voedselverspilling tegen gaan

19/10/14 01:05
ja leuk leuk leuk, de supermarkten doen hun eigen afvalbakken op slot not shitting you. En gewone vuilnisbakken krijgen een dagelijkse controle van de zigeuners. dan vind ik het lullig om die hun eten af te pakken. plus die zouden mij batsen geven als ze mij zien, denk.
19/10/14 01:30
josfindus
wel ja het tofste is als ge dat in overleg met de winkel kunt doen en dat dus niet uit de vuilbak moet halen he.
straatvuilbakken plunderen zie ik mijzelf toch ook niet doen. Dat is nog wel iets anders dan complete verpakkingen enzo uit een container halen bij de supermarkt.

nuja ik zit momenteel in een luxe positie want ik krijg gewoon al het eten dat 'slecht' is. Maar er zijn nog wel winkeltjes waar ge dat met kunt regelen hoor. vooral zo kleine buurtwinkeltjes. vuilbakken laten leegmaken kost namelijk ook geld. dus ja. Officieel mogen ze dat wel niet maar gelukkig neemt niet iedereen het zo nauw met de wet.

en stel dat het kapitalisme morgen instort weet ik niet of ge nog veel in de vuilbakken van de supermarkt gaat vinden.
Ik denk dat het dan handiger is dat ge zelf eten kunt vinden int "wild" of kweken.
19/10/14 01:33
pijlbord
Als we allemaal onze groeten moeten vinden of kweken gaat er wel niet veel tijd over blijven om effectief te werken he.

Allez, gij moogt doen wat ge wilt he, maar ik spendeer met plezier 38 uur per week op mijn werk als dat wilt zeggen dat ik gewoon een winkel kan induiken en voor 14 euro eten kan meenemen voor een paar dagen. Allez, en dan kan ik nog duizend andere toffe dingen doen met dat geld. Liever dat dan 40 uur per week keuterboer spelen met alleen een pot verse soep als beloning.
19/10/14 13:48
jesss
Ik maak van oud brood krokskes of verloren brood. Of ik doe dat bij in de soep om te binden. Mijn grootmoeder maakt daar paneermeel van, maar da heb ik zelf nog ni getest.

Ik heb ook een speciale doos van Tupperware om een krop sla in te bewaren. Ik steek die daar ongewassen in en neem dan telkens een bladje of twee er af en was dat als ik dat ga gebruiken. De sla kan ik langer dan een maand bewaren, soms moet wel het buitenste blad eraf, als ik te lang gewacht heb. Ik eet heel vaak boterhammen met sla en tomaatjes en kippenwit. Dus die sla gaat niet snel op, maar als ik die zo lang kan bewaren, hoef ik nooit weg te gooien.

Het groen van prei, is voor de soep. Eén bloemkool is doorgaans ook te groot, ik kook ze volledig en vries de rest in om later in de soep te gebruiken.

Ik koop alleen dingen met een gerecht in het vooruitzicht. Ik ga nooit een hele resem groenten inslaan, zonder dat ik weet wat ik er mee ga doen. Bij mij zijn er nog nooit groenten weggegooid. En ik gebruik de diepvries ook. Wij hebben speciaal een grote gekocht.

Vroeger werd beleg nogal vaak slecht bij mij, nu koop ik maar één of twee soorten (naast kaas) en ik doe maar één van de twee open en open dan pas het andere.

19/10/14 14:06
josfindus
beleg kan je trouwens ook invriezen hoor jesss. ik doe dat met schellekes kaas heel vaak.
en lang leven die tupperware dozen, ik heb die ook. voor andere groentejs wel want ik eet geen sla. maar dat werkt inderdaad kei goe. ook al is het duur.

broodpudding is trouwens ook een leuke om oud brood te verwerken.

En pijlbord het ging over het scenario dat 'als het kapitalisme helemaal zou instorten'. ik ga er vanuit dat als dat gebeurt uw geld niks meer waard gaat zijn en er ook niet meer veel werk gaat zijn. Swat dat gaat morgen nog niet gebeuren.
Gelukkig want helemaal zelfvoorzienend zijn is ook maar een illusie. Maar ik zou met plezier de helft minder werken zodat ik ook nog tijd heb om in mijne groenten tuin te staan. Maar dat is dan niet van de moetes dat is omdat ge dat leuk vind. Maar goe eigenlijk is dat weer iets totaal anders.
19/10/14 19:54
Redelijk wat kopen, maken en invriezen!
delen met anderen ( schoonouders laten komen voor te eten ) en omgekeerd, maar das zeker niet altijd "iets speciaals" !
Kan wel eens zijn dat er iets word weggegooit, maar zelden.
20/10/14 11:30
ik koop nu de laatste tijd veel groenten met op't oog ze te gebruiken voor rauwkost en voor soep. Ook koop ik vaak groenten met als doel ze te verwerken in 1 of 2 maaltijden.

