Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Genderdiscriminatie? : 157 reacties (1/8) [Wetenschap en Filosofie]

Genderdiscriminatie?

23/01/19 19:30
Yooo,

Ik en mijn vriendin hebben een kleine discussie.
We hebben het over een programmeercursus waar vrouwen korting krijgen. De reden daarvoor is om op die manier meer vrouwen in tech/ict te krijgen. Ik vond dat discriminatie en zij is het er niet mee akkoord. Ik ben zeker te vinden voor gender gelijkheid in eender welk vak gebied, maar een deel van de deelnemers een goedkopere prijs geven omwille van hun geslacht vind ik juist het tegenovergestelde van gelijkheid.

Wat vinden jullie? Het gaat er mij niet om of ik al dan niet gelijk krijg. Ik ben gewoon benieuwd naar anderen hun mening omtrent dit.
23/01/19 19:35
Sjurm
Ik ben het met u eens.
23/01/19 19:46
Ahja en nog een vraag naar jullie toe:
Ik kon zelf ook niet echt op een goede & betere manier komen om meer vrouwen in tech te krijgen als een alternatief. Ge kunt misschien wel meer vrouwen proberen targetten wanneer ge budget inzet voor marketing maar dan is de vraag nog hoe ge dat doet.
Hebben jullie misschien ideeën of voorbeelden van organisaties die het op een andere manier oplossen?
23/01/19 19:50
En als er geen korting aan verbonden was, maar ze nog steeds meer vrouwen zouden targetten is het geen discriminatie meer ineens?
23/01/19 19:59
Adamm
Ik ben ook niet echt fan van positieve discriminatie. Ma vrouwen die korting krijgen om een cursus te volgen vind ik nog vrij onschuldig. Het zal nog altijd op capaciteit uitdraaien of ze slagen of niet. Resultaat: capabele programmeurs.
23/01/19 19:59
een korting enkel op basis van biologische kenmerken, dat klinkt inderdaad als discriminatie.


Ze kunnen gerust hun marketing wat verbeteren, en trachten om vooroordelen weg te werken zodat er voor vrouwen minder drempel is om deel te nemen. Want blijkbaar is die drempel voor mannen veel kleiner, dus op die manier zorg je juist voor gelijkheid. Of ze kunnen op een andere manier duidelijk maken dat een programmeercursus voor iedereen zinvol en toegankelijk is. Dat heeft geen nadelige effecten op de individuele deelnemers.
23/01/19 20:05
quote door

En als er geen korting aan verbonden was, maar ze nog steeds meer vrouwen zouden targetten is het geen discriminatie meer ineens?

Tja, goeie vraag. Hebt gij een ander idee?
23/01/19 20:24
Ik ben het met siemen eens. Vind het niet kunnen dat de een meer moet betalen dan de ander op basis van gender.
23/01/19 20:31
grappig, ge kunt zo voorspellen wie wat gaat zeggen he :D
23/01/19 20:37
In eerste opzicht lijkt het niet fair.
Maar het is ook niet fair dat een vent vaak nog meer verdient dan een vrouw..
23/01/19 20:38
quote door
Maar het is ook niet fair dat een vent vaak nog meer verdient dan een vrouw..


Voor exact hetzelfde werk?
23/01/19 22:30
quote door

In eerste opzicht lijkt het niet fair.
Maar het is ook niet fair dat een vent vaak nog meer verdient dan een vrouw..



klopt dat zoiets niet fair is. Maar moet dat ten koste gaan van mensen die een opleiding willen volgen?

onrecht met onrecht bestrijden lijkt me ook niet ideaal.
23/01/19 22:34
Positieve discriminatie heet dat dan zeker? Dat mag sinds vorig jaar na zwaar lobbywerk van Unia. Ik vind het persoonlijk geen taak van de overheid om meer vrouwen in ict te krijgen.
24/01/19 10:58
Lijkt mij vrij terecht, die bedrijven die da organiseren zijn vaak zelf IT bedrijven (denk ik dan)? Zij vinden dus dat er te weinig vrouwen zijn en dat dat een gemis is op hun werkvloer. Er zijn bijzonder veel studies die aantonen dat een bepaalde mate van diversiteit voordelig is voor de performantie van uw bedrijf (door meer variëteit kan er creatiever gedacht worden over oplossingen, in een homogene groep is dat vééél moeilijker).

Mijns inziens is discriminatie enkel een probleem wanneer een voordeel voor de één, een absoluut nadeel is voor de ander (en geen relatief). In deze situatie is dat niet het geval aangezien mannen nog steeds kunnen deelnemen (zij het aan een hogere prijs). Moest het bijvoorbeeld zo zijn dat er 'wachtlijsten' zijn en vrouwen krijgen daarop voorrang op mannen, zou ik het problematischer vinden.

