Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Nieuwjaarsmenu : 31 reacties (1/2) [Culinair]

Nieuwjaarsmenu

22/12/16 13:58
In navolging van het Kerstmenu nu ook het nieuwjaarsmenu. Da's voor mij de enige dag op het jaar dat ik echt volledig los ga met koken, en dat vier ik ook gewoon met mijn lief dus gewoon een hele dag lekker koken en geen rekening hoeven te houden met familieleden, yes. Als jullie gaan uiteten mag je hier ook altijd zeggen waar je voor gekozen hebt.

Hapjes: zelfgemaakte sushi en tataki van tonijn. Misschien dat ik nog wat miniloempia's maak voor in de frituur cause yum
Voorgerecht: fancy vichyssoise
Voorgerecht 2: assortiment van mediteraanse hapjes (hummus, quinoasalade, auberginerolletjes, gegrilde groenten, gekruide gehaktballetjes)
Hoofdgerecht: Kabeljauwhaasje met dijonaise, gefrituurde kleine artisjokken en zelfgemaakte pomme duchesses uit de oven
Nagerecht: Panettone (niet zelfgemaakt duh)

Tussendoor gewoon een paar flessen goeie wijn en misschien beginnen met een mooie cocktail (suggesties zijn altijd welkom!)
22/12/16 14:03
Nambetant
Wij hebben met de vriendinnetjes afgesproken dat iedereen gewoon 2 hapjes maakt.
Ik ga nacho's maken en dan nog iets met peer, kruidenkaas en gerookte zalm.
(Ik ben niet echt een goeie chef haha)
22/12/16 14:04
Op oudejaar gaan wij bij mijn schoonbroer (normaal bij de schoonouders, maar nu is er een baby in het spel en die willen ze liefst in zijn eigen bed laten slapen).

Elk voorziet een hapje, daarna wok met zo'n gedeeld wokstel zoals bij gourmet, en de klassieke chocoladetaart van mijn schoonzus.
22/12/16 14:05
Als cocktail sowieso moscow mule, always. Alexiadinges is het sowieso met me eens.
Op oudejaarsavond moet ik nog beslissen wat we gaan maken, want we gaan in de avond nog naar Brussel om daar Nieuwjaar te vieren (waar we ook nog hapjes krijgen) dus erg uitgebreid zal het niet worden. Op Nieuwjaarsdag is het meestal mijn mama die iets maakt, geen idee wat het dit jaar gaat worden. Dat is meestal iets dat pas na Kerst beslist wordt :D

Edit: uw menu klinkt echt goed en voorgerecht 2 zou echt exact zijn wat ik ook zou maken :D
22/12/16 14:06
Bij mij gaat da ofwel een super cheap pizza zijn bij vriendinnen, ofwel een uitgebreide menu bij mijn tante haha. Ik ben nog niet zeker!
22/12/16 14:15
Nambetant
Aah en op nieuwjaarsdag ben ik de eerste uren meestal te brak om te eten en dan 's avonds gaan we naar de bomma en die maakt elk jaar wafels en daar zitten zoveel eieren in dat ge na ene al genoeg hebt.
22/12/16 14:21
Ik ben zeer benieuwd naar Alexiadinges haar antwoord!!!!
Want zij kookt die avond.

ALEXIAAAAA
22/12/16 14:24
Ik eet op oudejaar thuis en erna meeten we pas met vrienden, dussss eet ik met mijn ouders en hun vrienden mee! Ik hoorde iets van tapas en verrines enzo. Hmmm chorizo.
22/12/16 14:27
Aha kei goed om nog inspiratie op te doen!
Ik zorg voor de hapjes en dessert, de mama doet alles er tussen (dat zal soep worden, voorgerecht met vis en hoofdgerecht met wild)
Voor de hapjes heb ik nog geen idee. Dessert zal ofwel moelleux worden, ofwel een buffetje met chocomouse - panna cotta met frambozencoulis - nog andere dessertjes. Ik vind het altijd verschrikkelijk moeilijk om te kiezen!
22/12/16 14:38
gourmet met 't liefje :D en wat hapjes :)
22/12/16 15:09
Op oudjaar doen we een 'feestje' met vrienden, en dit jaar wordt het eten voorzien door een traiteur. Fucking finally! De vrouw erachter heeft nog gekookt in een sterrenrestaurant, maar we gaan geen fancy shit eten. Stuff zoals nacho's in de oven met verse guacamole, gegrilde groentenslaatje met mozarella, varkensspiesjes,... staan op het menu. Dikke zin in! Enkel de desserten en hapjes worden door ons (allee, ik hou mij erbuiten, want ik haat eten klaarmaken) ineen geflanst.

