Koppeling verwarring bij het vertrekken

28/10/14 10:08
Palindrome
quote door

benzines van nu zijn anders dan benzines van vroeger. En elke auto is een beetje anders en telkens wat gewoon worden. Er zit dus een belangrijk deel aanvoelen bij, het gaat nooit 100 % exact zijn zoals mensen het u zeggen in hun ervaring met hun eigen auto. Het is een kwestie van evenwicht/timing tussen ontkoppeling en gas.
Als ge een hoop toeren ligt te maken voor ge effectief vertrekt dan weet ge alvast dat dat niet de ideale manier is :) .

Eén nonkel verschoot anders wel een beetje toen ik met zijn benzine op mijn manier vertrok. :')
Da's zo typisch voor die generatie om te blijven denken in termen en gebruiken van vroeger.
28/10/14 10:27
josfindus
quote door

Ik weet maar 1 ding over rijden en dat is dat ge niet moogt sturen gelijk een trucker :(

met 1 hand? en ondertussen met uw andere hand een lasagne opeten ?
want ik weet nu niet wat ik mij daar anders bij moet voorstellen
28/10/14 10:34
EstherGreenwood
Ja geen idee, ik moest een bocht nemen en blijkbaar draai ik aan mijn stuur gelijk een trucker volgens mijn schoonbroer :p Ik weet zelf niet wat ik deed ze, maar die heeft mij dan uitleg gegeven over hoe ge uw stuur moet vasthouden enalles, haha.
28/10/14 10:39
pijlbord
Onze busjes op het werk zijn allemaal diesels behalve dan het laatste nieuwe. Das een benzine. En voor een buske niet zo heel groot en redelijk vinnig. Maar zonder gas uw koppeling laten opkomen moet ge daar toch niet mee proberen ze. Dus het zal idd wel van.auto tot auto afhangen, maar vooral van het gewicht van uw wagen vermoed ik.
28/10/14 10:42
Palindrome
quote door

Ja geen idee, ik moest een bocht nemen en blijkbaar draai ik aan mijn stuur gelijk een trucker volgens mijn schoonbroer :p Ik weet zelf niet wat ik deed ze, maar die heeft mij dan uitleg gegeven over hoe ge uw stuur moet vasthouden enalles, haha.

Doen alsof ge een megastuur hebt en dan zo blijven doorgeven?
Stiekem hoop'k dat het de lasagne-versie is.
28/10/14 10:50
Ik heb op de rijschool geleerd dat ge alletwee de pedalen tegelijk moet gebruiken (een omhoog en ander omlaag) en als ge ongeveer in het midden zit van uw koppeling voelt ge die wat meer trillen en dan uw gas tegoei induwen.
Ik heb ooit geprobeerd met een naft te starten en dat lukte langs geen kanten.
28/10/14 13:14
josfindus
haja just ge moet uw armen zo gekruist doorgeven maar dat mag dna ook weer niet te lang enzo. ik was dat al vergeten die zever. dat gaat automatisch dat sturen. Behalve als ik moet parkeren :') dan lacht iedereen mij uit omdat ik zo zit te zwoegen en dan denken die dat ik niet kan parkeren. Maar ik heb gewoon gene servo. Wat heel lastig is als ge dan met een servo rijdt want dan is dat ineens heel gevoelig en is dat moeilijk om niet heel de tijd een beetje wiggel waggel te rijden.

Pijlbord met mijn bakske gaat dat ook echt niet hoor en die weegt amper iets.

btw: dat van die lasagne ooit echt gezien op de snelweg :(
28/10/14 13:24
dochverdergeenpaniek
quote door

met 1 hand? en ondertussen met uw andere hand een lasagne opeten ?
want ik weet nu niet wat ik mij daar anders bij moet voorstellen

Nee ze hield haar stuur aan de binnenkant vast. Als er dan iets gebeurt en ge krigt ne slag breekt ge uw pols gwn. En das blijlbaar hoe truckers sturen. :p
28/10/14 13:29
Palindrome
quote door

Pijlbord met mijn bakske gaat dat ook echt niet hoor en die weegt amper iets.

True. 't Gaat niet met alle benzinewagens even vlot, maar er zijn er genoeg die wel zo zonder problemen kunnen vertrekken! In mijn omgeving wordt de fabel dat je dat met geen enkele benzinewagen kan nogal in stand gehouden door de oudere generatie.

