Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
voedselverspilling tegen gaan : 42 reacties (1/3) [Huishouden]

voedselverspilling tegen gaan

17/10/14 21:58
josfindus
ik heb lang getwijfeld of ik dit bij dagelijkse onzin of bij culinair moest zetten.
Maar heb toch maar besloten om het hier te plaatsen. Omdat ik hoop dat iedereen hier handige tips gaat uitwisselen om te besparen op voedsel en hoe je restjes kan verwerken. wat mij toch meer iets huishoudelijks lijkt.

gisteren was er dus weeral een reportage over voedselverspilling op koppen (hier te herbekijken http://deredactie.be/permalink/2.36133?video=1.2120971).

Oud nieuws, maar mijn maag draait er elke keer weer van om.
Zoveel eten dat wordt weg gegooid. En ondertussen maar klagen dat alles zo duur is. Tegelijk zijn mensen gierig geworden.
Velen besparen op voedsel uit noodzaak, of om zo toch meer geld over te houden voor andere dure foefkes. Voeding is uw basis. Daar moogt ge niet op inboeten naar mijn mening.
Verantwoord omspringen met eten kan u nochtans heel veel geld besparen.

Daarom mijn vraag: wat doen jullie met jullie eten?

alles weggooien als de datum verstreken is? eerst de koelkast leeg eten voor je gaat winkelen? een giga voorraad in de diepvries aanleggen? vuilbakken van supermarkten plunderen?

Je kan hier heel extreem in gaan natuurlijk, ik besef dat dit niet voor iedereen is weg gelegd. Maar bewustwording is al een begin.
want in die reportage zeggen ze dat 'de jeugd' het meest kieskeurig is van allemaal. Ik ben het daar niet met eens.
17/10/14 22:08
josfindus
ik zal misschien zelf al zeggen wat ik doe.

ik ben alleen dus als ik groenten heb dan maak ik altijd een gigapot spaghetiesaus of soep. dat vries ik dan in porties in.
Zo heb ik altijd gezond eten klaar als ik van eht werk kom of weinig tijd heb. En ja anders maakt ge maar elke keer een halve courgette ofzo op en ligt de rest weg te rotten.

wortelen kunnen echt weken goe blijven als ge ze uit de plastiek haalt en liefst nog in een bakske legt met ribbel. Als ze dan wat verlept zijn gewoon extra dik schillen.

verlepte prei,bruine venkel....ik haal gewoon het buitenste er allemaal af. champies met zwarte vlekken schil pel ik.

brood daar eet ik van tot er schimmel op staat en vaak is dat een week. of ik steek het ook in de vriezer en dan neem ik telkens een paar snedes. ik rooster wel alles anders is dat na 3dagen natuurlijk niet meer lekker.

ik kijk in de supermarkt altijd of er dingen zijn die afgeprijsd en kort van datum zijn. Ik koop dan enkel iets als er iets tussen zit dat ik ook lust en ga op eten. Als ik dat niet meteen kan opmaken dan vries ik dat in.

Ik ga niet graag naar de winkel dus vaak kook ik gewoon met wat er in de koelkast ligt. dat zorgt voor soms vreemde maar lekkere combinaties. Ik heb ook bewust een hele kleine koelkast zodat er niks te lang in blijft staan slecht worden.

Ik neem altijd wat eerst op moet ipv waar ik goesting in heb. of nog het beste er iets proberen mee maken waar ge zin in hebt.

En ja ik eet dingen ook nog op als ze vervallen zijn en nog niet slecht.

de overschot van mijn selder plant ik terug. Zelfde voor pijpajuin. Ik kan zo een heel jaar koken met 1 selder. Als ik look heb of patatjes die beginnen te schieten steek ik die ook in een pot met zand.

als ik naar de winkel ga dan dan koop ik niet waar ik gewoon zin in heb. Dan denk ik altijd of ik iets heb staan dat er bij kan. Of ik koop dan ineens alles zodat ik alless voor een heel gerecht heb. en dus niet gewoon random lekkere dingen in huis heb.

