Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Terrorisme geïnspireerd door religie : 61 reacties (1/4) [Actualiteit]

Terrorisme geïnspireerd door religie

16/01/15 16:25
dochverdergeenpaniek
Minder dan 2% van de terroristische aanvallen in de EU, de laatste 5 jaar, zijn 'religiously motivated' . Toch een beetje verrassend, vooral omdat de media steeds de nadruk legt op religieus extremisme.

artikel

Hier is de bron van Europol (european union terrorism situation and trend report). De cijfers van 2014 zijn nog niet klaar maar de verwachting is dat ze in dezelfde lijn liggen.

't Is een epub file maar daaronder staat een pdf'ke. Er staan ook heel interessante cijfers in over arrestaties gemaakt in België enzo. Ik ga hier niet alles kopieren. 't Is veel tekst maar er staan handige grafiekskes als ge een beetje moeite doet om te scrollen.

Een welgekomen nuance vind ik. Natuurlijk moet alles in zijn context geplaatst worden. Wat is jullie indruk?



16/01/15 16:57
In de EU zaten we dan ook vrij safe tot een dikke week geleden. Maar kijk eens buiten de EU, wat er zich allemaal in Afrika en het Midden Oosten met IS, Boko Haram en andere Al Qaeda splintergroepen afspeelt. De meeste mensen negeerden de problemen van de laatste jaren daar, maar als het in Parijs gebeurt, is het ineens veel te dicht bij mijn bed en moet er iets gebeuren.
16/01/15 17:01
kathleenbo
Wat is jullie indruk?
Dat de religieuze aanvallen het gevaarlijkst zijn, want dan heb je pas te maken met de échte zotten.
16/01/15 17:08
pijlbord
Ja leuke statistiek maar er is natuurlijk wel een verschil tussen vorige week en die pipo's van ETA die zo vriendelijk zijn te bellen steeds als ze een auto doen ontploffen.

Maar bon ge moet niet veel ouder zijn dan mij om domestic terrorism te kennen he. Bende van nijvel, bende haemers, de rote armee fraktion, heel dat gedoe in Ierland. Wij zijn precies allemaal groot geworden in de twintig jaar dat het hier betrekkelijk rustig was.
16/01/15 17:18
Maar dat zijn kwajongens streken he, die voorbeelden, want die zijn blank. Die twee kerels met een geweer, dat zijn een gevaarlijke groep terroristen, want die zijn niet blank. We moeten hier meteen het leger voor inroepen, want angst kunnen we alleen maar effectief tegengaan met veel, veel meer angst. It's the Chicago way.
16/01/15 17:55
Uw2ePersoonlijkheid
Buiten die aanval op die joodse museum in Brussel kan verder ook alleen maar politiek gekleurde terrorismeaanvallen herinneren in Europa hoor, dus het verbaast me nu eigenlijk niet zo.
16/01/15 18:08
http://www.nytimes.com/2015/01/14/opinion/the-anger-of-europes-young-marginalized-muslims.html?_r=0

mustread.
16/01/15 18:45
Blinwar
Belangrijk om te onthouden: 7 doden door terrorisme in heel 2013. In heel Europa. 1 religieus-geïnspireerd, 3 seperatisch, 1 right-wing, 2 left-wing. Vraag aan mensen om het aantal te raden en er zullen niet weinig zijn die minstens het 100-voudige schatten. (Nu goed, o.a. de moorden van extreem-rechtse Grieken op immigranten zijn daar wel niet bijgerekend - grijze zone volgens dit onderzoek)

Ik heb het rapport nog maar snel snel doorgelezen, maar... die 2% lijkt mij wel heel selectief. Zeker als ik lees dat van de 535 gearresteerden op vlak van terrorisme, 216 religieus-geïnspireerden waren. 40,3%.

En Pijlbord: Wapenstilstand ETA sinds 2011 en ik weet niet of we de Bende van Nijvel als terroristen kunnen beschouwen.
16/01/15 18:57
pijlbord
Genoeg mensen die denken dat het ze daar om te doen was. Ongeacht hun motieven vallen ze voor mij wel onder die noemer.
16/01/15 19:30
Niet
Hmm da's gelijk da filmke van south park eh, het verschil tussen 'hate crimes' en gewone 'crimes', geweld gebruiken om duidelijk te maken da ge het ergens ni mee eens zijt is NOT DONE (in onze westerse maatschappij) welke reden ge daar ook voor moogt hebben...

Religie heeft gewoon geen plaats meer in onze maatschappij (zeker sinds alle pastoorschandalen), nu dat de moslims die 'lege' plek proberen in te vullen met een nieuwe versie, is het toch logisch dat daar reactie op komt (à la pegida). We've been there, done that.. En de media speelt daar dan wel graag in mee want ja da's iets gemakkelijk om te zeggen eh: 't waren de moslims', 'k vind dat er wel al veel verbetering is gekomen (in vergelijking met 9/11).

En feit is dat dat ook gemakkelijk te herkennen is eh: als die 'Allahu Akbar' roept, is da kei duidelijk da da ne moslim is, terwijl da met politieke leuzen veel minder duidelijk te plaatsen is (ook omda politieke stromingen helemaal niet meer zo zwart wit zijn als vroeger enzo..).

