Index   Profiel   Chat       Foto   Film   Post       Forum   Tag   Zever       Muziek   Agenda   Playlist
23/05/13 14:16
Online: 85
Naam : 
           Login : 
 Help

School «    ( 1 / 1 )    »
Bijles Nederlands aan Engelstaligen

analekanale

Ik geef sinds vorige week twee keer per week Nederlandse les aan twee Engelstalige kinderen. Het meisje is 10 jaar, de jongen is 7 jaar. Ze zitten beiden op de Europese school en krijgen dus voornamelijk les in het Engels... sucky situation aangezien ze dus weinig tot geen Nederlands praten en verstaan...
Nu vroeg ik mij eigenlek af of er misschien noxanen waren die tips hadden omtrent het aanleren van Nederlands aan deze kinderen? Ge moet bijna van nul beginnen... Normaal zou ik in de bibliotheek van mijn school (lerarenopleiding) is gaan kijken, maar die is nog gesloten owv de vakantie...
Ik was al wel van plan om in DocAtlas een aantal spellekes te lenen die deze kinderen dan thuis kunnen spelen, maar ik zoek nog tips over het aanleren van onze taal zelf.

Edit: Het is vooral de bedoeling dat ze dagelijkse dingen weten voor random conversaties te voeren met hun leeftijdgenoten... ze geven beiden ook aan da ze vooral zelfzekerder willen worden. Maar ik vind het persoonlek heel moeilijk om een lijn te trekken onder de basis van onze taal... wat is basis en wat nie meer?
08/08/12 12:08
tigersushii

In de Atlasbib kan je toch naast spellekes ook boeken en leerpakketten lenen?
08/08/12 12:10
analekanale

Ja maar da's meer voor als ge u echt wilt verdiepen in de Nederlandse taal en da's bij deze kinderen nie het geval. Die willen gewoon zowa de basis hebben om conversaties te voeren
08/08/12 12:12
Nakkeskud

Kinderboekjes eh? Of van die woordenboekjes voor kinderen! Zo heb ik mijn eerste spaans geleerd :D Prentjes met het Nederlandse woord erbij.
08/08/12 12:24
tigersushii

Dan kunt ge altijd eens horen bij de plaatselijke instellingen die taalcursussen aan nieuwkomers geven. Die focussen in het begin ook voornamelijk op dagelijkse omgang. Die zullen u vast wel een paar tips en/of literatuurtips geven.
08/08/12 12:25
mamihlapinatapai

maakt van die omdraaikaartjes van engels naar nederlands met tekeningetjes
dan kunnen ze thuis oefenen.
08/08/12 12:26
KissTheGun

Ge gaat eigenlijk Nederlands moeten aanbrengen gelijk da ge da zou doen in 't school aan "anderstalige nieuwkomers". Ge werkt best in thema's, en als ge uw thema's uitwerkt, dan biedt ge zo nieuwe woordenschat aan. Dus ni focussen op grammatica enzo. Denkt ne keer goe na over dingen uit 't dagelijkse leven waarvoor nederlands voor hun goe zou zijn.

Bijvoorbeeld "naar de winkel gaan". Ge geeft die kinderen een recept van ik weet ni .. milkshake ofzo. Samen kunt ge da recept bestuderen en laat die kinderen de ingrediënten echt benoemen en blabla. Dan gaat ge te voet naar de winkel (als da gaat, of met de bus of kweeni) en ge geeft die een wegbeschrijving en zij moeten de weg zoeken (links, rechts, rechtdoor, stoplicht, verkeersbord, ... komt dan allemaal aan bod). In de winkel gaat ge samen zoeken naar de juiste ingrediënten. En laat hun betalen (geld, getallen, alsjeblieft, dankuwel, ...) en terug naar huis en nog eens vanalles benoemen dat ge tegenkomt (al is het maar boom, bus, ...). Thuis kunt ge dan diene milkshake maken aan de hand van een recept.

Die kinderen gaan uw lessen héél leuk vinden, en die leren zo echt héél snel bij.
08/08/12 12:26
analekanale

Quote door mamihlapinatapai
maakt van die omdraaikaartjes van engels naar nederlands met tekeningetjes
dan kunnen ze thuis oefenen.

zalig idee, spanks! schandalig dat ik daar zelf niet op gekomen ben, als studente leerkracht lager onderwijs

Quote door KissTheGun
Ge gaat eigenlijk Nederlands moeten aanbrengen gelijk da ge da zou doen in 't school aan "anderstalige nieuwkomers". Ge werkt best in thema's, en als ge uw thema's uitwerkt, dan biedt ge zo nieuwe woordenschat aan. Dus ni focussen op grammatica enzo. Denkt ne keer goe na over dingen uit 't dagelijkse leven waarvoor nederlands voor hun goe zou zijn.