Nieuwjaar is zoals elk jaar bij de opa van mijn lief, en dan schaft de pot ribbekes of kip met frietjes, opa's befaamde champignonsaus (al lust ik geen champignonsaus, meer ze is wel zeer geliefd) en koude groentjes. Fretten tot ge erbij neervalt, want voor ge't weet heeft hij extra frieten of kip op uw bord gelegd. :' )

EDIT: dit jaar gaat het nieuwjaarsfeestje door bij mijn lief thuis, en de opa komt naar daar. Maar de pot schaft hetzelfde!
22/12/16 15:15
Ellun
Voor t eerst oudjaar bij ons
- hapjes
- rundscarpaccio als voorgerecht
- parelhoen met mandarijntjessaus (ik wou hesperollekes met witloof maar mijn mama vond dat niet goed genoeg. We zijn er nog niet uit of we gratin of kroketjes (nee t moeten denappeltjes zijn van mama) gaan eten.
- dessert: ik wil een ijsstronk van dream ice (beste ijs ooit). Mijn mama wil dat ik tiramisu maak

Amai ik heb precies niets te zeggen (da komt omdat het eerst bij mama ging doorgaan maar mijn schoonouders hadden geen plannen dus daarmee ist bij ons zodat onze ouders allemaal konden komen, lief e)

Ik ben ook een gans andere daarin: voor mij is boerenkost genoeg, ik weet da mijn broer gaat zagen over t hoofdgerecht en ik weet dat iedereen keigraag hespenrollen eet. Mijn keuze zou snel gemaakt zijn ze!
22/12/16 15:26
hoe maakt gij die artisjokken? ben wel benieuwd.
22/12/16 15:52
Mokeponn
quote door

Ik ben zeer benieuwd naar Alexiadinges haar antwoord!!!!
Want zij kookt die avond.

ALEXIAAAAA


Dus wij moeten niks meepakken? :o
22/12/16 16:27
Honger.

Op oudejaarsavond lekker fancy op restaurant op kosten van de mama. Laat die 7 gangen maar komen.
22/12/16 17:02
quote door

hoe maakt gij die artisjokken? ben wel benieuwd.


Supersimpel, gewoon de Italiaanse manier: artisjok schoonmaken in 4 snijden, beetje inwrijven met citroen, afdeppen en in olijfolie frituren. Is gewoon heel klassiek, op het internet zullen vast nog een heleboel andere methoden staan.
22/12/16 18:46
Wij hebben voor oudjaar met wat vrienden eten besteld bij de broers van Julienne, dat maakt voor mij:
- couscous in laagjes met zoete aardappel, spinazie,seitan en tomaat
- chocoladecake met frambozen

En dan gaan we op voorhand zelf soep maken en lookbroodjes enzo.

Op nieuwjaar zelf, de restjes eten vermoed ik.
22/12/16 20:22
quote door


Supersimpel, gewoon de Italiaanse manier: artisjok schoonmaken in 4 snijden, beetje inwrijven met citroen, afdeppen en in olijfolie frituren. Is gewoon heel klassiek, op het internet zullen vast nog een heleboel andere methoden staan.


aha, ik dacht dat je er misschien een krokant jasje rond deed ofzo. Ik ga het eens proberen, ben wel artisjokfan.
22/12/16 20:53
Oudejaarsavond fondueke met groentjes en brood enzo.
Met nieuwjaarsdag salmon on croute van gordon ramsay, groentjes moet ik nog bedenken en ik gok kroketten er bij :p .
Voorgerechtjes iets van garnalencocktail ofzo, lekker ouderwets.
Nagerecht iets met chocomouse.
22/12/16 21:56
Met nieuwjaarsdag: steak met frietjes en hapjes bij de oma van mijn vriend en in de middag van alle soorten hapjes.. Meer eten we die dag niet :p Meer als genoeg!