als mijn ijskast heel vol zit dan maak ik ook ne menu voor de week zodat alles optijd opgeraakt. Dan kijk ik naar wat snel op moet of wat veel werk is om klaar te maken en welke dag ik daar tijd voor ga hebben.
17/10/14 22:11
josfindus
haja en als ik bijvoorbeeld een pak appels krijg dan maak ik daar flessen sap mee. ook kei lekker.

ik vind dat ook altijd leuk om zo plaatskes te vinden waar ge gewoon gratis fruit kunt plukken. Ik ben altijd blij als ik dingen in het 'wild' vind.
17/10/14 22:31
grote schaal is belangerijk
17/10/14 22:37
josfindus
jaja en zo kunt ge de verantwoordelijkheid altijd ergens anders leggen en nooit iets doen. maar als ge voedsel wilt verspillen doet u maar. Het zou u anders wel gemakkelijk 50 tot 100 euro kunnen besparen op een maand. maar hey als gij graag kei hard werkt om uw geld de vuilbak in te smijten, u doet maar.

het gaat ook niet de wereldhonger oplossen etc he. eten dat de vuilbak in gaat is gewoon degoutant. of dat nu veel of weinig is.
17/10/14 22:43
littlexbastard
Goh, om heel eerlijk te zijn ben ik me niet voldoende bewust van alles wat ik consumeer en hoe ik het consumeer. 't Is wel mijn doel om me in de toekomst meer te focussen op gezond, budgetvriendelijk, en duurzaam te consumeren.

Wat ik tegenwoordig vaak doe, is tomaat en komkommer kopen zodat ik daar een slaatje van kan maken. Alles wat ik in de koelkast vind (hardgekookte eieren, mozzarella,...) kan ik er dan bij doen. Daar kan ik een x-aantal dagen wel mee toe komen.

Ik koop soms ook een brik soep, en met dat brik kom ik ook een x-aantal dagen toe.

Als ik een brood koop en het wordt harder, dan rooster ik de sneetjes.

Ik maak op voorhand altijd een boodschappenlijstje van alles wat ik nodig heb, en als ik dat lijstje opstel dan kijk ik eerst naar alles wat er nog in de kast staat. Als ik in de winkel dan toch in de verleiding kom om een product te kopen dat niet op mijn lijstje staat, dan probeer ik mezelf af te vragen of ik dat écht wel nodig heb of omdat ik het gewoon maar koop om te kunnen kopen (het hanteren van die gedachte heeft me al veel chocoladerepen en pakjes koeken bespaard).

Ah ja, en wij hebben kippen en een kat. Overschotjes geven we aan hen (maar geen beschimmelde drek natuurlijk).
17/10/14 22:50
dumpster diven en aan armen geven!
17/10/14 22:56
josfindus
quote door

dumpster diven en aan armen geven!


ja dat is ook kei goe he. ik haalde dat al aan in de beginpost. Ik eet dat wel zelf op.
of ja vroeger hadden wij int dorp een beurtrol en dan verdeelde we dat onder elkaar.
17/10/14 23:00
welk dorp? leuk community. Er is een facebook group foodsharing/dumsterdiving antwerpen
17/10/14 23:09
pijlbord
Ik eet warm in de leefgroep waar ik werk, als er overschot is. Ik werk voornamelijk lates (van 13 tot 22 meestal) en mijn bioritme is daar ook op afgestemd. Opstaan, ontbijt overslaan, dan tijdens de middag een stuk fruit ofzo (dat eten die mannen ook amper) en dan om 17 uur warm eten mits wat geluk en dan als ik thuis kom nog een yoghurt of wat pasta ofzo als ik echt honger heb.

Buiten dat ik daarmee enkel maar overschot opeet, is het ook ranzig goedkoop hah. Oké dat klinkt zo fout maar er is zo vaak zoveel overschot op mijn werk.
17/10/14 23:14
- Ik vries zo veel mogelijk in. Zus en ik nemen 1,5 vriezer in beslag.
(Sinds ik heb ontdekt dat ge pannenkoeken kunt invriezen, steekt de vriezer hier vol met kleine zakjes pannenkoeken.)

