Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Postduiven : 12 reacties (1/1) [Dagelijkse Onzin]

Postduiven

31/05/12 18:33
Hallo,

gisteren vroegen m'n broer en ik ons af hoe die postduiven telkens wisten waar ze de post moesten gaan afleveren

Volgens ons ging het zo ;

Als je een kaartje wou verzenden van Madrid naar Brussel, dan zat er een vaste postduif in Madrid die naar Brussel vloog. En indien dat kaartje dan naar Gent moest, dan werd dat kaartje in Brussel opgehaald door een andere postduif en vloog die er mee naar Gent :D

Iemand enig idee hoe die anders hun post rond brachten?

31/05/12 18:36
pijlbord
Gewoon, zoals duiven altijd al de weg terug naar huis gevonden hebben?
Ge hebt een koppel duiven, ge laat die wat batsen met elkaar en dan grijpt ge de mannekesduif mee. Indien ge post wilt verzenden bindt ge dat rond zijn poot en laat ge die los. En die vliegt terug naar zijn nest.

Ge kunt die niet zeggen 'deze week vliegt ge van brussel op madrid maar volgende week moet ge wel eerst even naar dusseldorf he'.
31/05/12 18:37
nimmegeers
Wikipedia

Mindcontrol had cooler geweest though.
31/05/12 18:46
Amai, eigenlijk nog wel een interessante vraag, nu da ge daar zo over nadenkt...
31/05/12 18:46
nimmegeers
Dunno, ik vind dat vrij logisch.
31/05/12 19:01
maar dan moet ge dus eerst zelf naar madrid, om een postduif daar af te zetten om ene briefke aan zijn poot te hangen, om hem dan naar huis te laten vliegen? :p
31/05/12 19:12
pijlbord
quote door
maar dan moet ge dus eerst zelf naar madrid, om een postduif daar af te zetten om ene briefke aan zijn poot te hangen, om hem dan naar huis te laten vliegen? :p


Ge moet dat niet vergelijken met een echte postdienst he. Dat was vooral een manier om snel brieven te versturen in een tijd dat een echte post nog niet bestond. Of als ge clandestien iets wou versturen.
Of tijdens de eerste wereldoorlog ofzo, ge liet een duif los vanuit uw voorpost om te laten weten dat alles veilig was of whatever.

Fun fact: Er zijn duiven die onderscheidingen hebben gekregen omdat ze boodschappen geleverd hebben tijdens WOI.

(waarom weet ik toch zoveel nutteloze shit)
31/05/12 19:13
quote door
maar dan moet ge dus eerst zelf naar madrid, om een postduif daar af te zetten om ene briefke aan zijn poot te hangen, om hem dan naar huis te laten vliegen? :p



nee, die wordt naar Madrid verstuurd met een hele grote postduif
31/05/12 19:29
Postduiven hebben maar één bestemming: thuis.
Net zoals met duivenmelkers tegenwoordig.
Dus ergens in een hoofdkwartier of zo hebben ze een hele hoop duiven, jij neemt er eentje mee, gaat waar je moet zijn en stuurt dan een bericht mee met die postduif, die terug naar huis vliegt. Postduiven kan je beter vergelijken met een snel SMSje naar je mama, dan met een echte postdienst.
Echte postdienst gebeurde vroeger gewoon met paard en kar of zo.
31/05/12 20:21
Zie boekenreeks "Lied van Ijs en Vuur" (Game of Thrones)

Daar worden geregeld manden met duiven heen en weer gebracht :p
31/05/12 21:23
Thisismykingdom
Haha, game of thrones, ma wa ik mij wel afvraag, kunt ge eigelijk eens ge u postduif terug nr huis hebt gestruurd een antwoord verwachten?
ma het lijkt mij het logischt da af en toe belangrijke steden duive wisselde ofzo
31/05/12 22:26
MalleSander
Zo zal het inderdaad lopen, belangrijke punten die regelmaig duiven uitwisselde, en dan "vraag" en "antwoord" uitwisselen. Toch een heel gedoe haha
06/06/12 18:28
quote door



nee, die wordt naar Madrid verstuurd met een hele grote postduif


maar vanwaar komt die hele grote postduif dan?


Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.