Maar punt: terrorisme is slecht in een democratische maatschappij met (redelijk veel) vrijheid van meningsuiting. Enkel te gebruiken als laatste redmiddel bij onderdrukking en uit de buurt van kinderen <3 jaar houden aub.
16/01/15 19:47
Blinwar
quote door

Genoeg mensen die denken dat het ze daar om te doen was. Ongeacht hun motieven vallen ze voor mij wel onder die noemer.

Ik ga akkoord, het past ook binnen mijn opvatting van terrorisme. Ik bedoel maar dat het waarschijnlijk niet opgenomen zou worden in dit onderzoek als terrorisme.
16/01/15 19:49
onderhuids
Religie is ook gewoon een gemakkelijke reden voor ons om gedrag te begrijoen. "wij" zijn allemaal relatief onreligieus, En mensen die dat wel zijn zijn voor ons precies iets moeilijk om te plaatsen. Wij houden vast aan ratio en die terreurdaden en religie lijken allesbehalve. rationeel. De link is dan gemakkelihk gelegd. Het 'gevaarlijke' lijkt mij het fanatieke en een groot wij-zij gevoel. Hoe meer ge met een groep omgaat, hoe meer afgesloten uw groep voelt, terwijl ge vindt dat gij gelijk hebt maar benadeeld of weet ik veel wordt. Dat is de mix denk ik. Dat is mijn indruk. Alleeja.
16/01/15 20:04
Mrrreow
quote door

Wat is jullie indruk?
Dat de religieuze aanvallen het gevaarlijkst zijn, want dan heb je pas te maken met de échte zotten.

Ja want een groep mensen dood doen zonder reden of met als reden stemmetjes in je hoofd zijn is minder zot :')
16/01/15 20:05
josfindus
quote door

Ja leuke statistiek maar er is natuurlijk wel een verschil tussen vorige week en die pipo's van ETA die zo vriendelijk zijn te bellen steeds als ze een auto doen ontploffen.

Maar bon ge moet niet veel ouder zijn dan mij om domestic terrorism te kennen he. Bende van nijvel, bende haemers, de rote armee fraktion, heel dat gedoe in Ierland. Wij zijn precies allemaal groot geworden in de twintig jaar dat het hier betrekkelijk rustig was.


eum de bende van nijvel heb ik toch echt nog wel geweten hoor. En dutroux was misschien geen terrorist maar daar zijn we toch ook allemaal met opgegroeid. Zo rustig waren die afgelopen 20 jaar nu ook weer niet he. Al wisten veel mensen in mijn klas ook niet wat de beruchte spaghetie-avond was. Maar ja de zwarte zondag kende ze ook niet. Dus misschien ben ik gewoon oud en maakt die 8 jaar misschien toch nog veel verschil en was het de laatste 20 jaar inderdaad rustig.
16/01/15 20:15
pijlbord
Gij zijt een jaar ouder dan ik gij hebt de bende niet meer actief geweten hoor. Dat was net voor je geboren bent.
16/01/15 20:19
dochverdergeenpaniek
In '85 was hun laatste 'aanslag', dus idd. Ik weet wel nog de gezocht affiches die rondhingen.
16/01/15 20:25
Die dreiging van de bende is wel nog jarenlang blijven hangen, omdat die mensen nooit werden opgepakt. Er zaten een paar pauzes in hun 'carriere' en niemand wist of die laatste aanslag van in '85 hun echte einde was of gewoon het begin van een nieuwe pauze. En omdat het onderzoek ook zo lang aansleepte en niks opbracht zijn ze eigenlijk nooit echt uit de pers verdwenen. Dus het is wel normaal dat het een actieve herinnering is voor wie daar nog te jong voor is om de aanslagen zelf te hebben meegemaakt.
16/01/15 20:32
dochverdergeenpaniek
Das ook true, maar ik denk dat dat sowieso wel een andere beleving is geweest dan mensen die de 'aanslagen' wel actief hebben meegemaakt. Zeker omdat je het voor en na gevoel niet hebt. Bij 9/11 bvb hebben we allemaal wel bewust de paranoia van Amerika zien groeien.
16/01/15 20:38
josfindus
ja dat allemaal dus he. al heb ik die paranoia van Amerika toch niet gevoeld ze. Allé ja dat is amerika.....
maar wij hebben ook wel nen Hans van Themsche gehad en Kim de Gelder. Al waren dat misschien officieel geen terroristische aanslagen en was dat geen wereldnieuws, dat was toch ook vrij schokkend en geweldadig.
16/01/15 20:59
Ja wat moet ge daarvan denken, geen makkelijker manier om te polariseren dan het aanwenden van religie zeker? Ik ga nog steeds uit van het principe dat ge terroristen hebt en niet-terroristen en religie is vaak geen oorzaak, zelfs niet als dat oppervlakkig zo lijkt.

Salafisme was een mooi excuus voor een bende psychopaten om mensen proberen kapot te maken. En ja, misschien denken die eikels zelf wel dat het draait om hun religie en het uitroeien van niet-gelovigen, maar an sich blijven het gewoon allemaal jongetjes die als kind graag dieren pijn deden en nu een ander excuus zoeken om hun bezigheden wat verder te kunnen zetten. Die zijn boos en gevaarlijk en religie is niet meer dan een soort vehikel waarmee ze dat kunnen rechtvaardigen.