10/01/09 05:09

Actualiteit «    ( 1 / 3 )    »
Sinterklaas mag toch kruis hebben in Antwerpen Tags : Sinterklaas  Kruis  Antwerpen  

Soekie

Op de kledij van Sinterklaas mag wel een kruis staan wanneer hij opgevoerd wordt in het stedelijk onderwijs van de stad Antwerpen. Dat heeft algemeen directeur Frank Noten van het Antwerps stedelijk onderwijs gezegd tijdens een debat op de Antwerpse regionale tv-zender ATV.

Commotie
Deze week ontstond er commotie in de scholen omdat de stad Antwerpen een richtlijn had uitgevaardigd die verbiedt aan de Sint om religieuze symbolen te dragen. Het principe van die richtlijn blijft volgens directeur Noten behouden, maar binnen de eigen autonomie van de scholen kan het wel.

Algemene richtlijn
Noten nuanceerde tijdens het debat dat het om een algemene richtlijn tot verbod van religieuze symbolen zou gaan. Hij verklaarde wel dat het stedelijk onderwijs neutraliteit zal blijven nastreven, om ervoor te zorgen dat iedereen er les kan volgen, ongeacht de godsdienst.

Volgens de directeur is de hele kwestie een moeilijke evenwichtsoefening. De vraag werd immers gesteld of er dan ook geen kribbe met het kindje Jezus onder de kerstboom mag staan in de klassen.

"Ideologische dwaasheid"
Commentator Luc Van der Kelen noemde de heisa ideologische dwaasheid. Hij laakte ook het feit dat de Antwerpse schepen van Onderwijs niet deelnam aan het debat. Frank Noten besloot door te stellen dat kruisjes kunnen op de mijter van de Sint, maar dat de duiding van de symbolen thuishoort in de lessen levensbeschouwing.

Bron
30/11/08 23:36
helrunar

/facepalm
30/11/08 23:38
FoolInLife

haha. bende dramaqueens.
30/11/08 23:39
chusto

aan de ene kant vind ik het logisch, bij ons op school is elk symbool van religie verboden
aan de andere kant vind ik het ook wat stom om het ook bij de sint te doen

30/11/08 23:42
Matva

WTF??

Da is de fucking sint -_-' een DENKBEELDIG persoon
30/11/08 23:48
lean

ma die man van waar de Sint uit is afgeleid is toch een heilige? Dan is die toch zo al katholiek? Dan moet de Sint gewoon niet komen in die scholen he in de Sint gaan ze wel geloven maar in 'de kerk' niet
30/11/08 23:50
drecksack

sinterklaas is in zijn geheel christelijk, als je het politiek correct wil doen mag er geen sint meer zijn.
30/11/08 23:54
noblok

Dat krijgt ge natuurlijk, als ge idiote dingen als een hoofddoekenverbod invoert. Dan moet ge consequent zijn en de Sint ook verbieden (of hem van zijn christelijke symboliek ontdoen).
30/11/08 23:55
Frengels1984

zou gaan tijd worden dat ze dieje dure commerce gaan afschaffen
30/11/08 23:55
badboy4life

dan vind ik dat mohammed zijn gezicht moet late zien, want Jezus deed dat ook.. *zzucht*
30/11/08 23:57
whynot2000

oo, dus de islam kindjes krijgen sinterklaas, maar ik geen suikerfeest?
das omgekeerde discriminatie
01/12/08 00:07
MetalGirl

haja sinterklaas IS van het christendom dus waarom zou hij geen kruis dragen en als jezus niet in de kribbe mag liggen vier dan geen kerstmis daar gaat het toch allemaal om.verbied dan ineens om godsdienst openlijk te beleven. en alle tradities. als de sint geen kruis mag dragen omdat dat religieus is mag hij er eigenlijk gewoon niet zijn want de sint is een religieus symbool en de god van alle kinderen.wie gaat er al die wenende kindjes troosten als de sint niet meer komt? er is toch niets leukers dan de opwinding van sinterklaas en de gezelligheid van kerstmis ook al ontbreekt het dan aan sneeuw.mag er dan ook geen traditie meer zijn of moet de sint vervangen worden door een robot om mee te gaan met de tijd? modernisering van sinterklaas in de tijden van crisis
01/12/08 00:08
drecksack

idd @ whynot
01/12/08 00:08
ijskrabman

Whynot2000 heeft daar een van de strafste uitspraken gedaan die ik ooit op een internetforum heb gezien
01/12/08 00:18
VoMiCa

Hoewel het christendom sterk achteruit gaat qua aanhangers en kerk en staat gescheiden zijn, is belgië (en heel west europa trouwens) nog steeds grotendeels een christelijk gebied, om het zo te zeggen. Ze moeten eens stoppen met die cultuur, die toch nog steeds een klein beetje deel van ons is zo te censureren, gewoon om alle andere religies tevreden te willen stellen en hen niet te "beledigen".
01/12/08 00:21
noblok

"Whynot2000 heeft daar een van de strafste uitspraken gedaan die ik ooit op een internetforum heb gezien "

Ze klopt ook niet helemaal. Op mijn school werd er tenminste nooit een suikerfeest gevierd, dus noch de islamkindjes, noch ik kregen dat. We kregen wel allemaal snoep van de Sint. De islamkindjes vierden waarschijnlijk wel thuis een suikerfeest, maar er is niets dat u tegen houdt om dat ook te doen.
01/12/08 00:21
lean

whynot2000 heeft zo hard een punt eigenlijk, ik zat op een katholieke school en toch mochten de islamkindjes thuisblijven als het suikerfeest was enz (stond in het schoolreglement), maar met sinterklaas kregen zij toch ook lekker een sinterklaas uit chocola op hun examenbankje
01/12/08 00:36
Morthagg

Die kerel heet "Sint" voor een reden, he. De man met de witte baard en de mijter is nog steeds een heilige, ffs. Een christelijk figuur. Wat gaan ze die zijn kruis afpakken.
Haha, die zijn kruis afpakken. Lollig.
01/12/08 00:45
jhoefkes

algemene afschaffing van religie op publieke plaatsen.

gewoon geen sint op school alleen , staatsfeestdagen. (en een gemiddelde van de belangrijke feestdagen van elke godsdienst geven aan vrij te nemen dagen.) dagen die samenvallen kunnen nog wel gegeven worden.

en voor diegenen die vorig jaar wel nen sint gehad hebben op school en dus dit jaar geen meer zouden krijgen. Sorry tis crisis ook voor de sint je geen cadeautjes int school alleen thuis.
01/12/08 01:01
gekkekiwi

Het is hier nog al gezegd maar ik zal het ook nog maar eens zeggen.
De naam 'Sint' is volgens mij toch nog steeds een verwijzing naar de titel van Heilige, Heilig volgens de Christelijke kerk. Als mensen met een andere godsdienst deze heilige Nicolaas dan ook willen vieren, dan moeten die mensen dat kruis er maar bijnemen, het is nu eenmaal deel van de christelijke godsdienst, Nicolaas is geen neutraal heilige, hij is een christelijk heilige.
'T is in mijn ogen alsof ze zouden zeggen dat een Boeddhabeeld geen boeddhistische kenmerken mag hebben.
Wij moeien ons niet met de manier waarop zij het Suikerfeest, of de ramadan of wat dan ook vieren, dan moeten zij zich ook niet moeien met de manier waarop wij de sterftedag van een van onze heiligen vieren.
01/12/08 01:43
«    ( 1 / 3 )    »

2 / 2
© 2001-2009 Noxa