| vraagje rond casus pedagogie
|
Tags :
| |
Therega
|
Mijn nichtje volgt haar eerste jaar pedagogie en ze heeft een casus voorgelegd gekregen over een kindje dat altijd een enorme chaos maakt van tijdens het eten. Ze hoopt hier een beetje reacties te krijgen omdat ze niet goed weet hoe te starten, hoe ze het juist moet aanbrengen.
haar werkpunt met het kind: ik wil dat X eet zonder morsen, ze moet dit duidelijk gaan maken aan dit kindje.
vraagje: hoe maakt je aan een kind non verbaal duidelijk dat het niet mag morsen tijdens het eten of zo min mogelijk. Verbaal kan je het kind er natuurlijk altijd op wijzen van pasop je kleren gaan volhangen of neem je lepel beter vast. Ik zoek dus eigenlijk voor de 2 manieren voorbeeldjes om het aan te brengen
1 verbaal
2 non verbaal
Bedankt voor je reacties
|
02/12/08 20:28 |
missmonster
|
"als ge ni morst krijgt ge een dessertje of een snoepke!" :' )
da gaat toch niet non verbaal?
|
02/12/08 20:33 |
Therega
|
jah neen kweet het , ik heb er ook al over nagedacht en het is echt heel moeilijk om iets te vinden.
|
02/12/08 20:39 |
FlyingMonkeyMaster
|
Moet het een straf zijn voor het morsen of een beloning voor wanneer het niet morst?
Ik neem wel aan de straffen hier het meest voor de hand liggend is omdat je een bepaald gedrag wilt afleren. Dus dan kan je boos kijken, om maar een non-verbaal voorbeeld te geven.
Verbaal is wel een pak makkelijker om voorbeelden van te geven. Dan kan je zeggen "mama/ik vind het heel jammer dat je zo een rommeltje maakt. Nu moet ik dat allemaal gaan opkuisen en heb ik geen tijd om met jou te spelen" en andersom dan, als het kindje wel netjes eet; "wat ben jij flink, zo netjes eten! Omdat je dat zo goed doet, kunnen we samen een spelletje spelen na het eten".
Het is nogal moeilijk een goed antwoord te geven zonder de hele casus te zien. Wie weet staat er in die casus een specifiek element waarvan je ziet "hier moet je aan werken want daardoor gaat het mis".
Mss als ze een SRC-schema maakt zal ze er wat wijzer van worden
|
02/12/08 20:44 |
Pollientjeuh
|
Misschien is de oplossing wel gewoon negatie omdat het kind negatieve aandacht zoekt?
En anders is de oplossing ook steeds om een bekrachtiger te gebruiken d.w.z. beloon het kind wanneer hij wel flink eet. Een opgestoken duim of zeggen " amai dat heb je flink gegeten!", kan al een grote motivering zijn voor het kind.
Succes
|
02/12/08 20:45 |
Nivea
|
*haar bord wegnemen
*haar een "vod" in haar handen geven en helpen het eten dat ze gemort heeft op te vegen
*nee schudden
|
02/12/08 20:45 |
riz
|
heel belangrijk: zeker niet lachen als ze morst, ook al is het heel grappig! als kinderen een positieve reactie krijgen op slecht gedrag, zullen ze het blijven herhalen!
als het kind effectief morst om aandacht te krijgen, moet je haar zoveel mogelijk negeren. als ze het dan beu is om proberen aandacht te zoeken, en gewoon normaal eet, moet je haar belonen dmv bijvoorbeeld positieve aandacht.
|
02/12/08 20:50 |
Therega
|
@ FlyingMonkeyMaster
Ik denk dat het zo veel mogelijk is aangewezen te werken met beloningen, straf gaat teveel negatieve emotie bij het kind uitlokken denk ik.
Ik weet wel dat er in de casus stond dat het kind een aandachtsprobleem had waardoor het morste maar dat probleem moest je even negeren en gwn puur hoe maak ik het het kind duidelijk wat ik wil
@ nivea: ik denk dat het bord wegnemen als het kind morst enkel voor opschudding gaat zorgen, maar dit is mijn mening natuurlijk
bedankt allemaal alvast
|
02/12/08 20:54 |
dorienieeee
|
waar doet u nichtje pedagogie?
Ik doe het in leuven, 2de jaar.
