Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Weerwolven spel #3: De zoute wraak : 1602 reacties (81/81) [Weerwolven]

Weerwolven spel #3: De zoute wraak


Intro dag en nacht 0: pagina 10
Dag 1 stemming : pagina 23
Nacht 1 : pagina 28
Dag 2 stemming: pagina 43
Nacht 2 : pagina 47
Dag 3 stemming: pagina 58
Nacht 3 : pagina 64
Dag 4 stemming: pagina 72
Nacht 4 : pagina 74
Dag 5 stemming en alle definitieve info: pagina 76

17/12/16 18:02
Random anekdotes!!

de functie van 'rancuneuze moordenaar' had ik gebaseerd op het gedrag van freakske in de vorige ronde. Het was eerst niet perse de bedoeling dat freakske dat effectief ging krijgen in deze ronde. Maar bij de verdeling van de kampen vond ik dat de wolven nog wat in het nadeel waren (3 wolven en 1 tovenaar vs 8 burgers) dus leek het me wel een goed plan om dat aan freakske te geven, in de veronderstelling dat HE'S GONNA FUCK THAT SHIT UP. En so he did. Dat maakte het voor de wolven toch al iets evenwichtiger. (sorry Niet :p ). Als ik een volgende keer die functie nog eens gebruik, gaat het doelwit wel op voorhand al weten dat er 'iemand' achter haar aan zit, zonder dat er een naam wordt genoemd. Dat moet de overlevingskansen toch al iets vergroten.

De variaties op het koppel ga ik een volgende keer versimpelen, gewoon trouwe/ontrouwe geliefde moet volstaan. Ik heb er nogal veel over moeten uitleggen, en het was mss inderdaad wel wat nodeloos complex. Maar toch was het boeiend om te zien hoe Erroarist en Salto alletwee verschillende lagen van paranoia opbouwden, omdat ze niet zeker leken te zijn welk soort geliefde de ander was, en welke gevolgen dat dus had voor het kamp waartoe ze wel of niet behoorden. Dus dat was wel een goed effect, en als dat op een simpelere manier kan wil ik zoiets zeker behouden.

Op de tweede nacht hadden de wolven het gemunt op Salto, die tovenaar was maar nog geen contact had kunnen maken met de wolven. De enige reden waarom Salto het overleefde, is dankzij Snakeyedboy, die als de zieke de wolven heeft geinfecteerd op de eerste nacht, waardoor de wolven op nacht twee te ziek waren om Salto te doden. Anders hadden ze hun eigen tovenaar gedood, en ging het spel allicht vroeger gedaan zijn.
Al bij al was het toch nog redelijk evenwichtig verdeeld. Ik denk dat de wolven lang een kans hadden om te winnen. Als ze ergens rond dag 3 of 4 een extra burger hadden kunnen wegstemmen, dan zou het naar een 1 vs 2 situatie zijn gegaan op dag 5 of 6, wat zeker een indicatie is van een goede verdeling. Met 12 spelers is dat echter niet zo simpel, want ik wou er wel graag een wolf-medewerker functie bij, en als er 4 echte wolven waren dan was het 5 vs 7, en hadden de burgers volgens mij heel weinig kansen gehad. Dus werd het maar 3(+1) vs 8, dat leek iets eerlijker.

De speler met de grootste invloed was volgens mij beautifullies, als verleidster. De eerste nacht had ze de stem van Positivisme en zat ze onbewust de burgers tegen te werken. Maar daarna had ze twee keer de stem van Nam en dan de stem van Salto, waardoor de wolven juist iedere keer nipt te kort kwamen om de stemming in hun voordeel te laten eindigen.

Op dag 3 zaten we met een spannende stemming tussen AH en Nam. (pagina 55 tot 58). Het leek 5-3 , maar het was dankzij de verleidster eigenlijk 4-4. AH is dan enkel maar gesneuveld omdat ook de raadsvrouw (positivisme) toen tegen hem stemde. Nam was echter taaie wolf, en had anders de nacht erna nog half kunnen meespelen, als ze toen al was weggestemd. Maar ze werd uiteindelijk de laatste om weggestemd te worden, waardoor ze haar actieve kracht niet echt kon gebruiken. Weer een klein toeval in het nadeel van de wolven.

