piano leren spelen

19/06/07 22:23
myrith
hoi hoi

ik ben 23 jaar, en ben van plan om terug nr de muziekacademie te gaan, en piano te leren spelen, maar ik vraag mij af of je daar heel handig moet voor zijn, of een heel sterke soepelheid moet hebben, en of dat op die leeftijd nog haalbaar is om daaraan te beginnen...
19/06/07 22:26
Ja moet in ieder geval je 2 hersenhelften apart kunnen gebruiken.. Je moet met 2 handen 2 verschillende delen spelen + die lezen & ze zijn dan nog in een andere sleutel !

Ik kon het in ieder geval niet!
Toen moest ik ook zo met mijn ene hand een cirkeltje maken & met mijn andere hand een vierkant & dat lukte mij toen ook niet.. Mss dat eerst ns proberen?

Ik vind het in ieder geval zeer jammer dat ik het niet kan want ik vind dit een van de prachtigste instrumenten die er bestaan & ik benijd iedereen die erop kan spelen :p
(Ik hoop voor jou dat ik je op een dag ook kan benijden ;) )
19/06/07 22:29
KleineFluwelenRoos
oefening baart kunst weet ge...

Er zijn Altijd mensen die het beter zullen doen met piano
Er zijn genoeg volwassen bij mij in de piano klas die van 0 beginnen
En het is logisch dat je in het begin dan ook dingen speelt die gemakkelijk zijn
Soepelheid en handigheid is echt niet het meeste wat je moet kunnen hoor:)

Gewoon..zoals ze bij alles zeggen "motivatie" zeker?:)

@faith..cirkelkes en vierkantjes maken?.. Ik wil niet onbeleeft zijn, maar kan dat ook niet een beetje aan de leerkracht liggen? Piano is veel veel veel meer dan gewoon u 2 hersenhelften gebruiken!
19/06/07 22:33
ge moet bginnen met een hand
en dan de andere sleutel leren lezen
en dan moet ge de tweede hand lere
allebei de handen appart leren dus en dan tesamen brengen stapke voor stapke:)

je kunt het altijd proberen en het is n leuk instrument:)
veel succes:)
19/06/07 22:34
Enyaa
als ge echt wilt kunt ge dat, dat denk ik ervan.
19/06/07 22:36
@KleineFluwelenRoos; Ik heb later gehoord dat hij idd niet van de geweldigste was..
Maar toch, ik kon echt die fa & sol niet tegelijk lezen & spelen !
Natuurlijk alsje oefent ken je die dingen vanbuiten, maar je moet t toch ook kunnen lezen & spelen tegelijk..
19/06/07 22:38
Mordecai
ik heb 6 jaar piano gespeeld (okee lach maar :d), ik heb een paar keren les gehad met volwassenen die een paar jaar langer ervaring dan mij hadden, elke volwassene kan lere piano spelen alleen is het bij volwassenen denk ik moeilijker om het nog aan te leren, het lukt maar op een trager niveau tegenover jongeren die al spelen van 8-12 jaar ;)
19/06/07 22:39
Naud
Toen moest ik ook zo met mijn ene hand een cirkeltje maken & met mijn andere hand een vierkant & dat lukte mij toen ook niet.. Mss dat eerst ns proberen?
Dus als hij dat niet kan moet hij niet beginnen piano spelen?
Ik heb dat in heel mijn leven nog nooit geprobeerd en heb 10 jaar pianoles gehad dus dat is geen verplicht kunnen.

Eerst moet je noten kunnen lezen, sol en fa sleutel.
Dan beginnen op piano zowel links als rechts met juiste houding oefeningen te doen zoals bijvoorbeeld:
1212121213131313141414141515151521212121232323232424242425252525 etc
1353135312421242125212521454145413431343123212321 etc
En voor dat ge het weet studeert ge af met een grote onderscheiding.

