|
| |
| Vogelsauriėr met vier vleugels ontdekt in China |
Koeny
|
Wetenschappers hebben in China een sauriėr met vier vleugels uitgegraven. Het dier, ongeveer de grootte van een duif, beschikte over lange slagpennen zowel aan de voor- als de achterpoten. De kleine, vogelachtige sauriėr is een belangrijke link in de evolutie van dinosauriėrs naar vogels. Dat deelde Xing Xu van de universiteit van Shenyang in het vakblad Nature mee.
Met een leeftijd van ongeveer 155 miljoen jaar is het dier ouder dan de archaeopteryx. Zo vult het fossiel een tot nog toe gapende leemte in de ontwikkeling van de vogels uit hun sauriėr-voorvaderen in. De sauriėr werd bij Liaoning in het noordwesten van China gevonden en kreeg de naam Anchiornis huxleyi. Hij toont duidelijk telkens een tiental goed gevormde slagpennen aan de voor- en achterpoten.
Andere kenmerken passen hem in een groep van sauriėrs, die dichterbij de vroege vogels aanleunen. Dat betekent dat het bij de ontwikkeling van de vogels eerst kwam tot een tussenstap van "viervleugeligen", aldus de wetenschapper. (belga/gb)
Genoemde dier
Eerdere ontdekking
Hoe episch is dit wel niet?
|
25/09/09 19:02
|
ZeroSignal
|
Epic
|
25/09/09 19:07
|
Koeny
|
De nederlandse wikipedia is een klucht.
|
25/09/09 19:18
|
IIBn
|
epic!
|
25/09/09 19:19
|
Jinx
|
coolheid
|
25/09/09 19:21
|
KaasKroket
|
pics?
|
25/09/09 19:34
|
ikbenfluffy
|
da verstaat ge tenminste, sorry als ik me op een nederlandstalige profielsite erger aan al dat engelstalige gelink anders ging ik wel naar myspace ofzo als ik dat wou.. nie iedereen kan keigoed engels eh.. als iemand hier een franstalige link zou zetten zouden er ook mensen klagen..
|
25/09/09 19:35
|
sekk
|
Je bent dan ook de enige die klaagt.
|
25/09/09 20:37
|
KaasKroket
|
Ik erger mij net mateloos aan die vertaaldrang. Computerprogrammas en operating systems in het Nederlands zijn echt een plaag. Als ge een probleem hebt is het duizend keer moeilijker om informatie te vinden. Bah.
En traduire is ook nog altijd trahir, imo.
|
25/09/09 20:41
|
Eliineee
|
@ ikbenfluffy: ik erger mij daar ook serieus aan
|
26/09/09 10:29
|
yougotrickrolled
|
vet
|
26/09/09 11:47
|
ikbensander
|
als ge in deze tijd nog geen basis engels kunt...
ot: too old do not want
|
26/09/09 14:53
|
josxhetxduffexei
|
Ah fantastisch, lang leve opvulling van de gaten, blame creationism...
|
26/09/09 15:07
|
| | |