Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Praktisch rijexamen te Leuven (Haasrode) : 38 reacties (1/2) [Verkeer en Technologie]

Praktisch rijexamen te Leuven (Haasrode)

08/06/15 09:17
dagenVanGras
Ik heb dus morgen mijn rijexamen. Vertrek vanuit het examencentrum in Haasrode om dan wat te rijden in het centrum en op de ring en eventueel de E-40 efkes ik weet het niet.

Ik weet dat hier een paar mensen hun examen in Leuven gedaan hebben. Tips zijn altijd welkom; moeilijke verkeerssituaties e.d

-> bvb aan de Sportoase, 2 rijvakken om naar links te gaan, dus het rechtse rijvak kiezen. Dat zijn dingen die ik nog eens zou durven vergeten door de stress.

Maar ook mensen die het ergens anders gedaan hebben, vertel me alles!

Dank dank dank
{stressssssss}
08/06/15 09:27
Bij voorrang van rechts verlenen: uw hoofd echt overdreven hard naar rechts draaien. Ze hebben mij daar mijn eerste keer op afgerekend. 'Je keek niet goed genoeg of er auto's aankwamen of niet.' terwijl ik dat wel deed, maar zonder mijn hoofd al te veel te draaien.
Ik had ook de pech dat ik op een weg waar ik 50 mocht rijden net een oranje licht had toen ik voorbij reed.
Ik heb geremd, maar ik kon nooit nog op tijd stoppen. Daarop zeiden ze dat mijn reactie om toch nog te stoppen goed was en dat ik een goeie keuze had gemaakt om toch door te rijden, want stoppen was praktisch onmogelijk.
Ahja, en als je aan een rotonde komt: ALTIJD stoppen. Ook als er niemand op die rotonde rijdt.

Dat zijn de dingen die ik me nog kan herinneren van mijn examen.
Voor de rest: gewoon kalm blijven, lijkt mij het belangrijkste.
Heel veel succes!
08/06/15 09:41
Syndroom
De verschillende routes die ze nemen (een stuk of 8 verschillende) staan online dankzij mensen die die gelogd hebben met hun gps. Zoek dat op, rij die zo vaak mogelijk, win.
08/06/15 09:44
Vooraleer ik effectief moest rijden moest ik een paar dingen opsommen ivm mijn autokennis.
Ik moest de motorkap opendoen en een paar attributen aanwijzen, de pinkers en ruitenwissers opzetten, eens op de rem staan.
Let erop voor je vertrekt dat je uw gordel aandoet (stomme tip maar veel mensen vergeten dat door de stress), zet je achteruitkijkspiegel goed, kijk of je andere spiegels goedstaan.

En wat SE zegt: overdreven kijken naar rechts bij die voorrang. Kijk ook overdreven in uw spiegels als je afslaat. Want anders krijg je een comment als 'je keek niet hard in uw spiegels blabla'.

Bij het draaien in een straat en bij het parkeren: raak de stoeprand niet! Want daar kunnen ze u ook voor buizen. Dus oefen daar vandaag nog op.
Als je 50 rijdt in bebouwde kom probeer dan tussen de 45 & 50 te rijden. Hetzelfde bij 70, 90 en 120. Rij je te snel= gebuisd.
Pinken als je een rond punt verlaat! En ook overdreven kijken voor de fietsers.


Ikzelf heb mijn examen gedaan in de regio Geel/Herentals. Van de 1ste keer erdoor btw. Ik was de laatste die dag + ik had de exameninstructeur wat aan het lachen kunnen brengen. Playa skills.
08/06/15 09:53
Ik vind het grappig dat "Pinken als je een rond punt verlaat!" hierboven staat tussen allerlei tips die in het dagelijks leven 'wel goed zouden zijn maar niet echt gedaan (moeten) worden'. Voor alle duidelijkheid, pinken als je een rond punt verlaat moet sowieso en het is vreselijk irritant voor andere chauffeurs als je het niet doet. :D