Ook vries ik wat soep in. Ook restjes landen vaak in de diepvriezer. Af en toe doe ik ook porties groenten in de diepvriezer om ze later dan te verwerken in gerechten.

Ook probeer ik in de winkel vaak dingen mee te nemen die nog ff goed blijven. Bij mijn yoghurtjes kijk ik bijvoorbeeld om de verste houdsbaarheidsdatum te hebben, kzit dan soms met heel mijn arm te graven in het rek :')

Als'k het allemaal eens overzie, kan ik me niet inbeelden dat ik 10 maand zonder diepvriezer heb geleefd eigenlijk..
20/10/14 11:44
Fridge
Zaterdag ga ik winkelen en daar haal ik de rekken met vandaag te consumeren leeg om zaterdag en zondag mijn honger te stillen.
De rest die thuis bijna over datum is gooi ik in de diepvries. En vrijdag is het "restjesdag" :)

Het is zeker een grootschalig probleem die ik met die mentaliteit niet alleen kan oplossen. Jammergenoeg.
20/10/14 14:25
josfindus
quote door

Ook probeer ik in de winkel vaak dingen mee te nemen die nog ff goed blijven. Bij mijn yoghurtjes kijk ik bijvoorbeeld om de verste houdsbaarheidsdatum te hebben, kzit dan soms met heel mijn arm te graven in het rek :')

waarom doet ge dat? pak toch gewoon het voorste. kans is groot dat je het op eet voor het vervalt. Of ge kunt er voor zorgen dat ge dat gewoon probeert op te eten voor het vervalt.
En zelfs al vervalt die datum per ongeluk een keertje, yoghurt blijft meestal vrij lang goe. Dus ge kunt die nog makkelijk opeten als die datum verstreken is.
Als ik dingen niet optijd zou opkrijgen koop ik die gewoon niet. De enige moment dat ik ga grabbelen achter iets met een lange datum, is als ik een maaltijd in de koelkast wil klaarzetten voor als ik terug kom van vakantie.

nuja veel mensen doen dat hoor, met als gevolg dat die ander potkes yoghurt in de winkel weg gesmeten worden.

Als ik dingen heb die 'snel' op moeten en mijn ijskast sta vrij vol, dan zet ik dat altijd helemaal van voor in het midden van het zicht zodat ik dat zeker niet vergeet. want zo kleine potjes durven al wel eens verdwijnen achteraan in de koelkast en dan wordt dat vergeten.
20/10/14 15:38
Fridge
quote door

waarom doet ge dat? pak toch gewoon het voorste. kans is groot dat je het op eet voor het vervalt. Of ge kunt er voor zorgen dat ge dat gewoon probeert op te eten voor het vervalt.
En zelfs al vervalt die datum per ongeluk een keertje, yoghurt blijft meestal vrij lang goe. Dus ge kunt die nog makkelijk opeten als die datum verstreken is.
Als ik dingen niet optijd zou opkrijgen koop ik die gewoon niet. De enige moment dat ik ga grabbelen achter iets met een lange datum, is als ik een maaltijd in de koelkast wil klaarzetten voor als ik terug kom van vakantie.

nuja veel mensen doen dat hoor, met als gevolg dat die ander potkes yoghurt in de winkel weg gesmeten worden.

Als ik dingen heb die 'snel' op moeten en mijn ijskast sta vrij vol, dan zet ik dat altijd helemaal van voor in het midden van het zicht zodat ik dat zeker niet vergeet. want zo kleine potjes durven al wel eens verdwijnen achteraan in de koelkast en dan wordt dat vergeten.

Ik durf ook wel af en toe het pakje van achteraan nemen als ik weet dat het bv voor vrijdag is om te eten in mijn weekmenu, en de vriezer is vol.. Meestal met vleeswaren. Soms is de datum maar 2 dagen goed.. Ik probeer het wel zo weinig mogelijk te doen.
20/10/14 17:51
pijlbord
Awel, door dit topic ben ik daarstraks begonnen aan een grote pot spaghetti om in te vriezen. Ik heb altijd maar kleine potten gehad (voor twee personen pakt) maar onlangs is een hele grote pot gekocht om mosselen in te maken.
Ik moet zeggen, voor 17 euro heb ik nu gelijk vijf liter spaghetti opstaan. Ik had wel nog wat passata en tomatenconcentraat en quinoa (veggie spaghetti) in de kast staan.

