Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
gitaar kopen : 31 reacties (1/2) [Instrumenten]

gitaar kopen

08/08/12 18:55
freeforlunch
Hoi hoi ervaren instrumentenkopers!

Ik heb een jaar de gitaar gekregen van een vriendin die een jaar naar het buitenland was gegaan met AFS. Maar nu is die natuurlijk terug en moet ik die gitaar (waar ik ondertussen toch al gehecht aan ben) teruggeven.
Mij staat dus de moeilijke opdracht te wachten een nieuwe gitaar te kopen! Probleem is dat ik daar totaal geen verstand van heb...

Dus als jullie mij iets kunnen aanraden, zou ik daar al enorm blij mee zijn!
Ohja, niet onbelangrijk, ik wil graag een klassieke gitaar :) .


Groetjes en bedankt!
08/08/12 18:58
Ga naar een muziekwinkel. Zeg "Heey, ik wil graag een klassieke gitaar kopen. Kan ik er een paar testen?". En dan gaat die verkoper zoiets hebben van "Ja, gij moogt da." Je test er een paar en dan kies je gewoon degene die je het meeste bevalt.

08/08/12 19:01
Tacoontjeuh
blijf van het merk Hudson vandaan :d
08/08/12 19:05
freeforlunch
Ja ok Daybreaker, maar alle tips op voorhand zijn geweldig :) . Also, ik ken echt niks van gitaren en hoe die 'moeten' klinken (dat is eerder bijkomstig voor mijn zang). Ik kan enkel voelen of die goed voelt of niet, maar meer niet. Gewoon al tips op voorhand graag!
08/08/12 19:09
ja, merk op dat ik van gitaren ook ni veel ken. Maar testen is wel belangrijk, dus dat zeker doen!
08/08/12 19:13
freeforlunch
Ja dat ging ik sowieso wel doen, bedankt!
08/08/12 20:49
Kunt ge nie gewoon dezelfde gitaar als uw vriendin kopen?
08/08/12 20:56
DavidRobertJones
oplossing: neem uw vriendin mee, of iemand anders die iets over gitaren weet.
08/08/12 21:06
goestingxinxchocoo
Mijne is te koop, nooit gebruikt. hierzo!
08/08/12 21:07
mylittlepinkpony
Ge moet naar en achtsnarige gitaar vragen. Hilariteit garanatie. Pff.
09/08/12 01:29
Als ge er niet zoveel van kent lijkt me dat ge er niet zo heeeel serieus mee bezig zijt? Ik ken er zelf ook niet veel van maar ik zou vooral letten op hoe de hals in uw hand ligt: is die niet te breed voor uw vingers, snaren voor u niet te ver van de hals (wat bij klassieke sowieso al meer is dan bij akoestische), ... Gewoon zien dat gij er goed op kunt spelen. En luisteren naar de klankkleur, of ge die mooi vindt.
Ik heb lang op een Yamaha van de muziekschool gespeeld, was daar altijd wel content van. Gewoon een degelijk gitaartje. Nu heb ik een Ibanez maar da's een akoestische.
09/08/12 07:43
Esp ltd is wel leuk om mee te starten :)
09/08/12 18:03
daedalus
vooral de nek testen zou ik zeggen. sommige klassieke gitaren hebben echt een brede nek. Een ingebouwde tuner kom je ook vaak tegen. Echt een must vind ik!
09/08/12 19:45
freeforlunch
bedankt voor de tips! En Rauwrr met gitaar zelf ben ik niet zo heeel serieus bezig nee. Zoals ik al zei is dat eerder bijkomstig voor mijn zang. Ik heb helemaal de intentie niet om kei goed gitaar te kunnen spelen omdat dat gewoon bijkomstig is :) .
10/08/12 14:40
quote door
bedankt voor de tips! En Rauwrr met gitaar zelf ben ik niet zo heeel serieus bezig nee. Zoals ik al zei is dat eerder bijkomstig voor mijn zang. Ik heb helemaal de intentie niet om kei goed gitaar te kunnen spelen omdat dat gewoon bijkomstig is :) .

Vooral op hals en klank letten dan. Maar kunt ge dan niet beter voor een akoestische kijken ipv een klassieke? Die hebben meestal een mooiere klank als het om akkoorden en begeleiden gaat. +makkelijker op akkoorden op te spelen omdat de snaren dichter bij de hals staan (minder hard drukken etc)
10/08/12 18:57
Summerteeth
Ik heb nog 2 akoetische gitaren staan waarvan er wel eentje weg mag.
Een J&D jumbo gitaar. Geen topkwaliteit maar volgens mij wel voldoende als je jezelf wilt kunnen begeleiden. Heb hem zelf 150 betaald, nieuw. Voor 80euro krijg je hem incl draagtas!
Gebruik hem nu niet meer omdat ik er nog 2 andere heb.

Nog eentje die eventueel weg mag is een Adam Black. Deze is semi akoestisch, je kan hem dus inpluggen op een versterker. Mag weg voor 300 euro.

Maar ik zou dus zoals bovenstaande al vermelde als je wil begeleiden eerder een akoestische gitaar kopen als een klassieke. Het verschil is dat een klassieke gitaar meestal een bredere hals heeft en nylon snaren. Een akoestische heeft "stalen?" snaren.
10/08/12 23:14
freeforlunch
Ik vind dat een klassieke toch een mooiere, warmere klank heeft hoor...
Ik wil een klassieke :p !!

Stalen snaren zijn trouwens ook minder vriendelijk voor mijn vingertjes :) . Ik ben nu ook gewoon aan deze (brede) hals, dus dat is niet zo'n probleem (ondanks mijn kleine handen).
11/08/12 01:40
Sprout
het merk moet je niet naar kijken, zeker niet als je in het beginnende level zit.
Test enkele gitaren uit in de winkel en let gewoon op het speelgemak en de klank.
Vermijd van die pakketjes waar je alles inéén krijgt, dat zijn brolgitaren waar je vanaf wil als je progressie begint te maken en dan blijft steken op dat ene niveau omdat uw gitaar suckt.

deze is bijvoorbeeld een heel goeie gitaar om mee verder te gaan en te kunnen blijven houden..

Goeie vriend van me gebruikt deze gitaar om mee rond te reizen (singer songwriter en heeft een niet te dure, maar goed klinkende gitaar nodig. Geloof me, die gast is héél kieskeurig in het kiezen van z'n gitaren). Heb er zelf ook op gespeeld en speelt echt wel goed voor z'n prijs.
11/08/12 01:45
Sprout
quote door

Vooral op hals en klank letten dan. Maar kunt ge dan niet beter voor een akoestische kijken ipv een klassieke? Die hebben meestal een mooiere klank als het om akkoorden en begeleiden gaat. +makkelijker op akkoorden op te spelen omdat de snaren dichter bij de hals staan (minder hard drukken etc)


whut? minder hard drukken op een akoestische dan op een klassieke 0_o
Ik heb m'n eerste 4 jaren op een klassieke gitaar gespeeld en toen ik m'n eerste akoestische kocht, had ik last van m'n vingertjes, amai! op een akoestische moet je echt veel meer drukken hoor.
Ik vind persoonlijk dat een klassieke warmer klinkt, een akoestische kan soms iétsje scheller klinken maar dat hangt dan af van merk tot merk.
11/08/12 10:27
freeforlunch
@ Sprout: maar die gitaar is toch een akoestische? Kwil graag een klassieke he :) .