- Als het brood begint hard te worden -> invriezen (per 2 sneetjes toasten of in de micro)
Als pistolets of broodjes de dag erna wak zijn, giet ik daar wat water op en bak ze in de oven. Zo zijn die weer lekker krokant.

! - Groente en fruit die dreigen te rotten kan ik gewoon in een smoothie gooien of soep van maken!
Daardoor smijt ik echt zelden groente en fruit weg.

- vroeger smeet ik vooral broodbeleg weg (voornamelijk hesp omdat dat na enkele dagen vreemd begon te smaken), nu koop ik broodbeleg dat veel minder snel slecht wordt (tapenade, pindakaas, humus,...)

- ik de winkel neem ik de achterste verpakkingen (die hebben doorgaans een langere houdbaarheidsdatum)

- warm eten dat niet op geraakt maar dat moeilijk in te vriezen is, zet ik gewoon in de koelkast om de volgende dag op te warmen (seriously, ik kan echt ELK moment van de dag warm eten)

- vroeger als ik boodschappen ging doen, gooide ik allerlei dingen in mijn kar met het idee dat ik 'dat wel eens zou klaarmaken', wat nooit gebeurde. Daar probeer ik nu wel op te letten. Ik ga vaker naar de winkel voor kleine boodschappen, en da's soms kak en duurder, maar zo koop ik enkel wat ik ook echt eet.

Ik probeer daar wel bewust mee om te gaan, en mijn gigantisch voedselverspillende zus soms erop te wijzen dat ze niet alles zomaar mag wegsmijten.
17/10/14 23:19
josfindus
"ik de winkel neem ik de achterste verpakkingen (die hebben doorgaans een langere houdbaarheidsdatum)"

dit is iets kei logisch om te doen. maar daardoor belandt wel veel voedsel in de winkel zelf al in de vuilbak. ok dan hebt ge er wel niet zelf voor moeten betalen natuurlijk.
17/10/14 23:33
pijlbord
Hehe, ik ga net altijd winkelen voor twee dagen ver, dus ik neem steeds dingen die snel slecht gaan worden(liefst van als ze in het rek staan met procenten eraf) of ik neem verpakkingen mee die lichtelijk kapot zijn, blikken met deuken enzo, omdat ik denk dat mensen die anders toch gaan laten liggen.
17/10/14 23:46
DiZKoTrUt
Weekmenu's zijn een goede oplossing om verspilling tegen te gaan. Zowel van voedsel als van energie.

- Het pijningen van je hersenen over wat je op een welbepaalde dag gaat eten kan gerust enkele weken vooraf gebeuren. Daar spaar je al wat energie mee uit.
- Je hoeft maar één keer per week naar de supermarkt om verse groenten/fruit en/of vlees/vis. En één keer per maand neem je er ook de basisboodschappen bij. Daar spaar je benzine/beenkracht mee uit.
- Aangezien je telkens voor een hele week plant wat je gaat eten kan je mits wat creativiteit gerust alle aangekochte groenten etc. verwerken in één tijd. Gedaan met een half verlepte komkommer weg te gooien.