Bijvoorbeeld "naar de winkel gaan". Ge geeft die kinderen een recept van ik weet ni .. milkshake ofzo. Samen kunt ge da recept bestuderen en laat die kinderen de ingrediënten echt benoemen en blabla. Dan gaat ge te voet naar de winkel (als da gaat, of met de bus of kweeni) en ge geeft die een wegbeschrijving en zij moeten de weg zoeken (links, rechts, rechtdoor, stoplicht, verkeersbord, ... komt dan allemaal aan bod). In de winkel gaat ge samen zoeken naar de juiste ingrediënten. En laat hun betalen (geld, getallen, alsjeblieft, dankuwel, ...) en terug naar huis en nog eens vanalles benoemen dat ge tegenkomt (al is het maar boom, bus, ...). Thuis kunt ge dan diene milkshake maken aan de hand van een recept.

Die kinderen gaan uw lessen héél leuk vinden, en die leren zo echt héél snel bij.

Ja ik was indeed al van zin om in thema's te werken en kheb de eerste les, vorige week, aan hen gevraagd waarover zij graag dingen zouden willen weten. het heeft namelijk weinig zin om te liggen kankeren over de delen van een fiets of zo, aangezien ze da 8 van de 10 nooit zullen gebruike... en zij zeiden dan vooral da ze dingen wilden weten over sport en school enzo.
't is ook zo dat die bijles telkens maar een uurtje is en ik geef dan eerst een halfuur bijles aan het meisje en daarna een halfuur aan het jongetje. omdat het niveauverschil zo groot is, leek ons (de moeder en mij) da de beste oplossing. Anders raakt het jongetje gefrustreerd omda zijn zus al veel verder staat etc!
Maar op zich wel een tof idee!
08/08/12 12:41
Justpurrrfect

Bij de OKAN-leerlingen beginnen ze eerst met het inoefenen van standaardzinnetjes:

Hallo, ik ben x, hoe heet jij?
Ik kom uit x. En jij?
Hoe oud ben je? Ik ben x jaar.
Tot ziens!

En dan bouwen ze dat op door dingen zoals Kissthegun zegt.
08/08/12 14:52
RubenSletsel

Hier is maar één antwoord juist: Dora the Explorer.
08/08/12 15:40
DreamingOfLife

Ik heb ook op een internationale school gezeten en wij kregen nederlandse les van een hollandse. Gewoon leuk 'ik mik loreland kijken' maar toen was ik wel 5 denk ik, hoe het later (toen ik 9 was bv) in zijn werk ging weet ik niet zo goed meer. Ik weet wel nog dat we veel films en boeken in het nederlands bekeken. Dusja, begin met kinderboeken ed en zo gaat dat vanzelf :) (oh en dora the explorer is mss ook niet zo'n zot idee, de kinderen kennen dat wss zelf al en dan gaat de link leggen van nederlands naar engels een pak makkelijker)
08/08/12 17:35
analekanale

maar met die boekjes is het net of ik ze leer lezen en da's eigenlek juist nie de bedoeling... ze moeten gewoon gesprekjes kunnen voeren met leeftijdgenoten. in kinderboeken gaat het meestal over voorwerpen dus da's nie echt zo ideaal denk ik. maar nederlandse films kan ik wel laten kijken, evt met engelse ondertiteling ... of andersom: engels gesproken en nederlandse ondertiteling :)
09/08/12 19:21
Xanthine

Gaat Nederlands geven, schrijft persoonlek.
10/08/12 09:29
Sajira

maak er een spel van, altijd leuker dan saai woordjes leren
11/08/12 20:35
lololaatje

Heb jij jouw lerarenopleidibg al afgewerkt? Nederlands - Engels?
12/08/12 01:26
analekanale

Quote door lololaatje
Heb jij jouw lerarenopleidibg al afgewerkt? Nederlands - Engels?

ik doe zelfs maar gewoon lager onderwijs :) moet enkel mijn eindwerk nog inleveren in januari
13/08/12 14:37
MetalGirl

ge kunt ook een domino maken met aan de ene kant een engels woord en aan de andere kant een nederlands en dan een ander kaartje waar dan de vertaling staat van het vorige kaartje. zodat dat allemaal aan elkaar past.

en inderdaad babyboekjes en lerenlezenboeken
16/08/12 16:41
Autumnsbeing

Ik zou zeker aan het meisje van tien al de werkwoorden enzo uitleggen, zodat ze die al kan vervoegen. Begin met zijn, hebben en worden en ga dan verder.
17/08/12 13:09
«    ( 1 / 1 )    »

Reageer

Om in dit forum te reageren moet je wel lid zijn en je moet ingelogd zijn, je kan je hier registreren en dan heb je ook ineens een eigen profiel. Indien je al lid bent kan je jezelf rechts bovenaan inloggen

2
© 2001-2013 Noxa      emailadres       Privacy verklaring
Geladen in 0.042951 seconden.