Voor zover ik weet mag je trouwens de stoeprand wel ràken, maar er niet over rijden (maakt soms een verschil). Persoonlijk voel ik het verschil niet echt als ik in de auto zit, dus gewoon de stoeprand zo veel mogelijk proberen mijden lijkt mij een goed uitgangspunt. :P

Mijn tips (ik heb het drie keer mogen doen...) zijn een beetje hetzelfde als wat hier al gezegd is:
- voorrang van rechts: echt duidelijk vertragen en goed kijken, overdrijven mag
- afslaan: ook overdreven in je spiegels en over je schouder kijken
- na het parkeren: 'auto afsluiten', dus ramen dicht, lichten uit, handrem op!!, deuren op slot doen (tenzij de examinator zegt dat dat laatste niet hoeft, was bij mij zo)
- idd altijd een beetje onder de maximumsnelheid blijven
- aan een stopbord altijd stoppen, niet zomaar vertragen en doorrijden als er niemand komt - klinkt evident, maar op mijn route waren er een hoop compleet nutteloze stopborden waar het zicht perfect was en gewoon haaientanden hadden kunnen staan (en waar ik in het dagelijks leven zeker niet zou stilstaan). Edoch: regels volgen, volledig stoppen dus.

Ik heb mijn examen in Gent gedaan en ken niets van Leuven, dus met de route kan ik niet helpen.

Heel veel succes gewenst!

08/06/15 09:55
1. als je van de naamsepoort naar parkpoort gaat voor daar af te slaan: niet te vroeg pinker op zetten voor af te slaan er is daar namelijk een klein straatje voor de afrit.
2. wegje aan de sporthal in heverlee naar het kerkhof is een plaats waar ze je willen laten draaien in de straat eveneens als de milseweg in heverlee.
3.Bij draaien in de straat zoals strangeentity al zei overdreven met je hoofd draaien.
4.altijd overdreven uitwijken voor een voorwerp op de weg(denk volledig ander baanvak bijna.)
5. plaatsen voor achterwaards parkeren: de buurt rond het Heilig Hart instituut kant van Naamsesteenweg en de buurt rond de Naamsepoort in leuven.
6. laatste tip hoop dat je een vrouwelijke instructrice krijgt die zijn ongeloofelijk veel milder (ik weet het heb 2 keer moeten gaan) en als je met een begeleider zit van een rijschool, hoop dat die persoon de instructeur wat kan afleiden.

Hoop dat dit wat help. Succes en laat ons weten hoe het gegaan is!
08/06/15 10:13
quote door

Ik vind het grappig dat "Pinken als je een rond punt verlaat!" hierboven staat tussen allerlei tips die in het dagelijks leven 'wel goed zouden zijn maar niet echt gedaan (moeten) worden'. Voor alle duidelijkheid, pinken als je een rond punt verlaat moet sowieso en het is vreselijk irritant voor andere chauffeurs als je het niet doet. :D

Voor zover ik weet mag je trouwens de stoeprand wel ràken, maar er niet over rijden (maakt soms een verschil). Persoonlijk voel ik het verschil niet echt als ik in de auto zit, dus gewoon de stoeprand zo veel mogelijk proberen mijden lijkt mij een goed uitgangspunt. :P




Voor mijn examen ging ik nog een tourke rijden met mijn begeleider en hij vertelde me allerlei dingen die mensen vergeten bij hun examen. De gordel vergeten aan te doen als je vertrekt was 1 van die dingen. En het is idd mega frustrerend als mensen niet pinken op een rond punt :( . Het zijn zo van die onnozele tips maar ze kunnen het verschil maken tussen erdoor of buizen.

Ah, ik dacht dat je hem effectief niet mocht raken. Dus raken mag wel, erover rijden niet. Check.
Mij boeit dat nu niet, ik heb een rijbewijs (hoera). Maar bij deze, dagenvangras, rij er niet over!
En ja, de auto idd afsluiten. Moest je dan ook geen rondje maken rond de auto?
08/06/15 10:39
dagenVanGras
Ja rondje maken tegen de klok in zeker?

