22/03/10 13:28     Online: 200   Zoek

Index Profiel Chat         Foto Film Post         Forum Nieuwsbrief Zever         Muziek Agenda Playlist
Registreer hier gratis je eigen profiel

Help

Actualiteit «    ( 1 / 4 )    »
Hartverscheurende strijd: mama wil baby laten sterven, gescheiden papa niet

Stijnisfijn

Het Verenigd Koninkrijk is in de ban van een opmerkelijk proces waarbij twee ouders hun hartverscheurende strijd voor de rechter uitvechten. De moeder wil hun zwaar gehandicapte zoontje van één jaar laten sterven, maar de vader beweert dat één simpele operatie hem kan redden en wil het kind later thuis verzorgen. Het koppel is ondertussen gescheiden, maar er was tot voor het proces geen sprake van een vechtscheiding. Dat is nu aan het veranderen, want verder kunnen de meningen van de ouders moeilijk uit elkaar liggen. Aan de rechter van het Hooggerechtshof om de bijzonder complexe knoop door te hakken. Mocht de rechtbank inderdaad euthanasie toestaan zonder de goedkeuring van de vader, dan zou dat voor een Britse primeur zorgen.

Zeldzame afwijking
De moeder heeft alvast het ziekenhuis aan haar kant, want de artsen dienden al een aanvraag in om euthanasie toe te passen op het kind, dat al sinds enkele minunten na zijn geboorte aan een beademingsmachine ligt en zwaar gehandicapt is. De baby lijdt aan een extreem zeldzame genetische afwijking waarbij zowat al zijn spieren onbruikbaar zijn. Vreemd genoeg is er mentaal geen enkel probleem: zijn hersenen zijn niet aangetast en alle zintuigen werken perfect. Het kind is bij wijze van spreken opgesloten in een 'verloren' lichaam. Het jonge patiëntje moet ook vaak een pijnlijke behandeling ondergaan waarbij zijn longetjes worden gezuiverd.

"Kan het niet meer aanzien"
De moeder kan dat lijden niet meer aanzien. "Elke dag zit ze aan zijn bed en ze ziet telkens de vreselijke overlevingsstrijd van haar zoontje", zegt haar advocaat Anthony Fairweather aan The Daily Mail. "Dat kan ze niet meer aanzien. In haar geest moet het ondraaglijke lijden van haar kind doorwegen op haar persoonlijke lijden mocht ze haar zoontje verliezen. Ze wil alleen maar het beste voor haar kindje dat ze heel graag ziet."

Reageert op prikkels
En dan is er de visie van de vader. Hij beweert dat een simpele tracheotomie (waarbij via een snede in de hals een pijpje in de luchtpiijp wordt ingebracht om de patiënt toe te laten te ademen) hem van de beademingsmachine kan verlossen. De behandelende artsen beweren echter dat hij dan nog zwaar zal blijven lijden. Met video-opnames probeert de vader in de rechtbank aan te tonen dat zijn zoontje wel degelijk reageert op prikkels. Medische rapporten zouden ook vermelden dat het kind al eens begon te 'spreken' en genoot van een halfuurtje schilderen met zijn handjes en voetjes. Hoe zijn ziekte juist evolueert, weet niemand, maar het staat wel vast dat de kans op beterschap heel miniem is.

Bron
03/11/09 16:32
Matva

Als die vader zich efkes in de plaats van zijn zoon stelt zou hij toch moeten beseffen dat heel uw leven als een plant door het leven moeten gaan niet bepaald een lachertje is. Euthanasie lijkt me hier ook beter imho
03/11/09 16:37
whynot2000

euthanasie.

ook, een wereld zonder hln (en aanverwanten) zou zo veel mooier zijn.
03/11/09 16:40
stoffelmans

idd euthanasie is hier wel rechtvaardig vind ik...
als een kind al op zijn 1 jaar dat hij leeft aan een machine moet zitten en leid...

03/11/09 16:40
noblok

Quote door Matva
"Als die vader zich efkes in de plaats van zijn zoon stelt zou hij toch moeten beseffen dat heel uw leven als een plant door het leven moeten gaan niet bepaald een lachertje is. Euthanasie lijkt me hier ook beter imho"

Dood aan Stephen Hawking! (Kwestie van te zeggen dat ge ook niet per se dood wilt omdat ge als een plant leeft, maar uw mentaal leven intact is. Ik ben zelf gewoon blij dat ik die keuze niet moet maken. Ik zou dat niet kunnen, denk ik.)
03/11/09 16:48
stoffelmans

er is een verschil in elke zoveel dagen een zeer pijnlijke test te ondergaan en leven als een super inteligente plant nee?
en stephan hawkin heeft nog een leven gehad ervoor. dit kind begint zijn leven gewoon zo
03/11/09 16:50
Matva

Quote door noblok

Dood aan Stephen Hawking! (Kwestie van te zeggen dat ge ook niet per se dood wilt omdat ge als een plant leeft, maar uw mentaal leven intact is. Ik ben zelf gewoon blij dat ik die keuze niet moet maken. Ik zou dat niet kunnen, denk ik.)

