Rom
|
Wel, het zit zo, ik ga binnenkort (eindelijk) voor de eerste keer naar een deftige (en overigens mijn favoriete) Opera, in de MUNT. Rusalka, van Dvořák, overigens.
Maar, nu weet ik dat, normaal gezien een opera een black-tie aangelegenheid is, maar is dit nog steeds zo strikt? Want, ik heb helaas geen black-tie outfit. Ik heb wel een kostuum, maar een kostuum is naar mijn weten "not-done" als avondkledij?
Het is wel niet de premiëre, dat is misschien ook wel belangrijk om te vermelden.
Enfin, ik hoop dat iemand mij weet te vertellen wat ik aan moet. Desnoods huur ik voor één avond een black-tie... Ik zit namelijk ook wel front-row center.
Iemand die mij kan helpen, dus? Iemand die misschien al in de Munt naar de opera is geweest?
|
05/12/08 01:59 |
Leevi
|
Ik weet dat De Munt is de laatste jaren heel wat moeite aan het doen om de student en de gewone man ook naar de opera te lokken, ze zijn het beu om als elitair te worden bestempeld.
Die "banalisering" van het operagebeuren loopt echter niet zoals gepland, het is nog steeds vooral de bovenklasse die er naartoe gaat.
Dus volgens mij zouden ze er zelfs lichtjes blij van worden, als je duidelijk maakt dat je geen miljonairszoon bent
We zijn ooit eens met de klas naar een avant-prémiere gaan kijken daar, toen was het ook geen probleem om gewone kleding te dragen, maar je moet natuurlijk binnen de perken blijven, dus liever geen baggypants, zwerverskledij of kilt
|
05/12/08 02:39 |
Rom
|
Oké, daar kan ik al heel wat mee, bedankt!
(Even terzijde: er zijn ook gekleede kilts, en speciale kilts voor bepaalde evenementen. Sommige kilts zijn evenzeer gekleed als een kostuum in Schotland )
|
05/12/08 02:59 |
sylfetje
|
Leevi heeft gelijk als hij zegt dat de munt echt aan het proberen is om niet meer zo elitair over te komen.
Dus ik gok dat het echt genoeg is om deftig gekleed te gaan .
|
05/12/08 03:02 |
Leevi
|
Ik weet wel dat er ook gekleede kilts zijn, maar hoe gecultiveerd die mensen daar ook mogen wezen, ik kan je niet garanderen dat ze je niet vreemd zullen bezien, mocht je er één dragen
|
05/12/08 03:26 |
ikbenlara
|
wij zijn niet schotland.
Ik ben twee keer in antwerpen naar de Opera geweest, en toen had ik er niet eens bij stilgestaan dat er een dresscode kon zijn. dat is in mijn geval wel een groot verschil.
ik denk dat ge u ni te veel zorgen moet maken.
(of ge kunt nen changshan dragen. )
|
05/12/08 08:47 |
chuckbass
|
In de opera van Berlijn (barbier van Sevilla, overigens), had ik gewone kledij aan = geklede broek, hemd.
|
05/12/08 09:00 |
titje
|
ik meer voor een goeie musical, maar idd, ga gewoon deftig gekleed, moet het altijd aan de normen voldoen? kleed u zoals jij u het beste en het gemakkelijkste vind dan ben je ook het meest op je gemakt, lijkt me.
|
05/12/08 09:30 |
OhMyGods
|
Zorg gewoon dat je er deftig uitziet
|
05/12/08 11:47 |
dandylullaby
|
ben er ook al naartoe geweest naar de Munt (Cosi fan Tutti) spijtig genoeg een studentenvertoning, wat het gruwelijk maakte qua publiek en een heel deel van het verhaal gwn skipte
maar om er dan eve over de kledij te hebben, gewoon een geklede broek hemd (met das) en vest zouden wel voldoende moeten zijn. of iets meer casual, zolang het er maar wat deftig uitziet.
en voor de rest geniet ervan!
|
05/12/08 11:50 |
lovedrug
|
Ik zou als jongen gewoon een fatsoenlijke jeans aantrekken en een hemd erbovenop.. Als 21 jarige hoef je naar mijn mening echt geen kostuum te dragen.. Hebben ze misschien een website? Of een affiche waar er iets vermeld staat van een dresscode?
|
05/12/08 12:18 |
Rom
|
@lovedrug: De website heb ik grondig doorzocht, niets te vinden. De affiche is online ook te klein om te zien of er een dresscode op staat.
@de rest: Bedankt, ik denk dat ik wel min of meer weet wat aandoen. In de trend van geklede broek en turtleneck pull met vestje of iets dergelijks.
|
05/12/08 12:22 |
Rom
|
Pf, ik loop al altijd naakt rond, dit is toch wel een speciale gelegenheid...
|
05/12/08 12:39 |
sylfetje
|
ik heb een domme vraag... maar ik MOET ze stellen:
wat is het verschil tussen black tie en een kostuum?
ik heb helaas geen black-tie outfit. Ik heb wel een kostuum, maar een kostuum is naar mijn weten "not-done" als avondkledij?
hier dus
|
05/12/08 12:59 |
Rom
|
Een gewoon kostuum is voor door de dag als "werkkledij". Gewoon das, hemd, kostuumvest en broek. Black-tie is meer richting een volledige smoking en is avondkledij. Black-tie is met een vlinderdas, aangepaste vest, etc..
|
05/12/08 13:11 |
EvilCinderella
|
deftig kleden is al voldoende
|
05/12/08 14:55 |
Leevi
|
Volgens mij laten ze je zelfs al binnen als je een te groot hawaii-hemd, een hotpants en felroze crocs draagt.
|
05/12/08 17:23 |
ikbenlara
|
google eens, je zal het verschil snel zien.
Ik zou het volledig hilarisch vinden mocht iedereen daar in black-tie aankomen.
|
05/12/08 17:39 |
TOxDOxLIST
|
Als mijn ouders gaan dan heeft mijn pa toch een kostuum aan. Toen ik een hele tijd geleden met mijn ouders naar de konigin elisabeth wedstrijd ging heeft mijn mama mij ook 'op ze zondags' gekleed (ik was toen 10 of zo)
|
05/12/08 22:25 |
|