*Verder kook ik één keer per week een grote pot soep die voor de rest van de week kan dienen, een teveel aan soep kan je gerust in de diepvries steken. (en halfverlepte groenten die toch door de mazen van het net zijn geglipt kunnen ook best wel bijrol krijgen in de verse soep)
*Ook kook ik één keer per week een zeer grote portie van iets dat eveneens gemakkelijk in te vriezen is (spaghettisaus, lasagne, vol-au-vent, stoofpotjes,...) zo zit er voldoende variatie in de vriezer waar naar terug te grijpen valt wanneer ik geen zin/tijd heb om te koken. Momenteel zijn er sowieso 2 van deze dagen per week ingepland.
*Bij het plannen vul ik ook steeds maar 5 dagen van de week in. Er zijn namelijk altijd wel wat restjes over waarmee tussendoor nog een volwaardige maaltijd te bereiden valt. En sowieso is er vaak wel een dag in het weekend waarbij we op verplaatsing eten. Indien dat niet zo is kan er op 'boodschappendag' ook altijd wel rekening mee worden gehouden.
18/10/14 11:04
maarja, ik doe ook gewoon de klasieke dingen hoor.
ik koop eten voor vandaag en wat basisdingen en groenten
Groenten eet ik het liefst rauw, maar onappetijtelijke, bruine, platte, verschromelde groenten passen bijna altijd nog in warme gerechten.
Als ik alleen ben kook ik ook maar 1 ker per dag en dat eet ik gedurende een dag en half dan verder op.
Bijna al mijn koken is kitchenclean, luiheid hoera.
18/10/14 13:47
Vuilbakken van supermarkten leegplunderen, de bak met het groenafval van de biowinkel bezoek ik bijna dagelijks, daar zitten altijd restjes in van de spreads etc. die ze zelf maken - dus restjes broccoli, prei (het groene), kleine stukjes wortel, courgette, rode bieten, paprika, tomaat, ... . Hangt er natuurlijk wat van af. Soms zitten er kruiden in die we terug planten (deze week nog twee bieslookplantjes). Overlaatst nog de courgette voor in de lasagna van daar gehaald, een 10tal uiteindes die ze weg hadden gegooid - perfect om nog delen af te snijden en te gebruiken. Ik heb ook het geluk dat mijn vriendin waanzinnig goed en creatief kan koken en met al die restjes ook echt superlekkere dingen kan maken.

Houdbaarheidsdatum is natuurlijk maar een richtdatum om hun legaal in te dekken (verstaanbaar), dus daar kijk ik nooit naar. Zelf leren proeven, ruiken, voelen, ... of uw eten nog goed is. Daar heb ik ergens ooit een 'handleiding' voor gezien, maar da leek mij toch sowieso het 'interessantste' voor vlees (wat wij niet eten), bij groenten is dat vrij makkelijk te zien.
18/10/14 14:53
josfindus
haha ja 'groen van prei' er zijn blijkbaar mensen die dat standaard weggooien. rare mensen.

ik maak met overschotjes ook wel vaak zelf spreads.

een handleiding voor houdbaarheidsdatum lijkt mij ook iets kei overbodig. maar ik eet ook geen vlees. Dat is nu ook wel een van de dingen dat ik nooit uit een vuilbak zou halen. Want zelfs al is dat goed verpakt dat is dan toch niet meer gekoeld geweest. dat is zo iets tricky.

haja en ik heb dus ook dat probleem dat er eten staat slecht te worden omdat ik soms een heel week niet thuis eet. Nochtans probeer ik dat toch ook in te plannen. Meestal smijt ik het dan zo in de vriezer zonder dat het klaargemaakt is. Of soms eindig ik dan 's avonds heel laat nog achter het kookvuur om alles nog snel te verwerken. Tegenwoordig probeer ik gewoon amper iets in huis te hebben, is ook goedkoop. Altijd op een ander eten.
18/10/14 20:56
Biowinkel heeft mijn gsmnummer ook, da's ook wel ne winner :) . Twee weken geleden nog 3 dozen met broden mogen gaan ophalen, hier zitten er nog steeds in de diepvries, de meeste verder weggegeven... . Vorige vrijdag ook telefoon gekregen voor 15 broden maar toen was ik helemaal niet in de buurt jammer maar helaas.

Die 'handleiding' waar ik het over had is niet voor houdbaarheidsdatum ofzo hé, maar om te zien of uw eten nog goed is, ongeacht de houdbaarheidsdatum. Een 'handleiding voor dumpsterdiving' ofzoiets :) .

Moest kapitalisme ineens verketterd worden door iedereen, da zou natuurlijk wel één van de betere oplossingen zijn om voedselverspilling tegen te gaan, uiteraard!
18/10/14 21:29
pijlbord
Welja, in 't communisme werd er inderdaad weinig weggesmeten. Maar then again, iedereen had ook doorlopend honger wegens gebrek aan eten.
18/10/14 22:01
<33 dumpsterdiven! enorm veel eten da je kan krijgen zo leuk :) !