Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Orthopedagogie of ergotherapie in Hasselt : 14 reacties (1/1) [School]

Orthopedagogie of ergotherapie in Hasselt

25/08/14 19:57
Femke123
Hallo iedereen!

Ik ben van plan om volgend academiejaar terug te gaan studeren.
Ik zou later graag een beroep als therapeute of dergelijke uitvoeren. Daarvoor bestaat een 4jarige opleiding of banaba Creatieve therapie, maar is pas te volgen na een bachelor. (Ben op dit moment mss iets te ambitieus..)
De bachelor moet menswetenschappelijk gericht zijn en ik zou graag een opleiding beginnen die daar het dichtst bij aanleunt.

Ik ben aan het twijfelen tussen:
- Orthopedagogie aan Khlim
- Ergotherapie aan PXL


Heeft iemand ervaring met 1 van deze opleidingen?
Kan iemand me er meer over vertellen?
Is het 6 weken systeem eerder positief of eerder negatief?
Hoe bevallen de vakken? Zwaarste? Fijnste?

Ik heb ook wat angst om terug te gaan studeren omdat ik een jaar heb stil gelegen.. Is een bachelor dan nog haalbaar in voltijds onderwijs? (Ik heb ASO humane wetenschappen gedaan)

Alvast bedankt!
25/08/14 21:08
homecoming
Ik studeer orthopedagogie aan de KHLim.. ga nu naar mijn 3de jaar.

Die hele richting (en dus ook de vakken) is aan het veranderen, dus ik kan u niet echt meer iets vertellen hoe het nu is in het eerste jaar. Ik kwam van KSO en had toen vrij veel herexamens omdat ik niet de juiste studiemethode had, maar uiteindelijk is het wel allemaal goed gedaan. Sommige vakken waren gemakkelijk, andere waren theoretisch wel vrij moeilijk, maar zeker niet onhaalbaar. Er is wel afwisseling tussen theorie en praktijk. Ge hebt ook al direct in uw eerste jaar 3 weken stage, dan weet ge wel direct of het iets voor u is of niet (tenzij ge natuurlijk een doelgroep krijgt toegewezen die u totaal niet ligt).

Als ge nog iets wilt vragen moogt ge dat altijd doen!
25/08/14 21:48
Ergotherapie zit in een hele curriculum hervorming volgend academiejaar dus denk dat ze u daar weinig raad over gaan kunnen geven..

Orthopedagogie is minder therapeutisch gericht dan ergotherapie (zoals de naam doet vermoeden)
Ergotherapie heeft veel praktijk maar er zijn ook zware blokvakken tussen zoals bijvoorbeeld anatomie maar zo een blokvakken hebt ge in elke richting.
Als ge u daar gewoon op tijd en lang genoeg achter zet lukt dat wel.

Ik heb ook getwijfeld tussen de beide richtingen en ben toch echt content dat ik voor ergo ben gegaan. Ben mijn hart helemaal verloren aan het werk en de doelgroepen.
Over ortho kan ik weinig kwijt, ik ervaar enkel dat er verschillende ortho's banaba ergo komen doen omdat ortho weinig werkgelegenheid biedt.Dit laatste is dan wel enkel uit tweede hand datk dat weet dus dat kan ik niet echt bevestigen.

Denk dat elke richting zijn uitdagingen en moeilijkheden heeft maar met ergo zijt ge veel actiever bezig met uw groep en staat ge dichter en individueler bij cliënten denk ik zo.
Als ge nog vragen hebt over ergo moogt ge ze altijd stellen:)
26/08/14 02:55
AEnesidem
Ik zeg u wel één ding. Ik heb een extreem slechte ervaring met PXL, dat is daar een administratieve puinhoop en dat is erger geworden sinds de fusie met Xios. Buiten dat is het vakkenpakket waardeloos en geven ze u een boel zelfstudie out of the blue. Ik zit dan wel op het departement education maar ik ken persoonlijk niemand die niét klaagt over de chaos daar (tussen die mensen zitten ook 4 studenten ergotherapie die ik maar al te vaak heb mogen horen klagen).