Ik had ook niet verwacht dat mensen het aanduidingssysteem van de raadsman zouden gaan gebruiken om te beïnvloeden wie die zou krijgen. Maar dat deden de wolven toch wel, waardoor ze op de laatste stemming met succes de raadsman aan hun kant krijgen (Salto). Haar stem was op dat moment wel al afgenomen door de verleidster, maar ik vond het wel goed gespeeld. Dus dat systeem ga ik er zeker in laten voor de volgende keer dat ik GM ben.



De tips: Ik heb er eigenlijk best wel veel ingestoken, en veel ervan leken niet opgepikt te zijn.

Introtekst (p10): Hier ga ik praktisch alle personages af. Vrijwel iedereen is herkenbaar vanwege gedrag, beroep of uiterlijk. Positivisme als kwallenjager, Dinosaurkiller met zijn spades op het strand. Truecolours als herbergierster, Niet als behulpzame dienstmeid (weliswaar een beroep dat ik er maar bij verzon, want anders had ik te veel mensen die enkel op het strand kwamen). Salto is de kapitein met het gouden anker op, want ze heeft veel luxe. Snakeeyedboy is diegene die dan onzin uitkraamt (Dat is geen goud, het is zilver, dat anker gaat ons redden van de ondergang, want het einde is nabij). De kapitein met de 2 petjes is AdrianHaeley+Marmermijn, waarbij de dubbele petjes uiteraard symbool staan voor hun dubbele persoonlijkheid. De kapitein-ruiter is natuurlijk Erroarist, en diegene die mij wegtrekt is Shipwreckage, die vanwege zijn voorgeschiedenis wist hoe gevaarlijk die ruiter kon zijn. Enzovoort.

Als je al die mensen schrapt, blijven er 3 over. Freakske, NeedaMiracle en Beautifullies. Freakske komt niet voor omat hij in een huis buiten het dorp leeft, en Beautifullies is uiteraard diegene die in haar eigen wereld vol leugens woont : “de andere klant verzekerde hem dat er hier absoluut niks kon gebeuren: in dit dorp kwam iedereen overeen met elkaar en zou niemand hem enig kwaad willen aandoen.”. Dat het dorp helemaal niet veilig was, bleek even later in die tekst wel dankzij de tralies aan de ramen en sloten aan de deuren.

Ik heb in de dagen daarna zeker 4-5 keer Beautifullies laten opdraven met al haar leugens over hoe veilig het dorp wel is, maar daar heeft amper iemand van de tekst-onderzoekers aandacht aan besteed. Zelfs toen ze perspectief-personage was, leek er niemand te zijn die het verband legde tussen al die vreemde uitspraken.

Anyway: als je zo iedereen schrapt, hoe je enkel nog NeedaMiracle over. En er is één personage dat helemaal geen omschrijving heeft, dus daarmee weet je dat NeedaMiracle wel die “ene klant” moet zijn die mij de weg wees naar de ton naast de herberg. In de omschrijving van haar personage staat heel duidelijk dat ze iets heeft met de Lorelei mythe, waarbij een nimf ook slachtoffers in de val lokt. Als wolf was zij uiteraard diegene die eerst aan de ton snuffelde om te zien of haar plan gelukt was, om daarna zelfvoldaan naar mij te kijken (sukkel, je bent in mijn val gelopen). Dinosaurkiller was de wolf met het kapiteinspetje op. Dat had op zich geen betekenis, dat was gewoon een soort running gag van een klein dorp waar bijna iedereen zich een bijzondere kapitein waant, en waar mijn personage zich ook over verwonderde. Maar DK omschreef zich als een gekwiekst iemand, en het is dus wel typisch dat hij zoiets als afleidingsmanoeuvre zou gebruiken ipv meteen aan te vallen. En uiteindelijk word ik langs achteren aangevallen door een wolf die niet in beeld komt, dat was uiteraard schaduwwolf AH+Marmermijn.

Nacht 1 (pagina 28): hier heb ik met al die wolk en geluid toestanden wel wat insinuaties zitten maken ivm de verschillende functies, zonder dat het ook voor mij echt duidelijk was wat nu over welke functie ging. Er zat wel een duidelijke melding in dat er een magische kapitein aan het werk was : “ met een kaars beter te kunnen afvragen welke kant men op moest gaan in deze netelige situatie.”. Dit ging over het kompas van die magische kapitein, en dat zoeken van de juiste richting heb ik later nog een paar keer gebruikt als tip.