Is zien wat het geeft, ik ben nooit zo'nn invriezer geweest. Als ik het niet zie slecht worden in mijn frigo eet ik het meestal niet op.
20/10/14 19:28
Fridge
Pijlbord, doe niet zoals ik vandaag. Gehakt in een portie ingevroren... -> gooi en kapwerk in de keuken :/
20/10/14 21:49
quote door

Pijlbord, doe niet zoals ik vandaag. Gehakt in een portie ingevroren... -> gooi en kapwerk in de keuken :/

Uhnk? Gehakt vriezen wij echt altijd in :p
20/10/14 22:24
josfindus
haja ge moet daar inderdaad grote kookpotten voor hebben.
Ik at vroeger altijd gewoon tomatensaus uit een pot. een als ik veel zin had is met wat diepvrieserwten in. Ik was echt te lui om voor 1 persoon daar groenten voor te maken. Maarja toen wilde ik geen suiker meer eten en die bio kant en klaar saus is belachelijk duur.
En nu maak ik om de 2 maand zo een grote pot met courgette,paprika,wortelen,prei..en meestal nog random andere groenten die er in verdwijnen als die over zijn. zoals brocoli,selder,rode biet,bloemkool,boontjes....
Ik doe daar ook 1 blik tomatenblokjes (of gepelde kersttomaten jum), 1 bus passata en 1 blikske concentraat in.

Dat vries ik dan in in potkes van 500ml, is goeie grote portie voor 1mens.

Pijlbord het voordeel is van die saus als ge niet enkel spaghetti wilt eten. Voor ge gaat kruiden een deel apart doen en daar dan kikkererwten en shit bij gooien (dat ga eigenlijk ook al in de spaghettie). En dan in plaats van kei veel basilicum etc, gewoon gaan voor kurkuma,komijn,koriander...en dan hebt ge ineens wat chili sin carne. Desnoods kapt ge er nog wat seitan in.

En Fridge dat is te verstaan. Ik eet zelf wel geen vlees. Maar andere dingen blijven toch lang goe? en dat ge dat doe snap ik nog. maar dat ge dat dan ziet als 'minder voedsel verspillen'...
21/10/14 06:22
Fridge
quote door

Uhnk? Gehakt vriezen wij echt altijd in :p

Khad ze niet in porties verpakt maar in een pak. Had ik ineens de helft nodig... Dat bedoelde ik :)
21/10/14 11:17
Als wij echt veel overschot hebben gaat dat naar de grootouders of de ongehuwde tante.
Mijn broer en ik gaan ook geregeld sporten en eten dan soms overschotjes van 't avondeten nog op.
Over 't algemeen wordt er bij ons gezin niet echt veel slecht, wij vriezen redelijk veel in, denken ook vooruit wat we gaan eten en hoe groot die porties moeten zijn (geen 50 patatten schellen voor 4 man).

Oh, maar als wij te veel gekookte patatten over hebben, bakken we die de volgende dag en eten die op met wat rauwkost dat altijd wel in onze ijskast ligt.

't Enige waar ik persoonlijk (de rest van mijn gezin maakt daar gelukkig niet veel uit, dus ook weer geen verspilling) vies van ben zijn melkproducten en charcuterie die over de houdbaarheidsdatum zijn. I know, vaak is 't dan nog niet slecht maar dat zit zo in mijn hoofd van ieeuuw.

Wat wél slecht durft worden zijn van die eenmalige experimentjes. Mama wil een recept uitproberen met 200ml kokosmelk. 100 ml kokosmelk blijft staan en wordt slecht. We eten is een chipske met een dipsauske (gebeurt zelden), 't dipsausje is niet op, wordt in de ijskast gezet en krijgt een eigen leven.
21/10/14 22:00
quote door

Khad ze niet in porties verpakt maar in een pak. Had ik ineens de helft nodig... Dat bedoelde ik :)
aah ja zo :D dan is 't inderdaad al moeilijker, wij hebben zo is een blok ingevroren tomatensaus in 2 zitten snijden :p
22/10/14 09:14
Probeer maar eens een diepvriespizza in twee te krijgen omdat de oven te klein blijkt :(

Sinds ik voor twee moet koken (en soms plots niet) moet ik mij echt aanpassen. Veel tips gehaald uit dit topic thanks! Ik was het niet meer gewend om een diepvries te hebben maar ik ga nu optimaal gebruik maken van ons vakje.
22/10/14 13:24
een schaar xrauwr.Een pizza kunt ge altijd snijden met een schaar.
22/10/14 16:30
Een bevroren diepvriespizza, ter verduidelijking. En koten en daarvoor scherp genoege scharen is een tot op heden nog niet ontdekte combinatie.