Aankoopadvies eerste auto (tweedehands)

16/03/17 17:53
Je moet er echt wel geluk mee hebben. Heb nu ook onlangs mijn remschijven moeten vervangen na mijn auto nog net geen jaar te hebben. Maar voor de rest is hij perfect in orde. Wat ik zeker zou aanraden voor moest je gaan kijken is zeker eens checken of de motorkap niet warm staat. Soms laten ze de motor al wat warm lopen voor je komst om eventuele mankementen met de motor te verdoezelen ;)
16/03/17 18:26
quote door

Welk budget hebt ge? Hoeveel km schat ge te rijden per jaar?

Moest ge bijvoorbeeld niet te picky zijn, ge kunt tegenwoordig al vrij goedkoop nieuwe wagens leasen. Dat is een maandelijkse prijs van rond de 200 euro en daar zit ook quasi alles in (verzekering, onderhoud, reparaties, pechverhelping,..) en als ge niet veel meer rijdt dan 10.000km per jaar is dat een goede oplossing.

^ This. Eigenlijk al veel goeie dingen gehoord over leasen. Ge kunt altijd eens berekenen hoeveel jaar ge ene kunt leasen met het budget dat ge wilt spenderen aan een auto, en uitmaken of dat het waard is.
16/03/17 21:19
pijlbord
quote door

Ik moet echt geen fancy opties hebben. Het enige da ik wil Is een AUX aansluiting en centraal vergrendeling :D

Airco! Serieus, bedank me maar als 't 30 graden is buiten en 45 graden in uw auto.
16/03/17 21:21
pijlbord
quote door

Daarom moet ge uw garantie inroepen binnen de 6 maanden vanaf dat er iets rammelt. Als het na vier maanden rammelt en ge gaat ermee langs, garantie. Als het na acht maanden afbreekt, geen garantie.

Huh, nee, waarom zegt ge nu zoiets fout? Voor de rest zijt ge ander zo goed mee?

Na acht maanden valt het nog altijd onder uw garantie maar moet ge wel bewijzen dat het gebrek reeds aanwezig was voor ge de aankoop deed en niet te wijten is aan normale slijtage omwille van uw rijstijl enzo. Pakt dat uw remschijven kaduuk zijn en een garagist zegt dat dat onmogelijk kan komen van 8 maanden normaal gebruik--> wel nog garantie.
16/03/17 21:28
Zjoske
quote door

Airco! Serieus, bedank me maar als 't 30 graden is buiten en 45 graden in uw auto.

alles went. en ja ik doe mijn vakanties allemaal met de auto. int begin had ik daar spijt van; nu ben ik blij dat er iets minder is dat onderhouden moet worden of kapot kan gaan.
16/03/17 21:35
pijlbord
ja vakantie who cares. Als ge naar uw werk moet en ge zijt bedruipt in 't zweet als ge aankomt dan is dat minder tof. Of als ge standaard elke dag in de file staat waardoor ge zit te bakken terwijl de zon uw auto opwarmt tot 40 graden en ge niet eens snel kunt rijden om een brieske te pakken.
16/03/17 21:37
Zjoske
quote door

Welk budget hebt ge? Hoeveel km schat ge te rijden per jaar?

Moest ge bijvoorbeeld niet te picky zijn, ge kunt tegenwoordig al vrij goedkoop nieuwe wagens leasen. Dat is een maandelijkse prijs van rond de 200 euro en daar zit ook quasi alles in (verzekering, onderhoud, reparaties, pechverhelping,..) en als ge niet veel meer rijdt dan 10.000km per jaar is dat een goede oplossing.

hoe de fuck is dat een goedkope oplossing als ge niet kei veel meer dan 10.000km per jaar rijdt?
200 euro per maand? dan ben ik veeeeel goedkoper af,alles opgeteld. tenzij in die 200 euro uwe naft bij inzit.
mij lijkt dat alleen voordelig als ge anders sowieso een nieuwe auto ging kopen.
maar goe ik snap sowieso mensen hun autobudget niet, dus dat kan ook aan mij liggen.