Nu ik ben uw leerkracht niet, maar weet dat toewijding de sleutel is tot alles, en het is nooit te laat om ergens mee te beginnen.
Succes ermee. :)
19/06/07 22:41
FamousLastWords
Ik ben nu 14, speel 8 jaar piano, en heb in die tijd inderdaad wel veel technieken ontwikkeld ja, sommige heb ik ook nog niet lang onder de knie (bv: ene hand sterker dan andere) en het zal wel makkelijker gaan als je van jongsaf begint, ja, maar waarschijnlijk zal het wel lukken, als je geduld hebt enzo.
De pure basis zal je dan waarschijnlijk niet mee hebben (vingers bol enzo ;p) maar er zal wel geluid uit komen
volg wel best les, hé.
Trouwens, mijn amam heeft dat ook een jaar geprobeerd maar heef dan toch wel opgegeven, maar ik wil je nu niet demotiveren ofzo, alleszins veel succes!
19/06/07 22:53
hannaajh
Ge bent echt nooit te oud om me een instrument te beginnen..
tis int begin wel mss wa moeilijk, al die note, vingerzettingen, ritmegevoel, me 2 hande verschillende dingen spelen , maar da ga ommes wel lukke eenmaal ge het onder de knie hebt ;)
Ge begint eerst waarschijnlijk met de basis hoe da kleinere kinderen het ook zoude leren, maar dan op een iets hoger uitgelegd.

Maar da ga over het algemeen nog wel vrij goe meevalle, gewoon genoeg oefenen en het nie direct opgeven..
En dan ga da wel lukke en eenmaal ge dan liedjes kunt spele die ge wilt enal. prachtig!
In ieder geval , veel succes ;) !
19/06/07 22:57
silentio
haha,,.... Cherny oefeningen voor piano....afzieeeeeeeeeeeen ...

ma zal wel lukken ik kan het ook....=)
enige lastige is natuurlijk samenspelen, maar.... dat start mega traag en als je volhoudt komt dat allemaal goed....
19/06/07 22:59
simpel een boek kopen (vraag aan een muziekschool(piano)leraar wat boek helpt, of gewoon in een muziekwinkel), en dan kunt ge op u eigen oefenen...
19/06/07 23:04
klarinetistje
Je bent nooit te laat om te leren !
Als je echt piano wil studeren moet je er voor gaan !
Piano is nu ook niet van de gemakkelijkste instrumenten !
Kzou zeggen ga ervoor! Succes ermee :$
19/06/07 23:05
Naud
simpel een boek kopen (vraag aan een muziekschool(piano)leraar wat boek helpt, of gewoon in een muziekwinkel), en dan kunt ge op u eigen oefenen...
Gitaar okee maar bij piano gaat dat niet.
19/06/07 23:23
piedsjie
sgewoon oefening he, iedereen kan dat, zoals iedereen elk instrument kan spelen mits genoeg oefening.
talent hebben is wat anders, maar dat is gelukkig geen directe voorwaarde om iets degelijk te kunnen spelen :)
19/06/07 23:29
myrith
ok bedankt:) , dit is niet echt een bevlieging, ik ben er al een paar jaar over aan het nadenken, maar eigelijk nog nooit de stap gezet. Toen ik 8-9 jaar was volgde ik al twee jaar muziekles, maar onbrak de motivtie, dit was meer meegaan met de rest. Daar heb ik nu ongelofelijke spijt van. Maar ik heb al een afspraak gemaakt in de muziekacademie v Tielt, voor een initiatiegesprek en zal waarschijnlijk wel in september starten:)
19/06/07 23:33
plonserd
Naud, ik heb mezelf de basis van piano aangeleerd via internet, dat gaat perfect.
M'n vingerzetting is dan wel allesbehalve wat het moet zijn, en beethoven moet ik ook niet aan denken om dat ooit te kunnen, maar ik was er wel sneller mee weg dan met gitaar in de tijd..
ik vind piano ook veel logischer in elkaar zitten dan gitaar trouwens
19/06/07 23:44
xxpaulienxx
het enige wat je echt nodig hebt is doorzettingsvermogen zeker :) Waar een wil is, is een weg :)
Piano is echt niet zo moeilijk en met muziekschool leer je dat systematisch, je zal zien, dat gaat echt vlot:)
Ik heb alleen een beetje last met mijn klein handjes :p een octaaf lukt nog net ^^
Veel succes zou ik zo zeggen! ;)
19/06/07 23:54
Kunt ge eigenlijk ook nog een instrument beginnen als ge geen notenleer kunt?
enfin, da gaat wel,
ma gaat ge da dan ooit nog fatsoenlijk leren?
20/06/07 00:14
plonserd
mits aanleg en veel oefenen gaat dat.
ik herken een do wanneer ik ze hoor, maar ik kan hem niet lezen op papier.
het duurt gewoon iets langer voor simpele liedjes, maar voor klassieke muziek is het onbegonnen werk om op gehoor na te spelen