Thx y'all, btw. Met al die dingen kan ik zeker al iets doen. :D
08/06/15 10:45
Palindrome
Oeh, keeping an eye on this topic. Mijn lief gaat deze maand ook examen doen in Haasrode.

't Meeste is al gezegd, maar goeie tip: ga nog eens naar't toilet voor het examen en drink en/of eet iets. :p
08/06/15 11:02
PoundingSense
Vergeet ook uw handrem nie af te doen als ge vertrekt aan het examencentrum. Ik gebruikte die nooit, begeleider had die op en ik ben dus vertrokken met de handrem op :p ik was te zenuwachtig om da lampje te zien :$
08/06/15 11:24
Van mijn instructrice twee goede tips gekregen:
- als ge soms vergeet te kijken: hou in uw hoofd dat ièdere keer als ge de pinker opzet, ge in die richting kijkt. Ik vergat bijvoorbeeld altijd naar rechts (pechstrook) te kijken als ik de autostrade af wou rijden.
- als ge schrik hebt voor oranje-licht situaties: kies op het moment dat ge een licht nadert een punt ervoor, als ge voorbij dat punt zijt en het wordt oranje - sowieso niet stoppen. Als ge er nog niet voorbij zijt en het wordt oranje - sowieso wel stoppen (afhankelijk van of er iemand dicht op u rijdt of niet)

Tips van mij:
- altijd echt altijd de rechterrijstrook kiezen.
- op voorhand oefenen met ramen/motorkap opendoen als ge de auto niet gewend zijt. Ik was daar keihard mee aan het prutsen van de zenuwen :(
- als de examinator aanduidt achter welke auto ge moet parkeren, kijk (voor ge al stressend naast die auto gaat staan) eerst in uw achteruitkijkspiegel of er niemand achter u rijdt. Dat vergeten leverde mij een heel ambetante situatie op.
- als ge denkt 'kut fuck gvd nu ben ik echt sowieso keihard gebuisd maar echt sowieso', heel erg negeren, ademen en rijden zoals ge zou rijden als ge pas waart vertrokken. Want misschien zijt ge toch niet gebuisd en ge wilt niet nog meer fouten maken.

Veel succes!
08/06/15 12:17
Blinwar
Dat forum van gratisrijbewijsonline is ook wel handig. Klik.
08/06/15 12:25
Mijne tip: rustig blijven :p Ik deed echt zo stomme dingen omdat ik de eerste keer gewoon te zenuwachtig was.
08/06/15 12:28
cloud9
Haha sommige tips hier...
"Altijd stoppen vooraleer ge een rotonde opgaat"
Nee want daar staan haaientanden en geen stopbord, wel correct is afremmen en GOED kijken. De truk bij een examen is uw ogen niet te draaien, maar heel uw hoofd te draaien zodat dieje gast ziet dat ge kijkt.

"Altijd de rechterrijstrook"
Nee, als ge op een baan van 90 of 120 zit (met 2 rijvakken aan beide kanten), en voor u is iemand die traag aant rijden is, dan moet ge die inhalen. Anders lijkt het alsof ge te onzeker zijt, of dat ge niet door hebt hoe snel ge nu effectief moogt rijden daar.

En nog enkele tips:

"Fileparkeren"
Als het u niet lukt, of ge rijdt perongeluk toch de stoep op, gewoon terug uitrijden (weliswaar pinker juist opzetten en kijken), en gewoon opnieuw proberen. Ge moogt volgens mij tot 3 keer proberen. Maar echt terug uitrijden en opnieuw beginnen. Als ge u gewoon rechtzet na op de stoep gestaan te hebben = er niet door.

& parkeren is handrem opzetten, auto uitzetten, in uw spiegel kijken, deur op een kier openen, nog eens kijken, uitstappen, auto sluiten, nog eens voelen aan de klink of hij weldegelijk toe is, en naar de achterkant van de auto wandelen (tegen het verkeer in). Als ge achter uw auto staat, langs de passagierskant terug naar voor wandelen, voor uw auto gaan staan, beide richtingen uitkijken, en terug instappen.