wat uwe AUX betreft wilt ge dat perse voor uwe mp3? want als uwe auto echt ouderwets is en geen cd speler maar cassettespeler heeft is dat heel goedkoop en simpel opgelost. 10 euro voor een cassette met jackplug en tis gefixt.
En nog een tip, neem zo een kei courant model dat en mas van den band is gerold, dan vindt ge veel gemakkelijker end dus goedkoper 2dehands stukken als ge toch brokken hebt.
16/03/17 21:40
Zjoske
quote door

ja vakantie who cares. Als ge naar uw werk moet en ge zijt bedruipt in 't zweet als ge aankomt dan is dat minder tof. Of als ge standaard elke dag in de file staat waardoor ge zit te bakken terwijl de zon uw auto opwarmt tot 40 graden en ge niet eens snel kunt rijden om een brieske te pakken.

haja tis net winter geweest, de file was ik vergeten. maar om die reden rijd ik als het heel warm is liever langs een binnenweg die veel langer is dan kan mijn raam open en moet ik niet stilstaan en heb ik constante airflow.
ge hoort uwe muziek ook niet meer als ge dan toch op de snelweg rijdt met raam open :(
een luxe is dat niet. maar ik vind wel dat daar met te leven valt. maar als ik volgend jaar elke dag op de e313 mag gaan aanschuiven verander ik mss ook van mening.

swat met budget van 5000 euro en met 5deurs zal daar tegenwoordig overal wel airco inzitten (of die dan nog werkt is iet anders)
16/03/17 21:45
quote door

Huh, nee, waarom zegt ge nu zoiets fout? Voor de rest zijt ge ander zo goed mee?

Na acht maanden valt het nog altijd onder uw garantie maar moet ge wel bewijzen dat het gebrek reeds aanwezig was voor ge de aankoop deed en niet te wijten is aan normale slijtage omwille van uw rijstijl enzo. Pakt dat uw remschijven kaduuk zijn en een garagist zegt dat dat onmogelijk kan komen van 8 maanden normaal gebruik--> wel nog garantie.

Ik denk dat ge mij verkeerd begrijpt, want ge zegt eigenlijk net hetzelfde :)
16/03/17 21:46
pijlbord
Maar gij zegt dat er na acht maanden geen garantie meer is? Wat niet klopt, ge hebt wel nog garantie maar ge moet dan wel bewijzen dat het gebrek reeds aanwezig was voor de aankoop.
Maar oké, mijn fout dan, sorry.
16/03/17 21:56
Nee, kijk, als ge na 4 maand klaagt over dat gerammel, is er geen gezever over de garantie want binnen de 6 maanden, dus wordt geacht aanwezig te zijn sinds de koop. Als ge dat pas na 8 maand doet omdat er iets afbreekt (datzelfde mankement), moet ge nog gaan bewijzen dat het er al was. Voor uiteindelijk hetzelfde probleem. Duidelijker? :)
16/03/17 22:15
Zjoske
btw als de vab/vtb (wegenwachtshit) verkoopt ook tweedehandswagens als ge niet weet naar welke garage ge moet gaan of als ge niet durft kopen van een particulier of iemand kent om mee te nemen omdat te checken. zelf wel geen ervaring met de service
16/03/17 23:22
Ellun
quote door

En ramen open op autostrade is ook niet aangenaam ze. Luid en stinken!