Ofwel is het een gave en heeft God mij gezegend met een heilige voet. That would be awesome.
28/10/14 15:54
Ik heb alle voorgaande tekst niet gelezen, maar k wil maar zeggen dat het heel slecht is voor u koppeling om deze te laten doorslippen... Want dat is wat je doet, als je eerst via de koppeling vooruit probeert te geraken alvorens gas te geven.
Het best is, of je nu met benzine of diesel rijd, om van in het begin al een beetje gas bij te geven :)
28/10/14 17:11
Palindrome
Gewoon slippen doe je in principe alleen maar voor eventjes, zoals bij het vertrekken en trage manoeuvres zoals parkeren. Te lang slippen is indeed no good. Een koppeling slipt ook eventjes tijdens het terug-of opschakelen. Dat doe je best ook zo snel mogelijk. Anders verslijt die inderdaad sneller of kan ze zelfs verbranden.
Enfin, dat zei men mij toch altijd, zo weinig en zo kort mogelijk. Ga niet meteen veel gas geven vanaf het aangrijpingspunt, en hou de auto op een helling niet stil met koppeling alleen bijvoorbeeld.

Voor de rest ken ik er niet al teveel van, maar dit zijn dingen die me op de rijschool werden verteld.
28/10/14 18:02
GoForBroke
quote door

Dus het zal idd wel van.auto tot auto afhangen, maar vooral van het gewicht van uw wagen vermoed ik.

Heeft nu eens helemaal nix met het gewicht van uw auto te maken hoor ;)
28/10/14 18:28
cloud9
quote door

Heeft nu eens helemaal nix met het gewicht van uw auto te maken hoor ;)

Haha dat gij nog moeite doet Dirk, ik lees deze dingen om eens goed te lachen :d
28/10/14 19:33
RLRRLRLL
quote door

Voor mensen die al met de wagen rijden:

Hoe vertrekken jullie? Koppeling zachtjes laten omhoog komen zodat de auto al wat bolt, om dan zachtjes gas te geven en koppeling rustig volledig los te laten

Of hetzelfde maar dan in het begin ook al wat op de gas duwen?

Nog maar net begonnen met leren te rijden en de wagen die ik gebruikte kon al bollen door de koppeling zachtjes omhoog te laten komen (in eerste versnelling uiteraard) maar na wat googlen lees ik dat niet elke auto dat doet...

Verschilt van auto tot auto... Ik rij nu met ne toyota 1 liter naft en die schokt/ trilt sowieso als ge uw ambrayage lost zonder gas te geven... Zelfs al doet ge dat heel traag. Combinatie van gas geven en ontkoppeling lossen dus.
Sommige auto's vertrekken wel volledig op koppeling daar geef ik geen of minder gas bij... Uw koppeling slijt in elk geval minder als ge ze sneller lost...
28/10/14 19:38
Wtf is uw koppeling laten doorslippen? :p
28/10/14 19:40
RLRRLRLL
quote door

Ge laat uw koppeling toch elke keer slippen? Als ge ze te rap loslaat valt uw motor toch uit. Of wij bedoelen elk iets anders met slippende koppeling.
ik link slijtage daar eerder aan remmen op de moter bijvoorbeeld.

Nee uw koppeling rijdt ge wel degelijk op door ze teveel te laten slippen, ouwe mensen-style. En rap loslaten nie echt ge moet gewoon een verhouding zoeken tussen gas en koppeling lossen.
28/10/14 19:43
RLRRLRLL
quote door

Uw koppeling is een schijf geklemd zit tussen uw motor en versnellingsbak en die twee dus koppelt. Wanneer gij uw pedaal induwt wordt de druk van die schijf gehaald en zijn motor en versnellingsbak dus ontkoppeld. Wanneer uw pedaal half ingedrukt is slipt die schijf tegen uw motor aan en slijt die schijf dus.

Kort uitgelegd...
28/10/14 19:44
cloud9
quote door

Als ge dat doet, geloof mij, dan ruikt ge dat :p
28/10/14 19:48
RLRRLRLL
quote door

Als ge dat doet, geloof mij, dan ruikt ge dat :p

Ja tegen dat ge het ruikt zijt ge uw koppeling al echt aan't opstoken.
28/10/14 20:06
GoForBroke
quote door

Haha dat gij nog moeite doet Dirk, ik lees deze dingen om eens goed te lachen :d

Ik geef het ook op hoor :) blijkbaar lezen de meeste mensen hier toch maar de helft :D