 16:08
AdrianHealey
P.S. Intelligentie en schoonheid hebben een (zwakke) correlatie.

Intelligentie en hoog EQ hebben een hoge correlatie.

Bij gebrek aan beter; is verder gaan op schoonheid, bij een twijfelgeval, dus zeker geen slechte zet.
19/01/16 16:38
IK HAAT SOLLICITEREN
sorry da komt altij naar boven als ik dat woord zie passeren
19/01/16 17:11
dagenVanGras
quote door

counter-vraag: wat voor invloed heeft knap/lelijk zijn op hoe goed ge een job kunt uitoefenen? (ik heb het over standaard jobs he. Geen modellenwerk, acteerwerk, ...)

Is verkoop een standaard job? Leerkracht? Horea? Mensen staan meer open voor iemand die aantrekkelijk is. Dat helpt bij eigenlijk elke job waarbij ge met mensen werkt. Hoewel dat extreem zal variëren, uiteraard.
19/01/16 17:13
dagenVanGras
En ja, intelligentie en aantrekkelijkheid hebben een zwakke, maar significante correlatie. Hoewel na 10 minuten zoeken ik weer veel tegenstrijdige info heb gekregen dus ik ga mij daar niet definitief in uitspreken.
19/01/16 17:32
Ja maar uw ability om koopwaren in te scannen/om leerlingen te boeien met toffe activiteiten/om mensen hun eten te brengen wordt daar toch niet door beïnvloed? Dus zou het geen reet mogen uitmaken of ge knap of lelijk zijt.

Waar die dingen wel door worden beinvloed is uw presentatie, houding, uitstraling. En al dat leest ge niet af op ne foto. Daar is een gesprek of op z'n minst een ontmoeting voor nodig, toch?

Het enige dat ge aan een foto hebt is knap of lelijk. En dan nog. Een en dezelfde persoon kan keiknap op ne foto staan of keislecht. Dus echt, foto is overbodig voor jobs die geen modellenwerk/acteerwerk inhouden. Alee das mijn mening he.