Koppeling verwarring bij het vertrekken

27/10/14 17:23
dochverdergeenpaniek
Voor mensen die al met de wagen rijden:

Hoe vertrekken jullie? Koppeling zachtjes laten omhoog komen zodat de auto al wat bolt, om dan zachtjes gas te geven en koppeling rustig volledig los te laten

Of hetzelfde maar dan in het begin ook al wat op de gas duwen?

Nog maar net begonnen met leren te rijden en de wagen die ik gebruikte kon al bollen door de koppeling zachtjes omhoog te laten komen (in eerste versnelling uiteraard) maar na wat googlen lees ik dat niet elke auto dat doet...
27/10/14 17:28
Ik laat mijn koppeling eerst zacht los om daarna gas bij te geven als hij begint te rijden. Het is natuurlijk wel de ene persoon tegen de andere mijn broer bijvoorbeeld geeft al gas bij als hij de koppeling loslaat.
27/10/14 17:28
Mrrreow
Ik heb ook altijd geleerd dat dat afhangt van auto tot auto, als ik rijd (zo 6 maanden geleden ofzo) moet ik de gas traaaaggggg induwen terwijl ik de koppeling langzaaaaaam loslaat. Super intens om te leren aanvoelen vind ik.
27/10/14 17:31
pijlbord
Diesel of benzine he.. ik rij met een diesel en die kan dat ook ja. Hangt van situatie af. Als ik een parkeerplaats uitkom laat ik hem bollen met een slippende koppeling. Als ik aan de lichten sta en ik wil snel weg zijn laat ik die veel sneller opkomen en geef ik er direct redelijk veel toeren bij.
27/10/14 17:36
josfindus
jeps diesel of benzine inderdaad. ik had de eerste lessen in den diesel van mijn vader en derna viel ik met mijne naft altijd stil. Nu ben ik dat gewend. wat kei handig is want de methode van de benzine werkt op de twee systemen.

dus als ge met een naft rijdt, uw koppeling gelijktijdig loslaten met het gas geven. int begin is dat wat sukkelen maar dat wordt heel snel een automatisme hoor.

ik vond dat wel handig aan mijne oude auto dat dat allemaal zo wat stroever is en dan kunt ge dat zo wat traag oefenen. Die nieuwe dingen zijn zo hyper gevoelig en dan geeft ge zo rap te veel gas ineens
27/10/14 18:17
GoForBroke
Gewoon erop letten dat ge uw koppeling niet elke keer laat slippen (zoals 90% van de bejaarde chauffeurs doen)...want dan ga je elk jaar een nieuwe koppeling kunnen steken ;)
27/10/14 18:18
Ik woon op een bergop dus rem ingeduwd, koppeling al half naar omhoog om direct te kunnen vertrekken. Gas geef ik zodra ik mijn koppeling loslaat.
27/10/14 18:40
pijlbord
quote door

Gewoon erop letten dat ge uw koppeling niet elke keer laat slippen (zoals 90% van de bejaarde chauffeurs doen)...want dan ga je elk jaar een nieuwe koppeling kunnen steken ;)


Ge laat uw koppeling toch elke keer slippen? Als ge ze te rap loslaat valt uw motor toch uit. Of wij bedoelen elk iets anders met slippende koppeling.
ik link slijtage daar eerder aan remmen op de moter bijvoorbeeld.
27/10/14 18:54
GoForBroke
quote door

Ge laat uw koppeling toch elke keer slippen? Als ge ze te rap loslaat valt uw motor toch uit. Of wij bedoelen elk iets anders met slippende koppeling.
ik link slijtage daar eerder aan remmen op de moter bijvoorbeeld.


De bedoeling is net dat je de koppeling zo min mogelijk laat slippen.
Je moet er op bijvoorbeeld de parking van de lokale supermarkt maar eens op letten. Als daar een bejaarde persoon vertrekt ga je merken dat ze hun koppeling half loslaten, dan best veel gas geven (je hoort de motor toeren maken) om toch maar tegen een slakkentempo vooruit gaan. Dan, enkele meters verder laten ze hun koppeling rustigaan volledig los.
Op die manier slipt je koppelingsplaat enorm hard, en krijg je veel slijtage.

Remmen op de motor dan moet je best eerst aan rev-matching doen, maar dan zijn we alweer geavanceerd bezig. Dat mensen eerst maar eens deftig leren rijden, voor ze met zo'n dingen beginnen :D
27/10/14 20:40
josfindus
dus als ge gewoon goe optrekt en direct snel weg rijdt, dan slipt ge niet?
27/10/14 20:53
GoForBroke
Ergens gaat ge altijd een beetje slippen, ge zit namelijk met twee vlakken die met het indrukken van uw koppeling van elkaar afgaan (ontkoppelen). Zodra ge uw koppeling lost, gaan die twee (rondraaiende) delen elkaar terug raken.

