Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Om ter eerst : 9 reacties (1/1) [Lifestyle]

Om ter eerst

28/03/18 19:21
Hey noxa,

zowel in de chiro als op mijn werk (lagere school) zijn er kinderen die ALTIJD bij ALLES de eerste willen zijn.
In de chiro is da nu niet zo erg, maar op school is dat echt vermoeiend. Eerst in de rij, eerst boekentas uitgeladen, als ik groepjes verdeel hun naam eerst opt bord, als eerste klaar zijn met hun werkjes (terwijl dat dan nie goed is uitgevoerd), als eerste uwe koek op eten of binnen schrokken, ...

Kweet wel dat dat de leeftijd ook wat is (kinderen waar ik over spreek zijn tussen de 7 en 9 jaar) maar ik wil daar toch rond werken omdat heel mijn klas zo is. Ik voer vaak momenten in dat ze per 2 mogen spelen (gezelschapsspel) en ik zit er dan bij. Maar spellekes leiden alleen maar tot keiveel frustratie en ruzie tussen die kinderen.

Iemand dit al eens voor gehad? Hoe leert ge kinderen om gaan met winnen en verlies? Alle tips en ervaringen welkom :)
Danku!
28/03/18 19:33
ge kunt proberen spellekes te spelen waarbij ze moeten samenwerken om te winnen?
competitie is een normale menselijke eigenschap, maar samenwerken evenzeer. in onze samenleving en zeker in het schoolsysteem wordt er bijna alleen nadruk gelegd op competitie (via het puntensysteem etc). kinderen pikken da op. ne nadruk op coƶperatie zullen ze vast ook oppikken. dus meer nadruk op coƶperatie keer proberen en zien wa da doet?
28/03/18 20:57
batsen
welcome to earth
28/03/18 21:22
Uw2ePersoonlijkheid
Doe een spelleke waar ze tweedes moeten proberen zijn. Of eerst allemaal een nummerke trekken en dan moeten ze proberen de zoveelste zijn. Om het moeilijk te maken stopt ge sommige nummers er dubbel in, maar ik veronderstel dat dit voor lager school zo al moeilijk genoeg zal zijn.

Geen idee of dat zou helpen of de competitie alleen maar erger gaat maken :D
29/03/18 07:02
Ik heb elke week andere kapiteinen die vooraan in de rij mogen staan. De week erop zijn ze dan wel kapitein van achteraan, wat het direct minder aantrekkelijk maakt om vooraan te willen staan. Aleja, bij mijn kleuters toch he. :p

Kijk misschien ook is naar CLIM-opdrachten? Dan moeten ze wel samenwerken... Ah en als die van mij hun 'werkjes' te snel (en niet deftig) maken moeten ze van mij gewoon opnieuw beginnen hoor... Die van mij doen dat omdat ze weten dat ze daarna mogen spelen. :' )
02/04/18 22:54
Wij moesten in de lagere school in de rij gaan staan met onze klasnummer. De leerkracht zette ons op de juiste plaats in het begin van het schooljaar (een bepaalde tegel waar we op moesten staan) & dat bleef zo voor de hele 6 jaar dat we in de lagere school zaten. Der werd daarover dus nooit gezaagd. Misschien is dat een oplossing?
03/04/18 02:39
Die bengels hebben duidelijk meer structuur en discipline nodig, geef ze vaste plaatsen.
03/04/18 11:54
Spelen tegen het spel en niet tegen elkaar.. mastermind/groepsopdrachten voor sterren te verdienen/toneeltjes/...
04/04/18 15:22
DreamersCircus
Ja wij moesten ook gewoon op alfabet gaan staan zuh, geen gezever over wie 'eerst' is of niet... Bij turnen moesten we altijd van klein naar groot gaan staan, wat dan wel voor complexen zorgde om een of andere reden :p
12/04/18 09:58
quote door

Bij turnen moesten we altijd van klein naar groot gaan staan, wat dan wel voor complexen zorgde om een of andere reden :p


Amai, ja, dat heeft ook echt geen reden?? Nog nooit bij stilgestaan.


Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.