Hawking heeft die ziekte pas op latere leeftijd gekregen, is er niet mee geboren EN kan communiceren. Dus als die euthanasie wilt heeft 'm er maar achter te vragen
03/11/09 16:55
whynot2000

plus, hawking verkeert niet in pijn en kan zijn longen nog 100% gebruiken.
z'n hart zal het eerder begeven, dat wel.
03/11/09 16:58
noblok

Ja, er is een verschil, maar dat had Matva in zijn eerste post niet aangehaald. En misschien dat ze aan die pijn toch iets kunnen doen en als dat nu niet gaat, misschien in de toekomst.
En sowieso lijkt het mij geweldig moeilijk om voor iemand anders de keuze te moeten maken of die mag blijven leven of niet. Dat kind is een jaar: ge weet niet wat dat voelt en denkt. Anderzijds is het kind natuurlijk ook niet in staat om zelf die keuze te maken en door het te laten leven beslist ge in zekere zin ook of het mag blijven leven of niet.

Ik vind het dus gewoon veel te moeilijk om een oordeel te vellen.
03/11/09 16:59
MetalGirl

Vreemd genoeg is er mentaal geen enkel probleem: zijn hersenen zijn niet aangetast

dat is nog het ergste. Die beseft dus alles.

ik ben over het algemeen een voorstander van euthanasie.
maar beslissen over leven en dood is een keuze die geen enkele mens in zijn leven zou moeten maken. zeker niet als het over u eigen kind gaat.
03/11/09 17:07
piedsjie

wat een dag allemaal titel
03/11/09 17:08
IIBn

Ik zou ook euthanasie doen. Ik ben nu 17 jaar. In die 17 jaar heb ik zoveel meegemaakt dat hij niet kan meemaken. Hij kan NIKS doen, maar dan ook niks behalve wat thuis zitten en waarschijnlijk constant naar het ziekenhuis gaan. Fijn leven...
03/11/09 17:09
insecurity

Dat ze maar euthanasie toepassen op HLN.
03/11/09 17:15
HerpesGenitalis

euthanasie is goed
03/11/09 17:23
Onvoorspelbaar

Is die vader arts? Indien nee, ist weer zo ene da denkt dat em van internet alles weet en meer weet dan mensen da gestudeerd hebben.
03/11/09 17:25
SillyDreamer

euthanasie , met pijn in het hart weliswaar ondragelijke pijn zelfs, maar u kind echt zo hard weten afzien , er dagelijks mee naar't ziekenhuis moeten, een kind dat alles perfect ervaart maar fysiek niets kan neen serieus daar valt niet mee te leven. Ik ben geen voorstander van euthanasie maar in zo'n geval overweeg ik dat toch hoor. En hoe dat die ouders nu doen en vooral de vader omg dat kind zijn leven is hierdoor nog meer verpest , mentaal kan ie alles en voelt hij zich slecht wss, zijn ouders maken ruzie over hem , scheiden door hem , in de media ..
mentaal leid hier er wss ook onder nog meer dan fysiek wss.
03/11/09 17:55
Invidia

We zijn over euthanasie bezig in recht op school :' ) en juist bij baby'kes.
Soit, ik had ook van de eerste moment daar euthanasie bij gedaan... Hoe hard het ook is.
03/11/09 17:56
whiteNightmare

HLN en Daily Mail... Altijd in voor een sensationeel nieuwsje met een hoog dramagehalte dat in feite geen enkele meerwaarde heeft voor de buitenwereld.
Dit is geen discussie waard, laat die kleine gewoon sterven.
03/11/09 18:07
ZZ

Quote door MetalGirl
Vreemd genoeg is er mentaal geen enkel probleem: zijn hersenen zijn niet aangetast

dat is nog het ergste. Die beseft dus alles.

ik ben over het algemeen een voorstander van euthanasie.
maar beslissen over leven en dood is een keuze die geen enkele mens in zijn leven zou moeten maken. zeker niet als het over u eigen kind gaat.

* uw eigen kind excuse me!
03/11/09 18:08
FWS

Euthanasie.
Die "simpele operatie" lost die ziekte toch helemaal niet op?
Iedereen denkt aan die kleine, maar ik denk dat het nog veel erger is voor die ouders.
03/11/09 18:16
«    ( 1 / 4 )    »

3
© 2001-2010 Noxa             Privacy verklaring