Ik heb vorig jaar ook een casus-opdracht gekregen maar naar mijn weten moesten wij zelf geen oplossingen zoeken voor het probleem. Wel moesten we instanties zoeken die een oplossing voor het kind kunnen aanbieden.
|
Donna
|
waarschuwing op rustige toon zeggen : neen, x, morsen met je eten mag je echt niet doen. (ondertussen tot het kind's niveau komen, het aankijken en nee schudden)
als het nog gebeurt gewoon in de hoek zetten (rustig, ni het kind groggy sleure), en opniew een beetje strenger zeggen neen, dat mag je echt niet doen.
(je moet minuten straf nemen volgens leeftijd: dus drie jaar = drie minuutjes straf, tenzy het natuurlijk eerder zelf afkomt met de belofte het beter te doen).
enzovoort
maar altijd rustig blijven niet roepe ed.
|
Therega
|
Hier even een stukje oplossing dat ze geschreven had bij non verbaal
Het kind de opdracht geven dat telkens wanneer hij morst hij op een blad een rood bolletje in het vakje met de datum van vandaag moet zetten. Dus voor elke keer hij morst komt er een bolletje bij. Op het einde tel je de bolletjes en zeg je dat hij moet proberen er morgen minder te hebben, je kan dit een paar keer doen en wanneer je ziet dat het kind minder morst, een soort limiet aangeven Vb: wanneer je niet meer dan 3 keer morst tijdens de ganse maaltijd krijg je een sterretje op je blad en als je deze week 4 sterretjes kan verdienen mag je samen met ons iets leuk gaan doen.
wrm non verbaal: als opvoeder geef je het kind geen aanwijzing dat het aan het morsen is, je alat het kind zelf doen.
ikzelf weet het niet goed ik weet niet zeker of het niet te verwarredn gaat wordne voor het kind als je eerst met bolletjes en dan sterretjes gaat werken
|
02/12/08 21:21 |
Froo
|
de keywoorden zijn straffen en belonen.
opgelet: straffen is niet lappen uitdelen. ook geen 'pedagogische tik'. want dat bestaat gewoon niet
als het kind onrustig gaat doen:
* non-verbaal: hand op vork leggen, tot hij het begrepen heeft.
* verbaal: neen. Netjes eten, X (kort en krachtig).
=> wanneer het lukt: bevestiging geve: goed zo. Dat heeft mama graag (ofzoiets) ook in je toon laten horen dat je het leuk vindt dat het gehoorzaamt (hoge, positieve toon en mimiek positief houden)
=> wanneer dat kind blijft verderdoen, geef je het een waarschuwing: Als je niet netjes gaat eten, dan ga je naar ... (wat ge zelf kiest, niet naar zijn kamer want daar ligt veel te veel leuk spul, maar op een neutrale, prikkelarme plaats zetten, ook niet opsluiten)
Wanneer het dan nog niet gehoorzaamt dan zet je dat kind op de plaats en zeg je waarom het daar staat (ik heb je hier gezet omdat je niet netjes wilde eten)
zo!
|
02/12/08 21:25 |
FlyingMonkeyMaster
|
Dat met die bolletjes en sterretjes is zeker geen slecht idee.
Maar ik denk dat je idd beter het bij één van de twee kan houden, en dan het liefst bij de sterretjes. Als hij niet morst; een sterretje. Morsen; geen sterretje. En na zoveel sterretjes een specifieke beloning die je hebt afgesproken met het kind zelf.
Ook heel belangrijk hierbij is dat je het kind duidelijk inlicht van wat de bedoeling is en wat waaraan vasthangt. En consequent zijn is hier ook heel belangrijk.
|
02/12/08 21:30 |
Therega
|
@ Froo
Het kind heeft een aandachtsprobleem, de situatie van de maaltijd duurt te lang om daarin volledig geconcentreerd te blijven op de taak. Ik vind het dan precies een beetje hard om het kind ergens ander mee te nemen als het morst, krijgt het dan niet te fel het gevoel gestraft te zijn.
|
02/12/08 21:38 |
Therega
|
Hehe srry dat ik jullie zo blijf bestoken met vragen maar nu wil ik zelf ook wel weten wa er het beste gedaan wordt kan je dan niet beter voor het eten tegen het kind zeggen van als je minder dan 4 keer( per maaltijd) morst krijg je een sterretje en wanneer je in totaal 5 sterretjes bij elkaar hebt mag je iets leuk kiezen om te doen met ons.
Dit systeem natuurlijk afbouwen zodat het kind laat zien dat het een leerproces heeft doorlopen en het de vaardigheid ok echt wel kan.
|
02/12/08 21:48 |
elveetjen
|
Ik zou vooral het positieve belichten, waarmee ik met de sterretjes zou werken en niet met de bolletjes. En als beloningssysteem iets heel eenvoudig nemen.