Enfin, niet dat er over Khlim niet geklaagd wordt, maar voor mij is mijn jaar zo catastrofaal verlopen dat ik de school plat wil branden (en dan klaag ik niet over punten want door ben ik).
26/08/14 10:27
naughtygames
Ik volg die richtingen niet, maar zit wel aan de Uhasselt (Dus ook 6 weken-systeem) en voor mij is dat echt duizend keer beter dan het systeem in Leuven bijvoorbeeld. Als je 1 of 2 examens per keer hebt, kan je je daar veel beter op toeleggen vind ik. En ik heb ook een jaar thuis gezeten, dit was mijn eerste jaar aan de universiteit, en ik ben nu op alles door, dus dat is zeker mogelijk!
26/08/14 12:18
Misschien kunt ge eens kijken naar creatieve therapie, danstherapie, ... in Heerlen. Gewoon bacheloropleiding en niet zoo ver van Hasselt.
26/08/14 13:20
Equalya
Ik volg ergotherapie en zit in mn laatstje jaar (moet nog 14weken) dus als je info wilt vraag maar.

Ik ben wel geen voorstander voor mn richting meer maar da is omda k het niet meer leuk vind dus.

6weken systeem is hier positief ontvangen want ik ben iemand die geen maand aan e stuk kan leren dus

Maar ik heb ook veel problemen pas gehad met regeling op school hehe
26/08/14 17:15
Ik heb ook Ortho gedaan aan de Khlim, tja welke 2 van die keuzes gij neemt hangt ook af
wat gij als therapeute wilt gaan doen ...
27/08/14 10:19
Ik heb orthopedagogie gedaan, wel in Antwerpen. Heb net een jaar gewerkt, als je vragen hebt, stel ze zeker! :)
28/08/14 20:10
AB12
Ik heb ergo (PHL) en ortho (wel niet in Hasselt) gedaan, stuur maar een berichtje als je vragen hebt :)
29/08/14 00:51
Ik heb mijn studie van ergotherapie vorig jaar kunnen afmaken aan de PHL. In tegenstelling tot AEnesidem vond ik het niet slecht. Het is ook merkwaardig dat iemand van Education gaat oordelen over een totaal verschillend departement.
Veel mensen die ergo studeren op de PHL vinden het een opleiding die 'vaag' is, maar eens je werkt snap je pas wat je effectief hebt bijgeleerd. Of toch zou moeten hebben bijgeleerd.

En bang zijn om te studeren moet niet, als de drive er is, volt de rest ook wel.

Anyways, als er vragen zijn, vraag maar op.
29/08/14 18:09
Creatieve therapie kan je in een gewone bachelor volgen in Heerle (wel in Nederland dus misschien geen optie). Als je echt iets wil doen wat daarop lijkt kan je ook voor een leerkrachtenopleiding project kunstvakken doen. Je moet dat dan wel met een ander vak combineren ook nog, maar project kunst komt eigenlijk heel erg overeen met creatieve therapie, je gaat dan muziek/drama/dans geven aan kinderen maar kan voor je stages en job later dus ook terecht bij psychiatrische instellingen, mensen met een handicap, ouderen.. Anders denk ik dat orthopedagogie er ook wel bij aansluit, al weet ik niet of je daar ook met kunstvormen werkt ofzo.
30/08/14 02:50
AEnesidem
quote door
Ik heb mijn studie van ergotherapie vorig jaar kunnen afmaken aan de PHL. In tegenstelling tot AEnesidem vond ik het niet slecht. Het is ook merkwaardig dat iemand van Education gaat oordelen over een totaal verschillend departement.
Veel mensen die ergo studeren op de PHL vinden het een opleiding die 'vaag' is, maar eens je werkt snap je pas wat je effectief hebt bijgeleerd. Of toch zou moeten hebben bijgeleerd.

En bang zijn om te studeren moet niet, als de drive er is, volt de rest ook wel.

Anyways, als er vragen zijn, vraag maar op.


Ik heb dan, denk ik, ook uitdrukkelijk vermeld dat ik niet zeker kon oordelen over dat departement maar ik van mensen gehord heb dat ze er ook problemen hadden.
30/08/14 12:43
AEnesidem
quote door


Ik heb dan, denk ik, ook uitdrukkelijk vermeld dat ik niet met zekerheid kon oordelen over dat departement maar ik van mensen gehoord heb dat ze er ook problemen hadden.
12/09/14 23:41
Femke123
Alvast bedankt voor alle reacties!
Ik ga orthopedagogie studeren aan de Khlim.
Hopelijk een goede keuze ;) !


Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.