20/03/10 04:46     Online: 9   Zoek

Index Profiel Chat         Foto Film Post         Forum Nieuwsbrief Zever         Muziek Agenda Playlist
Registreer hier gratis je eigen profiel

Help

Ernst «    ( 1 / 24 )    »
Leven met minder vlees

Haggmort

Biefstuk, gebraad, spek, koteletjes, hesp, niertjes, lever, hart, konijn, fazant, stoofvlees, hamburgers, pensen (vooral een goeie zwarte), americain, gehaktballetjes, gehaktbrood,...

Vlees in alle vormen en smaken... Ik ben er gewoonweg dol op (wat ook af te leiden is van mijn buikomtrek). Ik vind vlees de beste uitvinding van de natuur ooit. Mocht het niet zo geweldig illegaal en immoreel zijn, ik zou waarschijnlijk nog mensenvlees eten ook. Gewoon voor shits and giggles en omdat ik elke diersoort wil proeven voor ik sterf. Ik vind het kut dat sommige dieren zullen uitsterven voordat ik sterf net omdat ik er dan niet meer van kan eten.

I like meat. Dat is wel duidelijk.

Jammer genoeg komt het meeste vlees aan een vrij hoge kost. Ik weet niet of jullie weten wat de ecologische voetafdruk is, maar dit kan ook berekent worden per product dat wij consumeren. En de ecologische voetafdruk voor 1 kilogram vlees is bijzonder groot. Er is grond nodig waarop het vee kan grazen, grond waarop men het voedsel groeit voor het vee, enorme hoeveelheden water en energie en die beesten schijten er allemaal nog eens lustig op los waardoor ze methaan in de atmosfeer pompen.

Per kilo vlees dat er geproduceerd wordt, komt er een ongelooflijke hoeveelheid vervuiling bij. Per kilo vlees dat wij eten, is er ongeveer (ook afhankelijk van soort tot soort) 300 kilogram graan en 1000 liter proper water nodig.

Volgens een rapport van Peter Tom Jones ( hier te lezen ) eten wij Belgen gemiddeld 102 kilo vlees per jaar.

Na een ruwe berekening komt dat neer op 30600 kilo graan per jaar en 102000 liter water per jaar . Voor 1 Belg.

Voor 10 miljoen Belgen is het 306000000000 kilogram graan per jaar en 1020000000000 liter water per jaar

Dat is absurd veel. Er sterven mensen omdat ze niet genoeg voedsel hebben en wij eten 102 kg vlees per jaar = 306000 kg graan per jaar.

Er sterven mensen omdat ze vervuild water moeten drinken en wij eten 102 kg vlees per jaar = 102000 liter proper water per jaar.

Dus heb ik besloten om minder vlees te eten. Sinds afgelopen maandag, heb ik maar om de 2 dagen vlees gegeten. Tot vandaag was dat echt niet moeilijk. Maar vandaag was het stoofvlees met frietjes. Dat deed eerlijk gezegd wel een beetje pijn. Maar ik heb gewokte groenten, gestoofde champignons en 2 gebakken roereitjes gegeten bij men frieten en dat heeft serieus gesmaakt.

Ik heb al een paar mensen uit mijn omgeving ingelicht over mijn beslissing en buiten mijn moeder en mijn lief is er niemand die dat begrijpt. Wat kan nu 1 persoon die wat minder vlees eet betekenen?

Ik beteken momenteel (gaande van de 270 gram vlees/dag) 1,08 kilo vlees minder geconsumeerd. Dat is 300 kg graan dat er minder nodig is. Dat is 1000 liter proper water dat er minder nodig is. Op 1 week.

Het is een kleine aanpassing. Zelfs voor de grootste vleesliefhebber is het een kleine moeite. En het verschil is groot. Ik mis het echt nauwelijks en op de dagen dat ik vlees eet, eet ik niet meer dan gewoonlijk. Het vlees smaakt me nog altijd enorm hard. Misschien zelfs harder, want nu kijk ik echt uit naar morgen (spiering op maandag).

Zouden jullie bereid zijn om een kleine aanpassing in jullie dieet door te voeren om een groot verschil te maken?
08/11/09 13:38
tigersushii

Ik eet ook heel graag vlees maar aangezien ik alleen woon en te lui ben om elke avond te koken eet ik het echt bijna alleen als ik bij mijn ouders ga eten. Dus hoera voor mij!
08/11/09 13:40
PremierxLove

neen!

Als je af en toe geen vlees eet
en je telt dat bij elkaar op
dan mis je veel noodzakelijke stoffen (vitaminen en ijzer)

08/11/09 13:42
nothingleftanymore

ja, ik ben van vlees eten naar geen vlees eten gegaan :' )
(maar niet om dezelfde redenen als gij wss )
08/11/09 13:43
rudi

Uw beste post die ik las tot nu toe!! En er waren er toch al leuke bij.
Bij mij is dat makkelijk omdat ik ethische bij het doden van dieren bezwaren kan inroepen, maar als ge die niet hebt en ge doet het omdat het is doorgedrongen dat mensch en natuur er wel bij zullen varen, dan is dat zéker ook een bewonderenswaardig initiatief. Hou vol en verspreid het woord zou ik zeggen.

(en premierxlove, dat is echt achterlijk, het is ongezond om iedere dag vlees te eten, en sowieso onnodig)
08/11/09 13:44
levi01

Ik besluit om meer vlees te eten.
Als er nu een voedsel tekort wereldwijd komt, komt er een masale sterfte. Mijn punt is dus dat zo een problemen zich altijd zelf oplossen.
Haggmort

Quote door PremierxLove
neen!

