Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
piano leren spelen : 75 reacties (2/4) [Instrumenten]

piano leren spelen

20/06/07 00:30
Heeft iemand goede bronnen voor dat op Internet te gaan leren trouwens? Allee, zo mss met wat hulp voor van die technieken aan te leren of iets. Of dingen die ge kunt oefenen ofzo. Whatever, ik weet niet hoe muzieklessen werken (nooit gehad :p ).

Moeilijkste voor mij is denk ik in het ritme blijven en twee dingen tegelijk doen. Notenleer lijkt mij handig als ge van die klassieke dingen gaat gaan doen. Maar dat vlot lezen vergt toch ook wel veel oefening denk ik, maar lijkt mij niet noodzakelijk om gewoon "wat piano" te spelen, aangezien die dingen normaal gezien wel van buiten kunt leren als ge oefent :p
20/06/07 09:43
lostboy
ge kunt mss een prodikeys keyboard aankopen. Hier zit wat software bij om het te leren.
20/06/07 10:48
LyNNekeeuuh
Zelf leren is nooit een optie :)
En als u talent hebt, zal zich dat wel etaleren :)
En het apart spelen van die linker- en rechterhand, dat wijst zichzelf wel uit naar de toekomst toe.
Gaat bijna automatisch.
Gewoon, graag doen is voldoende, en ik persoonlijk vind het mooier dat u met gevoel speelt & niet perfect wat er staat :)
Maar ach, soepelheid komt vanzelf ^^
Met 'losse pols' spelen vergt wel oefening :)
Maar als u het écht wil, veel succes & zeker doen :)
En muziekschool, of zoals ik, privéles volgen, is zeker een aanrader.:)
20/06/07 11:16
"Zelf leren is nooit een optie " => hu?
20/06/07 11:25
LyNNekeeuuh
Jah nee, dan leerde dieje techniek nie tegoei :s
En ik kan da nie uitlegge :)
Tenzij ge barst van het talent en de vingerzettingen wel helemaal weet en zelf kunt vinden, wat ik betwijfel als ge nooit lessen hebt gepakt :)
Voor piano vind ik het écht noodzakelijk lesse te nemen :)
Gitaar, ... kunde wél op uw eige lere, ma piano ^^
Dan gade later zitte sukkele mé uw noten enz :)

En ge moet lesse krijge, zoda ge nen basis hebt :)
Wa ge erna mé doet, maakte zelf uit :)
20/06/07 12:00
Perceptions
zelf leren is nooit een optie; dat is zéver.

akkoord, zelf leren is niet de optie die ge moet nemen als ge later chopin en rachmaninov wilt zitten spelen, maar om uzelf te amuzeren met piano, hoeft ge écht wel geen les te nemen hoor. Ik ken genoeg pianisten die echt wel goed zijn en nooit pianoles hebben genomen.
Trouwens, het argument dat dat voor gitaar niet nodig is, en voor piano wel; is eigenlijk hélemaal uit de lucht gegrepen. Gitaar is zo mogelijk moeilijker dan piano (om noten te lezen, vingerzettingen etc.. op dat vlak steekt piano, zoals plonserd al zei, gewoon véél logischer in elkaar).
dus met wat doorzettingsvermogen en een tekstje opzoekt waar vingerzettingen in staan, kunt ge best wel goed leren spelen hoor.
Ik ga toch het argument aanhalen, dat ik op men eentje gitaar heb leren spelen, en er na 3 jaar toch best wel goed in ben geworden; zonder les te nemen. Akkoord ik heb veel gesukkeld, maar ik ben gepassioneerd blijven verderspelen tot ik ook de juiste vingerzettingen doorhad (die niet makkelijker of moeilijker zijn dan die op piano).

als ge absoluut geen talent hebt.. pakt dan les.. maar als ge uzelf iéts of wat muzikaal noemt, boh dan hoeft dat niet echt in mijn ogen
20/06/07 12:03
diaoshen
zelf leren gaat wel hoor , ik heb nooit pianoles gevolgd en oefen nu een halfjaar op mijzelf. en het gaat best, ge zoekt gewoon een paar niet te moeilijke partituren op en probeert eerst de solsleutel gespeeld te krijgen (aan de fasleutel ben ik ook nog ni begonnen). als da lukt zoekt ge iets moeilijkere partituren en zo verder.
in feite is piano spelen niet zo moeilijk, als ge veel oefent en u best doet :)

het duurt misschien wat langer, maar da is toch geen ramp :)
20/06/07 13:00
LyNNekeeuuh
Ok, veel succes met ZELF piano te leren spelen :)

'het gaat best'

Uhu.
Maar als het een hobby is, is da goe, maar als ge daar écht GOE in wilt worde, zijn lesse gewoon noodzakelijk :d


En ok, 'al een half jaar mé bezig'
Half jaar verschilt wel mé 11 jaar ^^:)
En ge leert mss de foute vingerzetting enz :)
Ma ach, iedereen doe wa em wilt :d
20/06/07 13:04
FallingForYou
Ik heb 5 jaar geleden piano gespeeld en ik vond dat het mij redelijk goed lukte :) Ik was wel 12 jaar :)
toen was ik gestopt, en 5 jaar later, nu dus op men 17 ga ik terug beginnen maar dan met dwarsfluit.
Ik hoop dat ik da ook zal kunne ^^
20/06/07 13:10
Sofiaaa

