Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Onderhoudsplicht ouders : 48 reacties (1/3) [Ernst]

Onderhoudsplicht ouders

21/09/09 07:57
diesltj
Iemand ervaring hiermee?

"Je hebt het recht om met financiële steun van je ouder(s), in verhouding tot hun financiële middelen, een hogere studie aan te vatten mits deze keuze in overeenstemming is met je mogelijkheden en talenten. Indien het de eerste keer niet lukt, krijg je doorgaans nog een tweede kans. Wanneer je studies een abnormale vertraging oplopen, neemt de ouderlijke plicht een einde tenzij de vertraging niet aan jou te wijten is. Je dient je ouder(s) op de hoogte te houden van je studieverloop en hen je resultaten mee te delen. In sommige omstandigheden kan de ouderlijke plicht opnieuw ontstaan indien je blijk geeft van goede wil."

link
21/09/09 08:53
MetalGirl
als u ouders u dat geld niet willen geven kunt ge naar het ocmw stappen. die gaan dat geld bij u ouders halen als die dat met gemak kunnen betalen en betalen dat dan aan u uit. of anders krijg je leefloon.maar als ge het ocmw op de kap van u ouders stuurt gaan ze daar niet mee kunnen lachen.
en een leefloon daar valt gewoon niet van te leven om jaren te studeren.

dus praat met u ouders en zoek een regeling.begin dat niet direct dat ze dat van de wet enzo moeten he want dan gaan ze al niet veel zin meer hebben

als dat onmogelijk is, is het nog altijd het beste om te zorgen dat ge een goei job hebt en na een jaar ontslagen wordt en dan kunt ge stempelen en terug gaan studeren
21/09/09 09:10
KaasKroket
is het nog altijd het beste om te zorgen dat ge een goei job hebt en na een jaar ontslagen wordt en dan kunt ge stempelen en terug gaan studeren

...
21/09/09 10:00
Haggmort
Wanneer je studies een abnormale vertraging oplopen, neemt de ouderlijke plicht een einde tenzij de vertraging niet aan jou te wijten is.

I'm fucked.
21/09/09 10:05
Bovver
is het nog altijd het beste om te zorgen dat ge een goei job hebt en na een jaar ontslagen wordt en dan kunt ge stempelen en terug gaan studeren

Haha.
21/09/09 10:35
Kathleenb
Eigenkijk is dat wel goed gezien maar als ge ontslagen wordt, moet ge wel zien dat het uw schuld niet is, want anders moogt ge ook niet direct stempelen denk ik.
21/09/09 11:25
Ingee
is het nog altijd het beste om te zorgen dat ge een goei job hebt en na een jaar ontslagen wordt en dan kunt ge stempelen en terug gaan studeren

:|
21/09/09 11:34
@kathleenb: ontslage worde en ervoor zorge dat u schuld ni is? da word al moeilijk ze. of ge moet al een bedrijf zoeke waarvan ge weet ja binne 2 jaar gaan die moete bespare op werkkrachte en ik zal ma minder hard mn best doen
21/09/09 12:08
MetalGirl - pedagogisch opvoedkundig medewerkster



is het nog altijd het beste om te zorgen dat ge een goei job hebt en na een jaar ontslagen wordt en dan kunt ge stempelen en terug gaan studeren

Zo een uitspraak is pedagogisch verantwoord ja!(':

maarja, wie doet da nu nie eigelijk :)


Ontopic :
Ik denk dat als uw ouders da kunne betale da ze da echt wel gaan doen alst zo ver is, en als da ni zo is, dan scheelt er mischien financieel iets, dus dan moet ge den ocmw al ni op die hun dak gaan sture he ! :D


edit : ge zijt al 20jaar,te laat gezien :)
21/09/09 13:03
MetalGirl
ik heb niet gezegd dat dat pedagogisch verantwoord is he :p
zo doen er veel dat. er is zelfs zoiets als artikel ik denk 64 of welk nummerke dan ook. en dan moet het ocmw voor u mee een job zoeken voor een jaar zodat ge daarna verder kunt studeren maar ik weet niet helemaal hoe dat zit.

en ge zoekt gewoon iets waar dat ge iemand in bevallingsverlof ofzo kunt vervangen he of iets met een tijdelijk concrtact. ik heb het zelf nog niet gedaan dus

het hangt er ook allemaal vanaf of je nog thuis woont of niet he
21/09/09 13:09
en een leefloon daar valt gewoon niet van te leven om jaren te studeren.

