Index   Profiel   Chat       Foto   Film   Post       Forum   Tag   Zever       Muziek   Agenda   Playlist
20/06/13 05:59
Online: 3
Naam : 
           Login : 
 Help

Ernst «    ( 1 / 5 )    »
60-plussers bang in het verkeer

marginal

De helft van de actieve zestigers voelt zich onveilig in het verkeer. Dat blijkt uit een onderzoek van mobiliteitsclub VAB bij 2051 automobilisten. Z...
Lees verder op http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid121989 7/helft-60-plussers-bang-in-verkeer.aspx?utm_s ource=facebook&utm_medium=social&utm_c ontent=article&utm_campaign=seeding

Hebben jullie al gevaarlijke situaties meegemaakt met 60-plussers in het verkeer? En moeten er maatregelen genomen worden?

Shoot!

07/08/12 09:45
RavinRed

Als ik 90 zou rijden op een autostrade zou ik mij ook onveilig voelen :D
07/08/12 09:52
DeKosmischeFuga

Maarten Matienko van VAB noemt de resultaten van het onderzoek zorgwekkend. "Wanneer bestuurders die ouder zijn dan zestig jaar - toch de groep met de meeste rijervaring - klagen over een groeiend onveiligheidsgevoel, dan is dat een alarmsignaal waar we nu op moeten reageren

Wut? Totaal niet representatief en vrij irrelevant hé, die rijervaring. 't Gaat over het feit dat ze duizend jaar oud zijn en gewoon bang worden van alles.
07/08/12 09:59
marginal

Ja, altijd die rijervaring. Daar word ik ook gek van. Ik vind 40-plussers nog de irritantste mensen op de weg. Omdat ze zo veel 'rijervaring' hebben, hebben ze precies de neiging om te gaan bumperkleven, kort voor u terug invoegen, etc etc.
07/08/12 10:11
RubenSletsel

Tgoh, ouderen mensen worden gewoon bang door de enorme massa auto's die er tegenwoordig rijden en de snelheid denk ik. Ook omdat ze ouder worden en gewoon minder snel kunnen reageren, dus eigenlijk heb ik liever dat iemand van 60 trager rijdt en veilig, dan snel en onveilig.

Anyways, ik ben pro 10-jaarlijkse vernieuwing van het rijbewijs. En na 65 om de 5 jaar. Als ge met een vrachtwagen rijdt moet ge elke 5 jaar getest worden, waarom met een auto dan niet?
07/08/12 10:13
Parasitic

Quote door marginal
Ja, altijd die rijervaring. Daar word ik ook gek van. Ik vind 40-plussers nog de irritantste mensen op de weg. Omdat ze zo veel 'rijervaring' hebben, hebben ze precies de neiging om te gaan bumperkleven, kort voor u terug invoegen, etc etc.

Dit. Sowieso
07/08/12 10:16
luciferinfestus

Quote door RubenSletsel
Anyways, ik ben pro 10-jaarlijkse vernieuwing van het rijbewijs. En na 65 om de 5 jaar. Als ge met een vrachtwagen rijdt moet ge elke 5 jaar getest worden, waarom met een auto dan niet?

Akkoord, er zijn veel te veel mensen van oudere leeftijd van wie het reactievermogen en visueel vermogen zorgwekkend is.
07/08/12 10:21
MetalGirl

ik voel mij ook onveilig in het verkeer en ik ben geen 60.

in ieder geval die groep de mensen met het meeste rijervaring noemen is belachelijk. die mensen kregen hun rijbewijs nog zonder examen te doen en velen daarvan hebben helemaal niet vaak gereden. Of ze zien niet meer goe genoeg en vertikken het om een deftige bril aan te schaffen. ook zeer onveilig
07/08/12 10:24
goingback

mja :p als ge zo'n jongeren op de baan hebt die tijdens het rijden mekaar beginnen te porren op de autostrade zoals ik en een vriendin da doen zou ik me ook onveilig voelen :p allegoe da we het zoals gisteren enkel nog doen voor rode lichten :p
07/08/12 10:29
MetalGirl

ooo nu ben je zeer cool en o zo grappig.
ga de bomen in uwe hof wat porren ipv autobestuurders die niks met u te maken hebben

uit een ander onderzoek is trouwens gebleken dat de mensen boven de 40 de grootste groep is die rijdt onder invloed. me dunkt dat die dan minstens even gevaarlijk zijn als roekeloze (jonge) chauffeurs.
07/08/12 10:38
candyman

Quote door MetalGirl

in ieder geval die groep de mensen met het meeste rijervaring noemen is belachelijk. die mensen kregen hun rijbewijs nog zonder examen te doen en velen daarvan hebben helemaal niet vaak gereden.

