InvisibleSun
|
Ik zoek dus een degelijke cocoa/xcode tutorial. Ik heb op google gezocht, het enige dat ik vond zijn video's en ik vind dat je niet met een IDE kan leren werken als het enige dat je ziet troebele lettertjes zijn die voorbijflitsen.
Dus, kent iemand een degelijke stap voor stap Cocoa of Xcode tutorial waar weldegelijk code gebruikt wordt? Want ik ben nu veel IDE's/programmeertalen gewoon, maar hier geraak ik van ver noch dicht wijs uit. Ik ben hoofdzakelijk Delphi en Visual C#/C++ gewoon en dan is dat soort primitieve en ondoordachte programmeermiddelen bijzonder moeilijk om mee te werken.
|
02/12/08 13:40 |
InvisibleSun
|
@IkBenUndercover : Die link had ik ook gevonden, maar hij bewees weinig van nut te zijn. er is een aparte C tutorial wat ik al min of meer kan en een apparte cocoa tutorial die weinig nuttig is omdat er geen lijntje code gebruikt wordt. En dat is nu net het probleem :
1. Ik weet niet in welke van de vele bestanden je je code moet zetten. (Delphi heeft er slecht 2 -interface en code- ipv 4+ -interfaces, code.m, code.h, main.h, ....-)
2. Ik weet niet hoe je code linkt met een object zoals buttons en labels, er is nergens een link met events om op te klikken die automatisch code genereren waartussen je je code moet zetten. Wel zoiets met verbindingen maken, maar dat is denk ik om bepaalde waarden aan andere objecten te linken voor zover ik het snap.
3. Ik weet niet hoe je in xcode naar objecten verwijst om bvb. een waarde of een caption op te vragen of deze te wijzigen.
4. Ik weet niet hoe je variabelen declareert, want hij geeft steeds weer dat het type niet gedeclareert is.
Dit is wat ik na lang proberen te voorschijn getoverd heb, maar het werkt natuurlijk niet, ik weet niet of het in het juiste bestand staat en ik weet niet hoe het te linken :
-(void)submitbutton id)sender
{
StringPtr a = [id 56 value];
StringPtr b = [id 41 value];
[id 56 setValue:b]
}
@triangelman : Het boek lijkt te bevatten wat ik voor links vond op google. C tutorials en hoe je en GUI moet bouwen, maar zover ben ik al geraakt. En geld wil ik er trouwens niet meer insteken. Ik heb al genoeg geld geinvesteerd in het Apple platform.
De tutorial ben ik op dit moment eens aan het bestuderen om antwoorden op mijn vragen te krijgen. Ik ben ook nog eens de WWDC cocoa sessions aan het bekijken, mss dat ik er toch nog iets kan uit opmaken.
|
02/12/08 16:18 |
InvisibleSun
|
Soit, allemaal bedankt na 5 uur prutsen heb ik het in gang gekregen, als je op een knop drukt verandert een label in "test". Zo moest het zijn, nu kan ik verderprutsen om oa. typeconversions te doen enzo. Mah soit, toch nog altijd lang leve Delphi!
|
02/12/08 19:36 |
Reageer
Om in dit forum te reageren moet je wel lid zijn en je moet ingelogd zijn, je kan je op deze registreer pagina inschrijven en dan heb je ook ineens een eigen profiel. Indien je al lid bent kan je jezelf rechts bovenaan inloggen
|