“Hier is niks gebeurd, we komen allemaal overeen, niemand gaat ons kwaad doen” mompelde de ene. <- dit was weer een leugen van beautifullies, door niemand opgemerkt.

In de reactie van de herbergierster zagen veel mensen ook een koppel met Niet, maar dat was enkel maar een stuk van het verhaal. Ik stelde me die herbergierster voor als een redelijk sociale madam, en ze leek me één van de weinigen die echt treurde om het verlies van anderen, en die veel respect had voor het dienstmeisje Niet dat soms kwam helpen. Meer bedoelde ik daar niet mee.




Dag 2 (pagina 43) . Door de manier van stemmen tellen zat er (volgens mij toch) een goede tip in dat Shipwreckage iemand was die stemmen kon beïnvloeden, en dus bv stemmenfradeur was.

En hoe kon het dat sommigen nu al stevige vermoedens hadden over de uitslag van de komende stemming, terwijl deze zelf nog maar moest beginnen? <- verleidster aan het werk.

Iemand beweerde ten stelligste om echte aanwijzingen te hebben, maar hoe was die daar aangeraakt? <- zelfverklaarde spoorzoeker Dinosaurkiller, die blijkbaar echt allerlei tips in tekstvorm verzon, die ik zogezegd aan hem had gegeven. Ik ben blij dat niemand echt vroeg hoe die functie in zijn werk ging, anders had ik moeten zeggen dat het zeker niet op die manier zou zijn gegaan.

Dit was niet het moment voor filosofische vragen, maar dat idee liet hem toch niet los. Als iemand ziek kon zijn zonder dat het zomaar te zien was, kon hij dan een weerwolf zijn zonder hij het zelf zou zien? <- hier hebben mensen ook veel achter zitten zoeken, maar het was vooral een beetje profetisch doen over de komende gevolgen van de zieke (snakeeyedboy) die de voorbije nacht was gestorven.

Diverse kapiteins hadden zich ook al verzameld, kibbelend over de noodlottige effecten dat dit alles had op de visvangst. De rivaliteit (en tegelijk de vreemde verbondenheid) onder hen had hij nooit echt goed begrepen, maar hij was dan ook een solo-zeiler. <- dit was wel een verwijzing naar de geliefden, Salto en erroarist, beiden kapiteins.

De spademan dronk echter enkel water, want hij beweerde dat hij ten alle tijde scherp wou staan : scherp -> tand -> wolf. Klaar voor de komende nacht.





Nacht 2 (pagina 47)

De straten vulden zich met achtergelaten bekers en sporen van inwoners die hun maag niet meer onder controle leken te hebben <- in de voorgaande tekst is er (opzettelijk) al een verwijzing naar dorpelingen die serieus aan de drank zaten. Dus dat zou hierover kunnen gaan, maar in werkelijkheid ging het om de wolven die ziek waren en hier ook van hadden moeten kotsen. Vooral een tip om te verklaren waarom er niemand dood was gegaan (want het had ook de necromancer kunnen zijn die iemand redde)




Dag 3 (pagina 58)

Hoe goed hij het ook zou bedoelen, zijn woorden zouden toch hun doel missen, en door zijn wilde enthousiasme enkel maar fout aankomen. Het was de grote tragedie van zijn leven <- geen tip, enkel wat het kalmeren van de gemoederen, want soms ging AH nogal hard op in het spel.




Nacht 3 (pagina 64)

Erroarist was perspectief personage, en dit ging over haar: Toen ze die eindelijk vond onder enkele ongeopende brieven , hetgeen een heeeel vage tip was naar haar rol als bedrogen geliefde (want ze opende de brieven van Salto niet meer)

Traag bewogen ze door de straten, waarbij de ene aan iedere deur snuffelde en de andere – iets grotere – op zijn gemak rondkeek. <- bevestiging dat het de twee zichtbare wolven zijn van de introtekst, en dat AH+Marmermijn de schaduwwolf was. Hun afmetingen stonden los van hun functie, het was gewoon een manier om verschil te kunnen zien in de diverse wolven.