Als je af en toe geen vlees eet
en je telt dat bij elkaar op
dan mis je veel noodzakelijke stoffen (vitaminen en ijzer)

Wat voor een bullshitter ben jij? Waarom vallen de vegetariërs dan niet dood bij de bosjes? Dat is echt het domste, minst doordachte excuus dat ik ooit heb gehoord.
Haggmort

Quote door levi01
Als er nu een voedsel tekort wereldwijd komt, komt er een masale sterfte. Mijn punt is dus dat zo een problemen zich altijd zelf oplossen.

Een 17-jarige misantroop... Hoe origineel.
08/11/09 13:45
jimstar

Mijn vriendin is vegetarisch dus als wij later samenwonen zal ik zo al minder vlees eten
De voedselstoffen die je zo tekort komt zijn verwaarloosbaar (zeker als je gewoon om de twee dagen vlees eet, veganisme; dát is ongezond ) mensen eten zo al veel te veel vlees.
08/11/09 13:46
rudi

problemen die zichzelf oplossen... niet voor wie eraan doodgaat hč, eikel
08/11/09 13:46
Matva

Neen, en 1 persoon maakt wel degelijk GEEN verschil
08/11/09 13:47
rudi

jamaar als het al tot libertarische dierverslinders als haggmort doordringt dan gaat het op den duur wél een verschil maken
08/11/09 13:49
Haggmort

Quote door rudi
Uw beste post die ik las tot nu toe!! En er waren er toch al leuke bij.
Bij mij is dat makkelijk omdat ik ethische bij het doden van dieren bezwaren kan inroepen, maar als ge die niet hebt en ge doet het omdat het is doorgedrongen dat mensch en natuur er wel bij zullen varen, dan is dat zéker ook een bewonderenswaardig initiatief. Hou vol en verspreid het woord zou ik zeggen.

(en premierxlove, dat is echt achterlijk, het is ongezond om iedere dag vlees te eten, en sowieso onnodig)

Bedankt voor het compliment. Ik wist die cijfers al een tijdje, maar het is nog niet lang doorgedrongen dat ik daar zelf iets aan kan doen. Toen ik het idee voorlegde aan mijn ouders, begon mijn vader meteen te steigeren. Hij vond het maar belachelijk. Dat was zijn enige argument. Toen heb ik me er even bij neergelegd om dan te beseffen dat ik dat kan zonder mijn ouders hun steun.

Iedereen kan dat trouwens. En ondertussen is mijn moeder al bijgedraaid in de zin dat ze nu snel apart wat kookt voor mij (zoals die gewokte groenten en champignons, het ei heb ik zelf gebakken) en steunt ze mijn initiatief. En wie weet verlies ik er nog wat gewicht door ook, dan zou het echt volledig af zijn
08/11/09 13:49
Matva

Quote door rudi
jamaar als het al tot libertarische dierverslinders als haggmort doordringt dan gaat het op den duur wél een verschil maken

'K betwijfel het... de overproductie gooien ze wel weg.
08/11/09 13:50
Followmehome

Er zijn van die 10 miljoen belgen een hoop die geen vlees eten dus je "berekening" is niet echt juist hé.

Ik hou van vlees maar ik eet het niet overdreven veel.
Dus ik denk niet dat ik offers moet maken!

08/11/09 13:52
AdrianHealey

De focus is verkeerd.

Dat is absurd veel. Er sterven mensen omdat ze niet genoeg voedsel hebben en wij eten 102 kg vlees per jaar = 306000 kg graan per jaar.

Daar is geen enkel verband tussen. Het is niet als 'wij' minder vlees zouden eten, dat zij dan meer eten zouden hebben.
Haggmort

Quote door Matva
Neen, en 1 persoon maakt wel degelijk GEEN verschil

Pessimisme is een gemakkelijke uitvlucht he

En rudi, wat heeft mijn libertarisme daar mee te maken?
ikbenlara

tu quoque fili mi?

wacht ze. Ik eet vlees op broodjes, bij sommige kipgerechten, en spek. Maar ik denk dat ik sowieso onder het gemiddelde zit.
En spek en americain is lekker. En ik heb niet genoeg dag/week ritme om zo'n dingen te doen.

edit: Who ami shitting? Serieus. Ik heb daar gewoong een goesting of reden voor.
suffocatininplainair

Quote door levi01

Zeer slim, da's echt goe gezien van u, want een maatschappij die gericht is op bv 10 miljoen Belgen da zal wel nie instorte als der ineens nog ma 6miljoen zijn...

Massale en plotse sterfte leidt onherroepelijk tot het ineensstorte van de structuur,... ma waarschijnlijk hebbe we da ook nie nodig?
08/11/09 13:53
Haggmort

Quote door AdrianHealey
De focus is verkeerd.

Daar is geen enkel verband tussen. Het is niet als 'wij' minder vlees zouden eten, dat zij dan meer eten zouden hebben.

Dat is geen direct verband. Maar als wij minder vlees eten, is er meer landbouwgrond beschikbaar omdat er minder gewassen voor dieren moeten verbouwd worden en kunnen we meer gewassen voor mensen verbouwen. En minder water vervuilen is wel direct in ons voordeel.

Quote door Followmehome
Er zijn van die 10 miljoen belgen een hoop die geen vlees eten dus je "berekening" is niet echt juitst hé.

Ik hou van vlees maar ik eet het niet overdreven veel.
Dus ik denk niet dat ik offers moet maken!

Belgen eten gemiddeld 102 kg vlees per jaar. Daar zitten ook de vegetariërs tussen. De vleeseters zullen gemiddeld wel wat meer eten.
08/11/09 13:54
«    ( 1 / 24 )    »

3
© 2001-2010 Noxa             Privacy verklaring