Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Vegetarisch en vegan eten : 43 reacties (1/3) [Culinair]

Vegetarisch en vegan eten

25/01/20 20:14
Sinds begin januari ben ik begonnen aan mijn eten te veganizen maar vooral eerst vegetarisch.

Tips, tricks en receptjes zijn welkom ^^!
25/01/20 21:05
Nagenoeg alles van Garden Gourmet is een super(lekker) alternatief voor vlees, nadeel is wel dat het relatief duur is.

Een van de beste vegetarische gerechten, my favorite, thaise curry met muchos groentjes (zeker bloemkool uit de oven) en rijst.

Voor de rest, veel groentjes en goed kruiden is key.
25/01/20 21:09
quote door

Nagenoeg alles van Garden Gourmet is een super(lekker) alternatief voor vlees, nadeel is wel dat het relatief duur is.

Een van de beste vegetarische gerechten, my favorite, thaise curry met muchos groentjes (zeker bloemkool uit de oven) en rijst.

Voor de rest, veel groentjes en goed kruiden is key.


Ja garden gourmet heeft zalige dingskes ^^!
25/01/20 21:14
Ik ben niet 100% vegi/vegan maar AH heeft een zeer uitgebreid aanbod, het is een kwestie van veel uitproberen. Broodbeleg is soms nog een challenge (al zijn daar ook al goeie alternatieven voor bijv chorizo/vleessalade/kip curry/paté als je echt iets ‘vlezig’ wilt). Qua frituur/ovensnacks vind ik vegi alternatieven 95% van de tijd minstens even lekker als de vleesversie.

Liefst werk ik gewoon zonder vleesvervangers, maar ik ben dan ook een groenteliefhebber en grote stukken vlees hebben mij uberhaupt nooit zo aangesproken. Recepten van Ottolenghi zijn zeker een aanrader! ’Elavegan’ op Instagram ook.
25/01/20 21:18
LadyOfFlowers
Eens zoeken op Facebook naar bosh.tv die hebben geweldig lekkere en simpele gerechten. Ik heb er vorige week eindelijk eens een boek van gekocht omdat dat net iets gemakkelijker is dan videorecepten over schrijven.

Ik ben wel fan van groentecurrys. Ook altijd genoeg voor 2 dagen en daarin kan je variëren zoveel je wilt.

Ik ben wel aan het experimenten voor een lekkere bechamelsaus want havermelk en rijstmelk doen niet wat ik wil.
26/01/20 19:03
Ik vind de vleesvervangers van Garden Gourmet ook goed, de ene al beter dan de andere (vooral het aanbod in Delhaize) echt wel goed als je iets zoekt wat op gegrilde kip lijkt ofzo.

Leer vegetarische burgers maken: je kan dat met alle groenten doen en eenmaal als je het onder de knie hebt is dat echt simpel en altijd hetzelfde.

En ontdek tofu (en seitan> kan ik moeilijk vinden in Belgie), op zich smaakloos maar juist gekruid of voorbereid (bv gerookt) echt lekker!

Vervang gehakt in spaghettisaus door linzen, benadert al goed de structuur van met vlees!
26/01/20 19:34
elke dag bonen en linzen en gaan

of ga in berlijn wonen
26/01/20 21:37
quote door

(en seitan> kan ik moeilijk vinden in Belgie)


In de bio-winkels toch makkelijk fatsoenlijke (Maya bv.) te vinden?
26/01/20 21:52
Protego
Wij vinden ook verschillende merken/soorten seitan in de bio planet. Wij doen dat in onze spaghetti ipv gehakt erin te doen.
27/01/20 01:22
Pasta. (y)
27/01/20 09:02
quote door



In de bio-winkels toch makkelijk fatsoenlijke (Maya bv.) te vinden?


Is dat zo? Ben dat nog niet veel tegengekomen..
27/01/20 10:29
quote door

seitan> kan ik moeilijk vinden in Belgie


Bioplanet heeft verschillende soorten seitan, Colruyt heeft ook seitan, Delhaize heeft seitan-gehakt
(edit: AH heeft sinds een tijdje ook seitan, in een bokaal)

Seitan is trouwens ook echt niet zo moeilijk om zelf te maken, én een stuk goedkoper
27/01/20 20:38
therealpixiefilth
Chocolade van LOVE CHOCK!
Cashew kaas van Pa'lais
27/01/20 22:35
Wattenstaafje
Couscous met groenten (paprika, wortel, rode ajuin, courgette,..) is wel lekker en gezond en makkelijk te maken. De couscous kunt ge ook vervangen door quinoa, rijst of bulgur. Daarnaast nog een vegetarisch/vegan vleesje (burger, worstje, nuggets, schnitzel,.) et voilà.
28/01/20 05:19
quote door

Chocolade van LOVE CHOCK!
Cashew kaas van Pa'lais


Tenzij ge de kaas van Rosie & Riffy kunt vinden.
En kunt/wilt betalen.
30/01/20 20:01
Wel opletten met de 'veggieproducten' die ge kant-en-klaar vindt, vaak bevatten die veel meer vet en ongezonde shizzle dan dat ze daadwerkelijk voedingsstoffen enzo bevatten.

Ben zelf al 3 jaar veggie maar nu ook proberen meer te veganizen (hoewel da op reis ni altijd evident is).

Maar wat mij in het begin vooral opviel is da ge echt moet 'leren' af te stappen van de 'Belgische' idee dat ge 'patatten-groentje-vleesje' recepten moet hebben en da ge uw vleesje dan gaat vervangen door zo ne veggieburger ofzo. Da's goed voor in't begin ma vegetarische recepten waarbij ge dingen zelf maakt zijn (voor mij) vaker interessanter en leren u veel meer nieuwe dingen (koken met noten en peulvruchten is key, zeker als ge op termijn vegan wilt gaan)..

Beste vegan-ontdekking: witte saus van cashewnoten
Beste veggie-ontdekking: wortel/zoete aardappel/ajuin burgers

Voor de rest gewoon durven experimenteren (da's het voordeel van veggie dat er nog geen 'echte' traditionele gerechten zijn dusja :D ) en online zoeken naar vervangproducten van uw 'lievelings'smaken en veel succes gewenst!

31/01/20 11:02
Als ge,zoals ik, sowieso geen fan zijt van de klassieke aardappel-vlees-groente is het echt zéér makkelijk om alles vegi te maken. Bijvoorbeeld qua pastagerechten/couscous zijn er zoooveel mogelijkheden. Of als ge echt lui wilt zijn: gooi een ovenplaat vol met verschillende groenten en stukken aardappel met wat kruiden op, bak daar in the meanwhile wat falafelballetjes bij en klaar.

Er is eigenlijk maar 1 gerecht waarbij ik vind dat de versie mét vlees veel lekkerder blijft en dat is chili con carne.
31/01/20 11:15
quote door

Er is eigenlijk maar 1 gerecht waarbij ik vind dat de versie mét vlees veel lekkerder blijft en dat is chili con carne.


En in het verlengde daarvan spaghetti :p
31/01/20 12:36
quote door

Er is eigenlijk maar 1 gerecht waarbij ik vind dat de versie mét vlees veel lekkerder blijft en dat is chili con carne.


Bij Chili Con Carne hebben wij gehakt vervangen met hälsans kök vegan gehakt en dat smaakt even goed. Geen idee of/waar dat te vinden valt in België.
31/01/20 15:24
quote door


Bij Chili Con Carne hebben wij gehakt vervangen met hälsans kök vegan gehakt en dat smaakt even goed. Geen idee of/waar dat te vinden valt in België.

Interesting