Ik bewijs dan nu toch al ruim vier jaar het tegendeel...
21/09/09 13:28
MetalGirl
awel chapeau dan hoor voor u. bij mij lukt dat alleen omdat ik al jaren geluk gehad heb dat ik elke keer iets vind waar ik geen huur voor moet betalen maar ik ben dat grondig beu
21/09/09 14:34
Ik zou echt niet inzien waarom u ouders u studies niet zouden willen betalen, tenzij ge zo'n lastkind zijt, maar dan hebt ge 't zelf gezocht en vind 'k zelf niet dat ge 't verdiend :)
21/09/09 14:42
MetalGirl
Wanneer je studies een abnormale vertraging oplopen, neemt de ouderlijke plicht een einde tenzij de vertraging niet aan jou te wijten is.
dat is ook maar vaag. bewijs maar is dat het u schuld niet is.
@lean: ouders willen niet meer betalen omdat je bv het huis al uit bent,of omdat je al gewerkt hebt, of je eerst al iets anders gestudeerd hebt en dat niet hebt afgemaakt. of omdat ze het soms gewoon ook niet kunnen betalen. er zijn zoveel redenen waarom dat kan gebeuren anders zou die onderhoudsplicht ook niet bestaan he
21/09/09 14:53
lean , ik ken nochtans ook mensen die weigeren het studiegeld van hun kinderen te betalen. Vaak zijn de ouders laaggeschoold en weten ze gewoon niet beter. Ze denken dat voortstuderen enkel is voor hoogbegaafde of superintelligente kinderen, en dus niet voor die van hen. Ze weigeren veel geld te stoppen in iemand die 'het toch niet zal kunnen'. Erg? Ja. Maar wat kan je eraan doen?
(dit is zo bij de mensen die ik ken, ik veroordeel niemand)
21/09/09 15:18
awel chapeau dan hoor voor u. bij mij lukt dat alleen omdat ik al jaren geluk gehad heb dat ik elke keer iets vind waar ik geen huur voor moet betalen maar ik ben dat grondig beu

Als ge een kot huurt is dat toch niet zoveel en echt wel doenbaar met een leefloon dat tegenwoordig toch al ergens tussen 650/700 per maand ligt? Normaal krijgt ge ook nog een studiebeurs dat nog eens een grote som geld is, waarmee ge eventueel grotere kosten kunt betalen (zoals een laptop ofzo). Ik heb vorig jaar zelfs geen studiebeurs gehad en nog altijd is het gelukt om buiten school ook nog balletles te volgen. Tenzij ge echt gekke dingen gaat doen, zie ik niet in hoe ge niet rond kunt komen met een leefloon, tenzij gij mss maar een gedeeltelijk leefloon krijgt?
21/09/09 16:51
baksteentje
@metalgirl

Dat artikeltje is artikel 60.. Ik begin daar volgende week mee te werken. Dat is niet zodat je terug kan studeren. Hoewel je het daar wel voor kan gebruiken.
Het is een reïntegratiemaatregel om langdurig werklozen op de arbeidsmarkt te krijgen, je moet er ook min. 1 jaar leefloon voor hebben, anders kan je het op je buik schrijven.
Het voordeel is dat je na dat jaar in orde bent met de sociale zekerheid en dus kan gaan doppen en recht hebt op ziekengeld enzo...
21/09/09 17:56
Disaccord
op onderhoudsgelden staan trouwens geen loongrenzen
dus het verschuldigde bedrag wordt altijd volledig afgehouden van het loon
21/09/09 18:02
MetalGirl
als ik een kot wil vragen ze inschrijving van een hogeschool (ik doe volwassen onderwijs) en dat heb ik niet. en als ge een leefloon krijgt willen ze meestal ook niet verhuren + als ik op kot ga krijg ik nog maar een gedeeltelijk omdat meestal badkamer en keuken gedeeld zijn en je kan je domicilie er niet zetten.
en ik krijg dus ook geen studiebeurs.
ik wil hierna heel graag nog verder studeren maar ik wil ook heel graag kei hard gaan werken.
dus ik ga eerst een jaar werken en dan zien.
als ge kunt doppen wat meer is waarom zou je dan het met veel minder doen zoals leefloon
21/09/09 18:22
Mja, mijn papa heeft niets gestudeerd (ook geen middelbaar afgewerkt) en die wilt echt absoluut dat ik verder studeer .. Mijn grotere broer van 34 studeert nu informatica op eigen kosten (ook al wilt mijn papa het zelf ook wel betalen) en heeft zijn psychologie vroeger nooit afgewerkt .. dusjaa ik bezie het zo .. en het huis verlaten is wel u eigen keuze e ..