Ik stond met mijn eerste auto in een lange file en die raakte oververhit. Ik belde bevriende garagist en die zei dat ik mijn verwarming vollenbak moest zetten en ramen open. 30 graden die dag. Top. Mijn haren stonken zelfs naar de uitlaatgassen.
17/03/17 09:51
quote door

Om effkes te antwoorden op wat ik net zoek:
Mijn budget is 5000 euro (minder is altijd leuker). Ik zou graag een benzine hebben omdat ik Antwerpen veel binnen moet waarschijnlijk en ik ga geen echt lange afstanden doen. Autostrade enzo zal beperkt worden tot de weekends. Mijn werk gaat een 25km zijn van mij maar deze zomer ga ik maar een 7km op en af moeten doen waar ik waarschijnlijk veel de fiets voor ga nemen. Echt autovakanties ben ik ni direct van plan!
5 deurs is wel een must (regelmatig passagiers meenemen + ik heb heel mijn leven thuis een 3 deurs gehad en ik verfoei het).
Ik moet echt geen fancy opties hebben. Het enige da ik wil Is een AUX aansluiting en centraal vergrendeling :D

moet eens kijken voor bijv. een VW polo'ke (pakt bouwjaar 2009 en later). Heb er zelf eentje gehad en van de hand gedaan voor 5500 EUR toen hij ongeveer 110000 km had.

Was héél tevreden van die auto. 't was een vijfdeurs, koffer voldoende groot, had prima airco, was zuinig (was wel diesel van mij), vertoonde niet snel een mankement. 't was ook al een tweedehands toen we hem kochten.
We hebben toen wel zelf ne radio erin gestopt waar ik mijn gsm via bluetooth kon verbinden.

bovendien valt dat relatief goed mee in het aantal kilowatts (belangrijk voor uw verzekering).
17/03/17 17:42
CMYK
quote door

Als iemand nog weet hoe ge die kilometer stand / ouderdom moet interpreteren, ook altijd welkom!

Hangt allemaal af van merk en motorisatie. Bvb die 1600 diesels van psa/ fomoco, die hebben afhankelijk van in welke auto ze geplaatst worden een vervalkilometerstand op hun roetfilter staan. Is kost van duizend euro om te vervangen. Sommige auto's zijn op 150000 km opgereden, terwijl andere nog maar juist ingereden zijn bij die kilometerstand. Snelwegkilometers zijn beter dan die rond de kerktoren.

Zoek de onderhoudsintervals op van de wagen die ge wilt kopen. Heeft hij 115000 km en moet de distributieriem op 120 vervangen worden, hou dan die kost ook efkes in uw achterhoofd.

En neem iemand mee die gebreken zichtbaar met het blote oog of na een testrit direct kan vaststellen. En dan heb ik het niet over een bluts of kras maar bvb slijtage, lekkage, ernstige gebreken of defecten en kwaaltjes specifiek aan het model dat ge wilt kopen.
17/03/17 17:54
CMYK
quote door

En nog een tip, neem zo een kei courant model dat en mas van den band is gerold, dan vindt ge veel gemakkelijker end dus goedkoper 2dehands stukken als ge toch brokken hebt.

Ook ne hele goeie tip dit.

En gelijk hier nog iemand al zei. Zien of ze hem hebben laten warmdraaien. Kunt ge zien aan temperatuurmeter van koelvloeistof in de auto of door boven op de motor te voelen. Kijk in de boorcomputer of ge een gemiddeld verbruik terugvind. Abnormaal hoog verbruik kan op een probleem wijzen. Maar best neem je iemand mee die er iets van kent die weet op wat je allemaal moet letten.
17/03/17 23:13
Ik heb al het voorgaande hier niet gelezen maar ik kan je wel zeggen dat het best is om bij de garage te kopen, als je er zelf absoluut geen k**** van kent EN niemand kent die er eventueel wél iets van kent en mee zou kunnen gaan om naar een auto te gaan kijken. Bij een particulier gaat waarschijnlijk wel goedkoper zijn maar... Als je er niks van kent... is dat risico net iets groter dat je je het gaat beklagen achteraf.

