Warning: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/www/users/noxazq/code.php on line 652
Hoekenwerk werkwoordspelling : 2 reacties (1/1) [School]

Hoekenwerk werkwoordspelling

18/04/14 21:55
Annelienne
Hallo!

Tijdens mijn stage wil ik een hoekenwerk uitwerken voor het vijfde leerjaar.
In dat hoekenwerk leren de leerlingen werkwoorden correct vervoegen (tegenwoordige en verleden tijd).

Ik dacht al aan volgende hoeken:
- Kwartet
- Zeeslagspel
- Rol een werkwoord (dobbelsteenspel)
- Bordspel

Weet iemand nog leuke ideetjes? Alle creatieve inbrengen zijn welkom!

Al een dikke merci.
19/04/14 13:24
Ganzenbord is makkelijk te maken: elk vakje is een werkwoord,
1 = ik 4 = wij
2 = jij 5 = jullie
3 = hij 6 = zij

Combinatie van gerolde cijfer + werkwoord = vervoeging die ze moeten maken.

Je kn bv. dit ganzenbord gebruiken en met paint de werkwoorden erin zetten.
21/04/14 16:51
Je kan ook een lotto maken met op de twee lottoborden een zin waarbij het werkwoord vervangen is door _____ met de beginletter van de persoonsvorm gegeven. Op de losse kaartjes (die omgekeerd op de tafel liggen) staan dan werkwoorden. De winnaar is dan diegene die als eerste zijn lottobord gevuld heeft. Je kan natuurlijk ook de invulzinnen drukken op de kaartjes en de infinitieven op de lottoborden.

Je kan ook nog eindeloos veel kaartspelletjes maken waarbij de persoonsvorm opnieuw is vervangen in de zin door _____ waarbij de infinitief tussen haakjes staat gegeven. Je kan dan bovenaan de kaartjes verschillende figuurtjes zetten
- geld dief politieagent: de winnaar is diegene met de meeste geldkaarten, als je een kaartje trekt met een dief op dan mag je een geldkaart van de andere stelen, de politieagent beschermt je geldkaart want die arresteert de dief (alle dieven worden aan de kant gelegd eenmaal ze zijn getrokken en ingezet). Je kan ook nog een schatkist toevoegen aan het spel. Die moet je dan altijd aan de tegenspeler geven en is ook een punt waard.
- zelfde principe maar dan met schat piraat krokodil, Shrek lord farquad Fiona
- zoveel verschillende figuurtjes verzamelen en bij een joker mag je een kaart naar keuze gaan stelen bij de andere (vb figuurtjes van Verschrikkelijke Ikke, ...)

De werkwoorden kan je dan op een apart cursusblad laten noteren of je zorgt voor een oplossingssleutel.

Deze spelletjes heb ik ook gespeeld op mijn stage met kinderen van het vijfde en zesde leerjaar en ze vonden ze allemaal leuk.

Als je wil dan kan ik je ook een paar pdf's en/of worddocumenten doorsturen met moeilijkere spelletjes die de kinderen ook heel leuk vinden. De figuurtjes kan je dan overnemen en de inhoud van de cellen zelf kiezen. (ik maakte alle bovenstaande spelletjes in word aan de hand van tabellen, ook ganzenborden enz) Deze site kan ook nog wel handig zijn.


Om op deze topic te kunnen reageren moet je ingelogd te zijn.