Als ge da graag doe , dan lukt da wel ! :]
20/06/07 13:14
EternalFlame
voor ge daar aan begint moet ge echt nix kunne ze
daarbij is er een richting voor volwassene
en u leerkracht leert u wa ge extra moet kunne ontwikkele enzo
techniek enzo, da kunt ge ni op u eige
n zelfs als ge er totaal geen aanleg voor hebt en maar wa knoeit, dan is da even leuk
ge wordt behandeld zoals ge zelf u evolutie maakt en ni meer en ni minder
n er zijn echt veel mensen die pas op latere leeftijd beginne
bij mij na de les komt er een man van 24 en die deed zijn eerste jaar.
en voor mij was er altijd een oude vrouw, van 65 ofzoiets en die vind dat totaal niet erg dat ze dat niet kan

succes ermee
20/06/07 14:28
Wel, ik ben nu 14 en ik ben dit jaar begonnen met piano, (toch ook vrij laat) samen met een vriendin. We zijn begonnen in het volwassenen onderwijs en dat gaat echt wel hoor, oefenen is de boodschap^^ Ohja voor mij en m'n vriendin stelt die notenleer wel niet veel voor omdat we al een ander instrument bespelen maar bij de anderen in de klas lukt dat ook vrij goed. Als je ervoor wilt gaan lukt dat! (en aangezien je zegt dat je er al een hele tijd aan denkt zal dat wel geen probleem vormen)
Edit: Bij het examen moesten we samen met nog 4anderen die in hun eerste jaar zaten binnen gaan en dat waren allemaal echt oudere vrouwen al...(ik denk dat eentje ook ong 60 was)
20/06/07 14:50
idontknow
Iedereen kan piano spelen ;)

Als ge het maar wilt !
Dus succes;)
20/06/07 15:21
Kope
Natuurlijk kan dat.
20/06/07 16:30
favouritism
je kan dat altijd leren , het is nooit te laat om er mee te beginnen:)
20/06/07 16:46
wateenzever
ik heb zelf basgitaar, gitaar en piano geleerd, en da gaat dus wel zelf, zolang ge u maar wa inzet
as ge van 0 begint en ge leert dan luistere naar noten etc, weet ge ook da ge het kunt, en nie omdat een leraar zegt "zet uw vinger daar" op
piano gaat nog nie echt goe want ik ben pas begonnen, ma bas doe ik al 2 jaar en bij oiano lukt MET akoorden met beide handen
20/06/07 16:54
LiveForToday
da gaat zeker, maar gewoon nie opgeven want ik werd er soms zot van hoeveel keer iets kon mislukken !:]
20/06/07 17:02
xFalke
Ik ben 16 en speel nu al 8 jaar piano ,
en euh ja ik heb vaak zo van die leuke gesprekken met m'n leerkracht ,
& ja ooit was het onderwerp dus ook eens die ouderdom.
Toen ik muziekschool ging doen , had ik nog nooit een piano aangeraakt ofzo.
Maar die zogenaamde soepelheid enzo , dat leer je daar allemaal.
en als je het echt wil , dan kan je het wel !
veel succes alvast :]
20/06/07 17:59
Naud
het argument dat dat voor gitaar niet nodig is, en voor piano wel; is eigenlijk helemaal uit de lucht gegrepen. Gitaar is zo mogelijk moeilijker dan piano (om noten te lezen, vingerzettingen etc.. op dat vlak steekt piano, zoals plonserd al zei, gewoon veel logischer in elkaar).
Okee het steekt misschien logischer in elkaar maar toch heb ik het vroeger met piano veel moeilijker gehad dan dat ik het nu met gitaar heb. :)
Plus (ik hoop dat ik hier niet een pak kritiek ga krijgen) ik PERSOONLIJK vind dat piano gewoon veel complexer is dan gitaar. Als ik iets hoor en ik wil dat op gitaar kunnen vind ik meestal op relatief korte tijd hoe het gespeeld moet worden, alleen is het dan nog maar op halve snelheid ofzo.
Terwijl ik, meestal, als ik een pianostuk hoor, daar geraak ik ook wel mee weg maar dat is veel intensiever luisteren om te weten wat allemaal gespeeld wordt. Piano is vaak gewoon meer polyfonisch dan gitaar om het ff raar uit te drukken.

als ge absoluut geen talent hebt.. pakt dan les.. maar als ge uzelf iets of wat muzikaal noemt, boh dan hoeft dat niet echt in mijn ogen
Geen talent => geen les => slechte vaardigheden
Geen talent => met les => matige vaardigheden
Wel talent => zonder les => goede vaardigheden
Wel talent => met les => .. (vul aan)
Nu ik vraag mij echt af waarom iedereen precies zo negatief is over muziekles. Ge kunt daar zo ongelofelijk veel mee bijleren en tijd uitsparen. :)
Als ge talent heb volg dan net wel les en doe iets met talent. :)
20/06/07 18:03
LyNNekeeuuh
Akkoord met Naud ^^:)

Van intelligent gesproken. (zonder sarcasme)
Gewoon lessen pakken als ge iets of wa wilt bereiken.