Ik heb wel zelf eens een auto van een zoon van een garagist gekocht, eigenlijk een particulier dus, aangezien die deze auto niet via de garage verkocht. Ik kende er toen niks van, mijn pa ook niet. Ik had toen zelfs die auto gekocht zonder ermee gereden te hebben want om 1 of andere reden kon ik die dus niet testen. + Hij was de zoon van de garagist dus hij wist wel wat verkooptrucjes ook. Onder andere: zeggen dat er "nog geïnteresseerden" zijn. Soit, lang verhaal kort: Die auto was een lopende rekening, elke 3 - 4 maanden was er iets anders kapot en het waren steeds opnieuw geen goedkope dingen die kapot gingen. Ik dacht dat ik veilig was want... Ik kocht van een zoon van een garagist weet je wel (SEAT garage Boel te Sint-Niklaas btw.) Dat was dus een grote vergissing.

Zorg er dus zeker voor dat je iemand kent die veel van auto's kent en die mee kan gaan kijken naar een auto :) + maak zeker een testrit!

Ik heb daar wel uit geleerd en heb mijn garagist meegenomen toen ik m'n volgende auto ging kopen, van een particulier. Een Hyundai i30, mijn beste 2dehandskoop ooit. Ook daarbij zat wel een 'addertje onder het gras' maar dat is iets wat gewoon niet gezien/gemakkelijk verborgen kon worden op het moment dat ik de auto kwam testen. Bij een auto met airco moet je die airco namelijk ook testen, op de meest koude stand om te zien ofdat deze effectief werkt. Die werkte tijdens het testen... Maar wat ik toen niet wist was dat er ergens in de leiding van de aircovloeistof een klein lekje zit, waardoor deze vloeistof langzaam wegsijpeld en de airco niet meer werkt na een tijdje (als alle vloeistof is weggesijpeld, een paar weken).
18/03/17 08:55
quote door

Ja amai!!! Ik blij dat mijn nieuwe auto airco gaat hebben <3333 Vorige zomer achter de vuilkar moeten rijden op een kronkelweg, had de keuze tussen dood vallen van de stank of stikken van de warmte...
18/03/17 11:06
quote door

hoe de fuck is dat een goedkope oplossing als ge niet kei veel meer dan 10.000km per jaar rijdt?
200 euro per maand? dan ben ik veeeeel goedkoper af,alles opgeteld. tenzij in die 200 euro uwe naft bij inzit.
mij lijkt dat alleen voordelig als ge anders sowieso een nieuwe auto ging kopen.
maar goe ik snap sowieso mensen hun autobudget niet, dus dat kan ook aan mij liggen.

Om het cru te zeggen: ja, dat ligt aan u. :p Maar daar is ook niets mis mee, dat heeft gewoon met verwachtingen te maken.

Waarom ik dat een goede deal vind: Ge krijgt een <nieuwe> wagen met hedendaags comfort zoals airco, cruise control, etc. en de laatste veiligheidsstandaarden. Ge hebt geen onvoorziene kosten door reparatie, pech, onderhoud of ongevallen. Een nieuwe wagen verbruikt vaak minder. Zelf taksen en verzekering zijn inclusief. Het enige waar ge u zorgen

Komt ge in the end duurder uit dan een tweedehandswagen? Ja. Maar ik vind dat voor mensen die niet veel van wagens kennen en weinig kilometers rijden dit een veilige en comfortabele oplossing is.

Soit, ik heb het eens uitgerekend aan de hand van de parameters die MotionOcean opgaf, en ze zit hier zo goed als zeker wel boven de 10000km per jaar. Dan is dat een minder interessante oplossing, omdat ge 6 cent per kilometer bijbetaalt op't einde van 't jaar.
19/03/17 12:07
Ik heb gelukkig nog mijn papa die er wel wat van kent en dus meekan :D ik heb hier al veel tips gebruikt al van auto's die ik online tegenkwam de eventuele gebreken en al opgezocht en ook nog verder gezocht hoe ge een auto kunt inspecteren. Straks al eens gaan kijken bij een auto. Het is bij een garage maar zo gewoon een zelfstandige en geen officiële dealer of zo. Alvast al bedankt allemaal!!