Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
plusouders : 29 reacties (1/2) [Lifestyle]

plusouders

21/02/20 21:49
Zijn er hier nog mensen die plusouder zijn of plusouders hebben gehad? Deel hier gerust uw ervaringen!
21/02/20 23:26
Lioness
Mijn papa had een nieuwe vriendin (ondertussen ermee getrouwd) en toen ik een puber was, zei ik vaak “gij zijt mijn mama nie” omdat da gewoon nie klikte. Nu ben ik ouder en het boeit me gewoon nie meer. Geen band met papa en stiefmama.

Mijn mama heeft ook een vriend en die man is de afgelopen 9 jaar meer papa geweest voor mij dan mijn eigen pa in mijn bijna 27 levensjaren.

Zowel fijne ervaringen als minder fijne ervaringen dus.
22/02/20 00:43
Poppedijn
Mijn ouders zijn gescheiden en sinds mijn 10 wou mijn vader mij niet meer zien. Na de scheiding pluspapa gehad die 10+ jaar met ons mama samen was. Ik was zijne God. Heeft ons mama dan bedrogen en daarmee was het byebye papa nummer 2.

Ik heb daddy issues :s



22/02/20 02:25
Ik heb een plusouder gehad. Het was een kutwijf en daardoor ging ik nooit graag naar mijn vader. Zodra ik er niet meer verplicht naartoe moest en mijn vader en ik gewoon alleen afspraken en alleen uiteten gingen en naar familie uitjes, ging het veel beter tussen ons. Zodra zij dan ook uit elkaar gingen was ik zeer gelukkig.

Van waar de vraag?
22/02/20 07:41
Protego
Mijn ouders zijn ook gescheiden en mijn vader heeft verschillende vriendjes gehad waarvan 1 zo een 10 jaar. Ik heb die nooit als “plusouder” moeten beschouwen en ik ben daar echt heel dankbaar voor. Mijn vader is nooit een vader figuur geweest, ook niet toen hij nog thuis was. En mijn moeder heeft in al die jaren nog geen relatie gehad dus verdere ervaring heb ik niet. Alleen dat ik weet dat mensen opdringen aan kinderen heel negatieve gevoelens kan nalaten. Zoals boyfriend nr 2 en 3 van mijn vader. (Ik spreek hier dan voor mezelf he, voor mij was dat telkens een negatieve ervaring en ik ben nochtans sociaal en openminded genoe, maar iemand in mijn persoonlijke cirkel stampen voor eigen gewin dat heb ik niet graag, ik krijg liever de kans om zelf toenadering te zoeken.)
22/02/20 09:12
Ik heb al 27 jaar een plusvader en das top :) !
22/02/20 09:35
Vroeger altijd een stiefvader gehad, sinds kort is hij plusvader geworden blijkbaar.
22/02/20 11:44
quote door

Vroeger altijd een stiefvader gehad, sinds kort is hij plusvader geworden blijkbaar.


Hhahaha echt he :D
22/02/20 13:49
Wattenstaafje
Mijn ouders zijn 6 jaar geleden uit elkaar gegaan toen mijn papa iemand had leren kennen op een festival en binnenkort gaat hij daarmee trouwen. Wel een ok-persoon maar zeggen dat het echt klikt, dat nu ook niet. Mijn mama heeft zich dan ingeschreven op OKcupid en zo iemand uit Portugal leren kennen, maar da's dan misgegaan omdat ze meer en meer de indruk kreeg dat het hem om het geld te doen was. Dan heeft ze nog wat toyboys gehad en ondertussen heeft ze nu 3 jaar een latrelatie. Die man is een beetje simpel maar wel echt ne goeie gast.
22/02/20 17:53
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 23 was en ik reeds samenwoonde met mijn man. Bijgevolg nooit moeten kiezen bij wie ik wou wonen.
Aanleiding was een andere vrouw die het pad van mijn pa had gekruist.

Mijn pa is relatief snel hertrouwd met die andere vrouw. Zij is 14 jaar ouder dan mij en gezien ik nooit onder één dak heb gewoond met haar en haar kinderen, is het moeilijk om haar als stief/plus-moeder te zien. Haar kinderen, technisch gezien mijn stiefbroer (12j) - en zus (14j) vind ik wel leuk. We aanvaarden elkaar. Het was wennen aan het idee om ineens een broer en een zus erbij te hebben, zeker gezien die een pak jonger zijn dan mijn broer en ik.
Ik ben de nieuwe vrouw van mijn pa vanaf het begin mondjesmaat beginnen aanvaarden, al is het met momenten wat spannend. Mijn broer heeft daar veel meer problemen mee gehad. Soms heb ik ook de indruk dat mijn pa niet altijd evenveel te zeggen heeft en dat vind ik jammer. Ik denk ook dat ze het niet fijn vindt dat mijn pa nog de familiezaak samen met mijn moeder runt.

Mijn ma heeft sinds vijf jaar een nieuwe partner en da's een zeer chille gast. Die is lief en grappig, ook voor mijn broer en ik en die dringt zich helemaal niet op. Maar ook, ik zie die niet echt als een vaderfiguur, zelfde reden als hierboven (nooit mee onder één dak geleefd en meegemaakt in de rol van vader) Met zijn kinderen (dochter, 27j en zoon, 17j) klikt het ook goed.