Onder het stuk waar volgens haar een huisnummer hing (want een goed geheugen had ze nog wel) was met verf een zwart symbool getekend, enkel vreemde puntige tekens in een driehoek <- verwijzing naar de tovenaar die ondertussen (dankzij de dode schaduwwolf) contact had gelegd met de andere wolven, en dus actief met hen samenwerkte. In het verhaal mankeert zij de deuren van de meest geschikte slachtoffers zodat de wolven weten waar ze moeten aanvallen.



Dag 4 (pagina 72)

Ook deze keer leek er iets fout met de stemmen, <- de invloed van de verleidster die bovenkomt.

In de nacht hiervoor zijn de wolven er in geslaagd om necormancer erroarist te overtuigen dat zij de actieve kracht van Truecolours (burger) moesten afnemen. Dit vond ik een gigantische prestatie, zeker omdat het er toen al niet meer zo goed uit zag voor de wolven en de Heilige Drievuldigheid elkaar toch wel goed hadden afgedekt met hun functies. Er zijn een aantal verwijzingen naar Truecolours die nu niet meer hetzelfde is als vroeger, er lijkt vanalles mis met haar zintuigen:

Truecolours staarde verstomd

Truecolours had er echter geen oren naar.

Verblind vroeg Truecolours zich af

Dat zijn natuurlijk dingen die je moet weten voor je ze echt kan zien en als tip kan gebruiken.


Bij de terechtstelling van Dinosaurkiller:

Hij bleef nog mompelen dat hij uiterst belangrijke tips had ontdekt die alles zouden veranderen. <- stuiptrekking als spoorzoeker, en ook een tip dat het dus maar een verzonnen functie was.

Zijn gele ogen priemden helder <- zijn echte functie als helderziende wolf

Langs zijn vochtige neusgaten ontsnapte een wolkje damp <- zijn echte passieve rol als mysticus (mist, rondzwevende wolken van nacht 1 )



Verder weinig tips meer, want tegen dan hadden veel mensen al genoeg info via hun functies. Vanaf hier was het spel eigenlijk toch al gespeeld. Kamp wolf bestond enkel nog uit wolf Nam en tovenaar Salto, de burgers waren met 3 en hadden ook consequent een stem van de wolven afgenomen dankzij de verleidster. Van zodra ze een klein beetje hun stemmen op dezelfde persoon konden uitbrengen, waren ze zeker van de overwinning, al wisten ze dit op dat moment nog niet. Ik had eigenlijk toen al het spel kunnen stil leggen en de burgers tot winnaar uitroepen, maar iedereen ging er zo hard in op dat het nog even mocht verder gaan.



Nacht 4 (pagina 74)

Met beautifullies als perspectief-personage, en vooral nog eens herhalen dat alles wat zij zegt een leugen is, en dat iedereen verdomme eens terug in de vorige teksten moet gaan kijken om te zien waarom er daar iemand altijd een leugen zegt en wat dat betekent voor de deductie die je op dag 0 had kunnen doen om NeedaMiracle te kunnen ontmaskeren … maar helaaas.


Als het van menselijke afkomst was, dan zou het volgens haar wel een hart zijn dat was opgespijkerd. <- hart met een spijker door, de geliefde die bedrogen werd. Meteen een verklaring voor waarom Salto nog leeft.

En rondom het hart had iemand met zwarte verf allerlei rare hoekige symbolen gemaakt. <- tovenaar Salto wederom in actie
17/12/16 18:33

Haha, ik weet echt dat ik bij het eerste nieuwsje dacht "Bedankt Yps, meteen mij en Erro MEGA verdacht maken". :p Maar uiteindelijk is daar niet veel volk op gesprongen, dus ik was wel gerust. Wel veel verwijzingen naar onze romance, wauw. Was ik helemaal niet op aan 't letten :' )
18/12/16 10:20
Ik ben zelf afgekomen maar ale die leugens gaan over mij. Denk dat dat inderdaad wel mee gezorgd heeft voor vertrouwen te winnen.

Ik was de stem van posi nderdaad afgenomen want ze dacht dat ik schaduwwolf was. Daarna idd altijd de juiste stem afgepakt


Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.