Het effectief kopen van een rijbewijs zou willen zeggen dat de bestuurder een pak boven de 60 is (als ik me niet vergis tussen de 85 en 100 en die mensen zie je toch maar zelden in het verkeer) - en om de 60+ groep direct daar aan te meten is op zijn minst nogal grof en onrespectvol. Dat is net hetzelfde alsof iemand u met een kind van 8 zou vergelijken.
07/08/12 10:44
MetalGirl

nee die zijn nog geen 85. ik ken iemand die dat nog net de dag dat die 18 werd zo is kunnen gaan halen en die is in de 50 als ik mij niet vergis.
ik zeg ook niet dat al die mensen niet kunnen rijden. ik vind het gewoon nog al fout om te stellen dat omdat ze het oudste zijn het meeste ervaring hebben. de meeste mensen hadden maar ene auto en als er dus altijd dezelfde persoon met rijdt dan kan die andere lang zo goe niet rijden. niet alle jonge chauffeurs zijn goe en alle oude slecht. maar andersom ook niet. volgens mij staat dat gewoon los van de leeftijd. er zijn jonge mensen die op hun 18 hun rijbewijs gehaald hebben en dagelijks voor hun werk meer dan 100 km moeten afleggen. Ik ga er vanuit dat die tegen hun 25 toch ook behoorlijk ervaren zijn
07/08/12 10:49
DeKosmischeFuga

Quote door candyman

Het effectief kopen van een rijbewijs zou willen zeggen dat de bestuurder een pak boven de 60 is (als ik me niet vergis tussen de 85 en 100 en die mensen zie je toch maar zelden in het verkeer) - en om de 60+ groep direct daar aan te meten is op zijn minst nogal grof en onrespectvol. Dat is net hetzelfde alsof iemand u met een kind van 8 zou vergelijken.

Zegt gij nu gewoon random dingen om mee te kunnen discussiëren, of denkt ge echt dat wat ge zegt juist is?
07/08/12 10:52
stagnation

Quote door goingback
mja :p als ge zo'n jongeren op de baan hebt die tijdens het rijden mekaar beginnen te porren op de autostrade zoals ik en een vriendin da doen zou ik me ook onveilig voelen :p allegoe da we het zoals gisteren enkel nog doen voor rode lichten :p

Van mensen zoals gij word ik echt boos. De attitude die gij en uw vriendin hebt bewijst gewoon dat jullie nog veel te kinds zijn om met de auto te rijden. Als ge gevaarlijke dingen wil doen kan ik dat alleen maar toejuichen, maar laat onschuldige mensen erbuiten.
07/08/12 11:07
Addison

Quote door candyman

Mijn papa is 58 en heeft zijn rijbewijs ook zonder test gekregen.

Alle opa's en oma's op de baan storen mij mateloos (ik heb het hier meer over de 70-plussers). Ik ben ook voorstander van het invoeren van een nieuw rijexamen/test om de zo veel jaar. De helft ziet gewoon niet meer wat ze aan het doen zijn, kijken niet bij invoegen, rijden veel te traag om het verkeer vlot te doen verlopen, ...
Ik ben quasi elke dag onderweg en merk eerlijk waar op dat deze leeftijdscategorie het gevaarlijkst en storendst met de auto rijdt.
07/08/12 11:35
faun

Quote door Addison

Mijn papa is 58 en heeft zijn rijbewijs ook zonder test gekregen.

"1965
Het Koninklijk Besluit van 04.05.1965 bepaalt dat de examencentra opgericht moeten worden. De 11 examencentra zullen door de erkende ondernemingen beheerd worden. Deze ondernemingen organiseren de examens tot het herkrijgen van het recht tot sturen voor vervallen verklaarden. De testen bestaan uit een theoretisch/praktisch luik en een medisch/psychotechnisch luik. Het eerste deel wordt in het examencentrum afgelegd, het tweede deel wordt door de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening afgenomen.