Ik aanvaard de partners van mijn ouders, zeker omdat ik zie dat ze mijn ouders gelukkig maken. Al is het zo op de meest cruciale momenten dat ik quasi tegelijk mij richt rechtstreeks naar mijn moeder en mijn vader.
25/02/20 13:58
Mijn vader heeft een nieuwe vriendin na de dood van mijn moeder. Het is een vrij chille en heeft zich ook niet echt opgedrongen als plusmoeder. Kon ook niet, want ik was al lang uit het huis. Ik zie ze dan vanzelfsprekend ook meer als een goede vriendin, niet echt als een ouder.

Voor mijn zoon is dat zijn Omi, en dat voelt soms wel wat raar, aangezien dat eigenlijk de rol van mijn moeder had moeten geweest zijn. Maar daar kan zij natuurlijk niets aan doen.
25/02/20 19:06
Ik heb een stiefpa sinds mn vijftien ofzo? En in het begin kon ik die niet zien of luchten maar mijn mama was streng vroeger toen we nog int ouderlijk huis woonden en die gaf altijd mijn mama gelijk en kon ook ferm kwaad worden daarbij. Oh en klopte soms om twee uur snachts op mn deur omdat ik zou moeten slapen en dat vond ik toen kei eng want snachts klinkt alles veel luider weetjewel. Maar dan zei die ook wel dat eens de kwaadheid er ff uit is dat het dan gedaan was, dat weet ik ook wel nog.

Maartoch, die stiefpa in huis was de reden datk amper nog beneden in de zetel zat en ik zat bijna altijd op mn kamer, mijn moeder had om den duur ook iets van "Tja aan Melissa hebben we nu toch ook niet veel he", als ik toch enkel kwam alst eten gereed was enzo. Soms riep mijn ma mij als er een programma op was waarvan ze wist datk het graag zag.
En dan wist ik ook dat ze mij er graag bij had.

De scheiding die er was tussen mijn mama en papa was een vechtscheiding en ik zat vollenbak in de pubertijd dus ik kon daar totaal niet mee om op dat moment. Ik had op dat moment dan ook een stiefma eigenlijk waar mn pa mn ma mee bedrogen had maar die heb ik niet lang gezien want eigenlijk als mn broer en ik eerlijk waren bleven we liever op eenzelfde locatie vertoeven ipv heen en weer te gaan. Die zijn nu ook uit mekaar.

Nu, zoveel jaren later is mijn ma er niet meer maar het contact met mijn stiefpa nu wil ik wel best houden. Toen wij niet meer samenwoonden hebben wij ook nooit meer akkefietjes gehad. Maar dat verleden blijft nog altijd heel lichtjes in mijn achterhoofd. De strengheid enzo. Dat ben ik dan weer, I never forget.
25/02/20 21:18
Mijn ouders zijn op mijn 16de uit elkaar gegaan, ik bleef bij mijn moeder wonen. Enkele maanden later leerde mijn moeder een andere man kennen, ze kregen al snel een relatie, maar de eerste jaren was het een langeafstandsrelatie, ze woonden ca. 200 kilometer van elkaar, ik zag hem dus niet zo vaak. Op mijn 19de verhuisde mijn moeder naar haar vriend, een jaar later trouwden ze, hij werd dus "officieel" mijn stiefvader, ofwel "plusouder". Maar ik ging op mijn 19de op mezelf wonen. Ik heb nooit met hem in dezelfde woning gewoond, hij heeft dus nooit een echt belangrijke rol gespeeld in mijn leven. We hebben ook nooit problemen met elkaar gehad.
05/03/20 01:52
Mijn ouders zijn op mijn 5de/6de uit elkaar gegaan. Mijn mama had dan een nieuwe vriend & dat was echt ne rotte mens. Dieje mishandelde ons wekelijks dus geen goede ervaringen mee. Mijn mama is er na 8 jaar dan toch eindelijk van weg gegaan. Nu heeft ze een nieuwe vriend en das wel echt ne zalige kerel. Ook mijn papa heeft een nieuwe vriendin en das echt een schat van een vrouw.

Zowel mijn stiefvader als mijn stiefmoeder behandelen mij (en mijn broer) alsof wij hun eigen kind(eren) zijn & das echt zo nice! De extra stiefbroers en stiefzussen zijn ook heel lief haha!

(sidenote: Ik vind persoonlijk 'plusouder' echt een heel lelijk woord.. Klinkt voor mij echt negatief alsof die mijn ouders zouden willen vervangen. Ik gebruik altijd de term 'stiefouder'.)

Dus zowel negatieve ervaringen als positieve. Chance dat de negatieve in het verleden liggen.
06/03/20 23:14
Ik vind plusouder net duidelijk.. Je bent een extra, maar neemt niet over. Zo is hoe ik het zie..
06/03/20 23:23
Ik vind het gwn silly klinken. Dus ik blijf stiefpa gebruiken.
06/03/20 23:27
Ja snap ik ze, kwestie van gewoonte zeker? :p
07/03/20 01:00
ofcourse. :)
07/03/20 14:25
Wattenstaafje
De term 'plusouder' werd ingevoerd omdat 'stiefouder' een negatieve bijklank had want dat deed denken aan de boze stiefmoeders in sprookjes. Echt waar. Redelijk belachelijk, but that's the world we live in now.
07/03/20 17:48
Protego
Ik zeg gewoon “de partner van mijn vader” of “de man van mijn schoonmoeder” ipv plus of stief.