Maar dat is misschien vanuit mijn anti-kapitalistische visie op de wereld dat geld niet het belangrijkste is enzo

24/01/19 12:13
welja, is het effectief een privé project van een IT bedrijf voor hun eigen vacatures? De beginpost heeft daar geen details over. Maar zij gaan daar wel gemakkelijker mee wegkomen dan een cursus die bv door de VDAB wordt georganiseerd, dus de kans is reëel dat het zoiets is.

Al blijft het dan wel een bizar idee: je zit een cursus met allemaal potentieel toekomstige collega's, en sommigen zijn er goedkoper in geraakt enkel en alleen vanwege hun geslacht. Dat zou bij mij geen toffe werksfeer oproepen.

Kortingen vanwege sociaal-economische redenen: yep, doe maar. Iemand die al een lange tijd werkloos is geweest en dus minder geld heeft, maar wel de skills heeft om die cursus waarschijnlijk met succes te volbrengen, die mag daar volgens mij gerust veel goedkoper aan beginnen.
24/01/19 12:40
Het is een zelfstandige organisatie die enkel de cursus organiseert en onafhankelijk is van bedrijven. Sommige bedrijven sturen wel een werknemer daar naar toe maar het merendeel zijn mensen die dat in hun vrije tijd doen om er meer over bij te leren of om over te schakelen naar programmeren en daar werk in te zoeken.

quote door

en trachten om vooroordelen weg te werken zodat er voor vrouwen minder drempel is om deel te nemen. Want blijkbaar is die drempel voor mannen veel kleiner, dus op die manier zorg je juist voor gelijkheid. Of ze kunnen op een andere manier duidelijk maken dat een programmeercursus voor iedereen zinvol en toegankelijk is.


Hmja, dat is het he, maar hoe doet ge dat zonder vrouwen rechtstreeks een korting te geven?
Misschien met een soort early-bird korting die iedereen kan krijgen. Alleen dat de early bird korting langer duurt voor vrouwen? Ik vond dit beter maar ook nog niet echt de perfecte oplossing.
24/01/19 12:49
quote door

Positieve discriminatie heet dat dan zeker? Dat mag sinds vorig jaar na zwaar lobbywerk van Unia. Ik vind het persoonlijk geen taak van de overheid om meer vrouwen in ict te krijgen.


Vertel eens, waarom is het per definitie "positieve discriminatie" als mannen benadeeld worden, en "negatieve discriminatie" of "gewone discriminatie" in het omgekeerde geval? "Positieve discriminatie" is een uitdrukking die ik weiger te gebruiken.
24/01/19 12:56
quote door

Hmja, dat is het he, maar hoe doet ge dat zonder vrouwen rechtstreeks een korting te geven?


Dit is allicht een cynisch perspectief, maar als je het goedkoper maakt voor vrouwen dan gaan de vrouwen die je hiermee bijkomend aantrekt vooral ook enkel maar komen vanwege de lagere prijs en is er verder geen enkele reden om te veronderstellen dat ze beter geschikt zijn dan de vrouwen die wegblijven, of even goed als de vrouwen die zich zo ook wel hadden inschreven.

Als de prijs het verschil is, dan gaat de prijs de reden zijn de verschillen.

Daarentegen zijn er allicht ook vrouwen die wel de skills hebben om programmeur te worden, maar zich door iets anders laten tegenhouden om deel te nemen aan zo'n cursus. Gaat voor hen de prijs opeens wel een reden worden om programmeur te worden? Allicht niet. Waarschijnlijk denken ze zelf dat ze niet geschikt zijn voor een carriere in IT, dat ze nooit goed genoeg gaan zijn in al die programmeertalen (wat dus niet nodig is in de praktijk, het is veel plantrekkerij), dat ze niet aanvaard gaan worden door mannelijke collega's (kan gebeuren, maar dan moet er vanbovenaf op die mannelijke collega's ingewerkt worden), dat ze niet de juiste talenten hebben (veel relavante talenten zijn niet exclusief voor IT, zoals bv inzicht en probleemoplossend denken, en misschien hebben ze die talenten al ontwikkeld in vorige jobs in andere sectoren), etc. Dat zijn dingen waar je op kan focussen als je je doelgroep aanspreekt. En dan gaat een prijsverschil op basis van geslacht ook niets meer uitmaken voor mensen die beseffen dat die cursus hen kan helpen aan een nieuwe betere job.

24/01/19 13:04
quote door

grappig, ge kunt zo voorspellen wie wat gaat zeggen he :D


ja das echt hahahaha.
24/01/19 13:05
quote door





Daarentegen zijn er allicht ook vrouwen die wel de skills hebben om programmeur te worden, maar zich door iets anders laten tegenhouden om deel te nemen aan zo'n cursus.




echt????? wow, nooit zo bekeken :o :o :o