"Snelheid"
Op een baan van 70-90-120 ook effectief die snelheid rijden. Als ge 90 rijdt op een baan van 120 = met wat pech er niet door.

"Inhalen of uitwijken"
Als ge een fiets ofzo moet inhalen, pinker opzetten, kijken, uitwijken naar ander rijvak, nog eens kijken, pinker weer opzetten en invoegen.

Ik kan zo blijven gaan :D my name is koninckx, flor koninckx lol
08/06/15 12:56
quote door

"Altijd de rechterrijstrook"
Nee, als ge op een baan van 90 of 120 zit (met 2 rijvakken aan beide kanten), en voor u is iemand die traag aant rijden is, dan moet ge die inhalen. Anders lijkt het alsof ge te onzeker zijt, of dat ge niet door hebt hoe snel ge nu effectief moogt rijden daar.



Ja ik bedoel dus als ge aan een kruispunt of zo moet afslaan he. Als ge ergens inrijdt altijd de rechterrijstrook kiezen, ook al is het massa's druk. Ik heb zo een tijdje links gereden en dat was een van de redenen dat ik er niet door was.

En op de stoep rijden is sowieso gebuisd zij mijn instructrice.
08/06/15 12:58
ik heb het mijne 2 weken geleden gehaald, wel in Geel.
ge hoort vaak van die verhalen van dat de examinator overdreven onvriendelijk is en bla bla bla,
Let daar echt niet te veel op. De mijne was super vriendelijk, en ik heb dus echt ongelooflijk veel gestresst daarvoor...

De eerste 5 minuten hebt ge wat stress enzo, maar daarna valt da goed mee! De tip die ik dus kan geven is om in de omgeving van het examencentrum eens te kijken hoeveel ge moogt rijden, want daar zat bij mij het grootste probleem, ik wist dat dus niet. En dan begint ge al vrij slecht.

Ge moogt ook fouten maken, dus pannikeer ni als ge aan het rijden zijt! Ik was de hele tijd aan het denken 'en nu gaat ze zeggen dat ik een u bocht mag maken en terug mag rijden.'

Ik had op mijn examen nog nooit zo slecht geparkeerd, dat was wel lachen achteraf! Heb hier dus wel een opmerking over gekregen, maar dat boeit dus niet zoveel. Gewoon NIET de stoep oprijden!

Als ge aan het rijden zijt, kijk maar zo veel mogelijk in u spiegels, ook als dat eigenlijk niet hoeft!
Qua lichten betreft, als ik het licht niet op groen had zien springen, dan gaf ik geen gas bij en hield ik mijn voet bij de rem, en kon ik indien mogelijk snel stoppen!

En oohja, als ge vertrekt, kijk in u achteruitkijkspiegel! Doe dit trouwens altijd als ge vertrekt, haha :D

Succcccces!
08/06/15 13:04
privateer
quote door



Ik kan zo blijven gaan :D my name is koninckx, flor koninckx lol



Ook geen pintjes gaan drinken voor uw rijexamen dan!
08/06/15 14:06
dagenVanGras
quote door

Haha sommige tips hier...
"Altijd stoppen vooraleer ge een rotonde opgaat"
Nee want daar staan haaientanden en geen stopbord, wel correct is afremmen en GOED kijken. De truk bij een examen is uw ogen niet te draaien, maar heel uw hoofd te draaien zodat dieje gast ziet dat ge kijkt.





Wel ja dat dacht ik ook. Aangezien ge enkel voorrang moet verlenen aan mensen die al op de rontonde rijden. Als er niemand is dacht ik niet dat je hoeft te stoppen.
08/06/15 16:03
pijlbord
Het meeste is al gezegd zeker, welke straten enzo ze vooral nemen? Ik heb de laatste twee dagen zo eens zelf wat parcours uitgeoefend om zeker alles eens gezien te hebben qua zone 50 en 30 en nest.
08/06/15 18:10
cloud9
quote door



Ook geen pintjes gaan drinken voor uw rijexamen dan!


Ah hier wachtte ik op! Pluimpje voor privateer! :p