Als ge dit heel bruut doet, bv bij een launch, komen er veel krachten plots vrij, wat ook niet zo gezond is.
Als je dit heel rustig doet, gaat het erorm hard slippen (over elkaar schuren) voor ze echt "grip" hebben op elkaar, dit is ook niet zo gezond.

Je moet hier een goede, vlotte tussenweg in vinden.

(heel simpel/verstaanbaar uitgelegd trouwens)
27/10/14 21:05
josfindus
ok dan doe ik dat wel 'juist' denk ik. kwestie van zo spaarzaam mogelijk te zijn met dieje ouwe bak
27/10/14 23:27
Palindrome
Ik snap nooit waar ze halen dat je met een benzine niet kan vertrekken op koppeling. Moeilijker oké, maar niet? Al mijn nonkels zeggen dat. Is dat iets van vroeger? Als je ze dat vraagt is het antwoord 'dat is gewoon zo, ge moet eerst gas geven!'. Whut?

Ik heb met de auto van mijn mama (Opel Astra 2007, benzine) leren rijden. Daarmee kon ik zonder problemen vertrekken door eerst in beweging te komen door mijn koppeling naar boven te laten komen, om dan zachtjes gas bij te geven. Nu heb ik zelf een auto gekocht in januari die op benzine rijdt (Opel Corsa uit 2005), en daar kan ik ook zo perfect mee starten. Heb ook al met drie andere benzines eens gereden, en die konden allemaal op die manier zonder problemen vertrekken.

Ik vertrek dus door mijn koppeling omhoog te laten komen tot het aangrijpingspunt, en dan pas geef ik geleidelijk aan gas en laat ik geleidelijk aan mijn koppeling los. 't Is ook de ene auto tegen de andere, zoals anderen hier al hebben gezegd. Met een diesel ben je inderdaad sneller weg, heb'k ondervonden. Maar elke nieuwe auto waarmee je rijdt is wennen en even aanvoelen. Op de rijschool hebben ze me alleszins de methode geleerd die ik hierboven heb uitgelegd (zachtjes gas vanaf aangrijpingspunt). Mijn lief heeft er net 20 uur opzitten en die heeft het ook nog zo geleerd.

Het hangt dus ook een beetje van je auto af of je sneller gas moet geven of niet. :)
27/10/14 23:49
AmMaThi
eerst koppeling lossen, gas bijgeven. Zo leren ze het op de eerste rijles. Allé, zoveel jaren terug toch ;)
28/10/14 00:03
ETTOL
Gewoon tegelijk eigenlijk. Koppeling omhoog en gas geven tegelijk. Kzou het niet anders weten!
Ik laat mijn koppeling zelfs niet zachtjes omhoog komen, ik weet tot waar die moet komen om te starten en ben dat nu zo gewoon dat dat gewoon met een klik-beweging gaat :D
28/10/14 00:41
monochronological
benzines van nu zijn anders dan benzines van vroeger. En elke auto is een beetje anders en telkens wat gewoon worden. Er zit dus een belangrijk deel aanvoelen bij, het gaat nooit 100 % exact zijn zoals mensen het u zeggen in hun ervaring met hun eigen auto. Het is een kwestie van evenwicht/timing tussen ontkoppeling en gas.
Als ge een hoop toeren ligt te maken voor ge effectief vertrekt dan weet ge alvast dat dat niet de ideale manier is :) .
28/10/14 00:54
GoForBroke
quote door

Als ge een hoop toeren ligt te maken voor ge effectief vertrekt dan weet ge alvast dat dat niet de ideale manier is :) .


Tenzij bij een clutch dump! :p
28/10/14 06:23
EstherGreenwood
Ik weet maar 1 ding over rijden en dat is dat ge niet moogt sturen gelijk een trucker :(
28/10/14 09:29
PoundingSense
Ik heb dat domweg geleerd doordat ik met mijn schoen bleef hangen achter de koppeling waardoor ik dus tegelijk koppeling opliet en gas induwde.
Mijn diesel was ook te zwaar om de koppeling al zachtjes op te laten. Als ik dat deed viel die auto stil. Met de auto van de rijschool kon ik heel de koppeling oplaten voor ik gas bij moest geven.

Tis een beetje voeling want toen ik voor de eerste keer leerde rijden was dat met een naft en ik viel gewoon constant stil omdat die voeling er niet was en omdat het bij de rijschool gewoon koppeling oplaten was en juh ik was weg.

28/10/14 09:29
Ik ben meer op mijn gemak wanneer ik meteen al wat gas geef, al kan mijn auto (Nissan Micra 2007, benzine) op zich wel vertrekken op enkel de koppeling. Dat doe ik wanneer ik achteruit rijd, omdat ik het dan enorm eng en snel vind gaan om nog gas bij te geven. 8P