Ik heb op kamp bijvoorbeeld een kind begeleid dat echt nood had aan zo'n schema. Zij moest 5 zonnekes hebben en dan mocht ze schommelen.
|
02/12/08 21:53 |
Therega
|
Ik zie hier juist nog iets wat voor problemen kan zorgen: ze moest doelen opschrijven die ze met haar werpunt wilde bereiken: X kan drinken en eten met mes en vork zonder morsen dit houd oa in
1. drinken en de beker neerzetten zonder morsen
2. vork van bord naar mond zonder dat er alles afvalt
3. vlees snijden zonder dat de rest van het bord wordt geschoven.
Als je gaat werken met die limiet van aantal keer morsen en u kind morst idd minder dan 4 keer maar 1 keer morst hij wel op de taak die jij als doel voor ogen had vb: vork van bord naar mond, wat bereik je dan? Of moet je dat kind eerst apart al die dingen aanleren en dan met het belongingsysteem werken omdat je dan zeker bent dat het kind al een paar keer die situatie heeft meegemaakt?
Als het zo moet wordt het wel heel ingewikkeld als je bedenkt dat die opdracht van het duidelijk maken eerder kwam dan de doelen opstellen
enfin...krijg er al zelf zenuwen van
|
02/12/08 22:04 |
theyoungones
|
Ik neem wel aan de straffen hier het meest voor de hand liggend is omdat je een bepaald gedrag wilt afleren
Nee nee. Verkeerd gedrag negeer je en positief gedrag beloon je.
Kleine kinderen zijn net als honden in dat opzicht, dat is net dezelfde techniek:' )
|
02/12/08 22:15 |
BedroomTalk
|
ik wil dat X eet zonder morsen, ze moet dit duidelijk gaan maken aan dit kindje
Nogal vaag e? Hoe oud is X, wat is 'chaos tijdens het eten' (knoeit het voortdurend? eet het kind met handen? gooit het met eten?)
Bon da terzijde..
Om te reageren op zo'n storend gedrag kunt ge twee dingen doen. Ofwel negeren, ofwel straffen. Nooit belonen! Vaak ziet ge wel da ouders hun kinderen dan toch belonen, ook al is het onbewust. Belonen is dus ook aandacht geven aan kinderen op een manier die voor hun leuk is.
As da kindje vb zijn bord deheletijd op de grond gooit en ge gaat daarop reageren met "nee da mag nie", "laat uw bord staan", "hou daarmee op",... dan gaat da voor da kindje een spelleke zijn want hij krijgt aandacht, ook al is mama boos, hij krijgt aandacht en da is fijn. As da zo'n situatie is kunt ge het best het gedrag negeren (andere kant opkijken, doen alsof ge niks gezien hebt, ...) en da bord gewoon op de grond laten liggen of oprapen en wegzetten.
Tis wel belangrijk dat ge da negeren dan ook wel volhoudt anders heeft het geen nut.
As ge dan toch wilt straffen kunt ge da doen door te laten merken dat ge nie akkoord zijt met wat het kind doet. vb "Nee!" zeggen. Ge moet da wel met heel uw lichaam doen, dus verbaal: stem verheffen en nee zeggen, en non-verbaal: boos kijken . Ohja tis hierbij belangrijk dat ge het gedrag afkeurt, niet het kind zelf.
As da kindje dan al ouder is dan kunt ge ook straffen door de negatieve gevolgen zelf laten dragen vb zelf zn eten opkuisen,... Ma da moet ge zien naargelang de leeftijd.
Nog een manier van straffen is apart zetten. Dan zet ge em op een plek die nie al te gezellig is vb in de gang. En na een paar minuutjes gaat ge kijken en kunt ge vertellen waarom dat ge da kind daar hebt gezet en hoe het zich int vervolg beter kan gedragen.
En dan het echte straffen door een straf te geven gaat ook nog. Dan geeft ge iets wa nie fijn is, of dan haalt ge iets weg wat fijn is. Ma da kunt ge alleen maar doen als da kind da ook op voorhand weet. Ge kunt nie plots zeggen: nu moogt ge seffes geen tv meer kijken. Ma laat da kind da dan op voorhand weten da die straf aan da gedrag vasthangt.
Natuurlijk ist wel belangrijk dat ge beloont as het kindje dan wel goed eet .
Voila da is hetgeen ik ervan weet ^^.
|
02/12/08 23:06 |
|