1966
Het theorie- en praktijkexamen voor het verkrijgen van een leervergunning en een rijbewijs wordt ingevoerd."

Als je op 18-jarige leeftijd je rijbewijs haalde, ben je nu 63-64.

EDIT:
"1977
Het uitreiken van het rijbewijs is afhankelijk van het slagen voor het theorie– en praktijkexamen in een erkend examencentrum. Er worden 200 kandidaat–examinatoren door de ondernemingen aangeworven en opgeleid in het GOCA–vormingscentrum. België telt 32 examencentra. Het theoretisch examen wordt voortaan afgelegd met behulp van de audiovisuele methode. Een dia–reeks op groot scherm vergezeld van een vragenblad wordt door de kandidaat–bestuurder schriftelijk beantwoord. Voortaan wordt een “attest bromfiets” slechts afgeleverd bij het welslagen van het theorie–examen."

Verwarrend. (:
07/08/12 12:07
Xanthine

Ik vind dat er een jaarlijkse rijproef voor gepensioneerden moet komen, en voor andere mensen om de 5 jaar.
Dit zorgt voor nieuwe jobs, minder auto's op de baan, en minder ongevallen. Iedereen die niet op pensioen is, of jonger als 60 jaar is, zou van mijn part het hele examen op nieuw moeten doen (theorie + praktijk), en voor de oudjes jaarlijks een ogentest, of gewoon medische checkup, en om de 5 jaar ook alle proeven opnieuw doen.

Maar de staat gaat zo een regel nooit invoeren. Er gaan minder mensen overtredingen begaan, dus minder boetes, & er zouden minder auto's op de baan zijn, minder naft wat gekocht wordt, minder wegentaks, dus ook weer minder inkomsten.

Nu hebben mensen gewoon de foute mentaliteit. Ene keer als ge u rijbewijs hebt maakt het allemaal niemeer uit... & dan hebt ge mensen die 30 keer hun theorie gaan doen, en er dan opeens wel door zijn... ja die verdienen het ook nie echt om met de auto te rijden.
& ook wel lachwekkend hoeveel mensen niet kunnen fileparkeren :p

07/08/12 12:15
FlyingMonkeyMaster

Het is door die 60 plussers dat ik mij vaak niet veilig voel in het verkeer ja :" )

Ook wel voorstander van om de x tijd terug een checken of het wel nog zo een goed idee is dat bestuurders nog op de baan mogen.
07/08/12 12:16
DeKosmischeFuga

Ook wel voorstander van om de x tijd terug een checken of het wel nog zo een goed idee is dat bestuurders nog op de baan mogen.

Volledig kosteloos, hoop ik dan toch. Rijbewijs halen is sowieso an sich al één grote ripoff. Afzetters.
07/08/12 12:21
Nakkeskud

Ik ben ook voor hernieuwing van 't rijbewijs, gewoon om te kijken of ze fysiek nog wel in staat zijn (geloof dat dat in Nederland al zo is, de oma van mijn vriend moest dat geloof ik toch doen). En als ze fysiek nog ok zijn is 't gewoon een kwestie van de regeltjes te volgen, maar als ze dat niet meer willen/zich te onveilig voelen stel ik voor dat we eerder daar een alternatief voor vinden dan een hele maatschappij aanpassen aan één doelgroep.

Oh god, al dat geleuter hier weer over veilig-onveilig. Dat hangt echt af van persoon tot persoon. Mijn lief rijdt wel 'ns met 150 km/u over de snelweg. Maar hij is een heel ervaren chauffeur en hij weet wat en wanneer hij iets wel/niet kan doen, dus daar voel ik me veilig bij. En er zijn ook mensen die trager rijden, maar die dan meer aan de kant gaan, die niet zonder om te kijken de straat op rijden en rekening houden, en dan vind ik dat ook oké. Enige waar ik een probleem mee heb zijn asociale zakken die te snel of te traag rijden en met niemand rekening houden.
07/08/12 12:21
«    ( 1 / 5 )    »

2
© 2001-2013 Noxa      emailadres       Privacy verklaring
Geladen in 0.035779 seconden.