02/12/08 07:07

Sport «    ( 1 / 1 )    »
Op z'n gemak op een paard ;) Tags :      

LittlePlanet

Rare titel , I know.

Het zit zo. 5 jaar geleden begon ik met paardrijden. Ik was echt wel "fan" van paarden Ik stond elke woensdag te popelen om naar de manège te gaan. Ik deed vooral graag dressuur maar springen vond ik ook wel plezant, daar zat wat meer spanning in.. Maar in mijn (nu ex-)manège sprongen we nooit hoog.. Maar we deden het wel progressief en dat vond ik goed ..
Vervolgens ben ik aan mijn studies begonnen (hoge school) en door tijdgebrek ben ik een tijdje gestopt met rijden. Dan heb ik een nieuwe manege gezocht (de mensen in die andere waren te jong) maar daar heeft de monitor om mijn niveau te teste mij in ene keer "hoog" (vond ik toen, maar voor de goede ruiters is dat nu ook niet hoog e, kweet niemeer exact hoe hoog het was maar het paard deed toch een fameuze sprong) doen springen. Ik ben niet gevallen maar khad toch even mijn evenwicht kwijt.
Ik ben dan terug van manege veranderd want ik vond de monitor veel te bruusk en bovendien kon die zich niet inhouden te roken naast de paarden !
Nu heb ik een leuke manege, vriendelijke mensen, de paarden zijn daar goed verzorgd en mijn monitrice geeft goed les. Maar ik merk nu dat ik me echt minder op mn gemak voel als vroeger, op een paard.. Vooral bij het springen dan. Nuja mijn monitrice begint weer met lage sprongen, maar toch heb ik een kleine angst. Ik ga er wel niet meer "vaak" naartoe (tijdgebrek)..
Kheb toch de indruk dat ik mijn passie wat kwijt ben en ik vind het echt spijtig..

Aan wat ligt het (dat minder op zn gemak zijn) ? Die ene keer te hoog gesprongen? Het feit dat ik nu "ouder" ben en mss meer ga nadenken over de risico's?

Vooral, hoe kan ik mij trg op mn gemak voelen ? Regelmatiger rijden ?
Is het jullie ook al voorgekomen?

Dankuu voor de tips
20/08/08 09:26
Lauwie

Regelmatiger rijden zal normaal wel helpen. Wat juist de reden is voor uw angst kan niemand zeggen he .
Vooral niets forceren. Misschien wachten tot je een paard hebt gevonden waar je een band mee hebt & dan nog eens proberen te springen.
Ik ben ook 'bang' geworden na een aantal ongelukken te hebben gezien, een paard dat met mij erop in rengalop schoot in een bos,..
Paardrijden is nu eenmaal een gevaarlijke hobby maar er zijn wel meerdere dingen gevaarlijk in het leven. Een beetje geluk moet je hebben .
20/08/08 10:06
AfraidBecauseOfYou

Ik denk ook regelmatiger rijden. Mijn passie gaat wel kwijt aan de stallen teveel moeten uitmesten .Maar ik heb ook ooit wel bang gehad voor te springen, maar ik heb m'n nieuwe paarden ook leren springen, dus die angst is helemaal overwonnen.
20/08/08 10:32
zodiaccupuncture

natuurlijk meer rijden dan...

en als dat al zou komen omdat ge gewoon uw evenwicht wat verloor, da zou toch ma erg zijn
20/08/08 11:03
LittlePlanet

@zodiaccupuncture : ja idd, tis nie de eerste keer, en ik ben ook al "veel" gevallen vroeger dus ja, tzou eiglijk niet daaran moeten liggen

jullie hebben wrs gelijk !
meer rijden
20/08/08 11:10
Raven

Gewoon vaker rijden. In het begin op de wat bravere paarden, en dan bouw je op naar de zogenaamde rotknollen ^^

Ouder worden zal er ook wel iets mee te maken hebben. Toen ik 10 jaar was sprong ik zonder nadenken terug op een paard als ik eraf was gevallen. Nu stap ik ook nog wel terug op, maar met ietsje meer twijfel.

En je evenwicht verliezen op een paard doet iedereen wel eens hoor
*Denkt terug aan de keer dat ze zonder stijgbeugels met een shetlander draafde, en er opeens gewoon naast lag :' ) *
20/08/08 11:29
magicmirror

ik ben gestopt toen ik op paarde overmoest.
ik heb altij op pony's gereje en nog ni van de gemakkelijkste. die liete echt niemand anders op hun rug dan mij. die bokte steigerde, ik dee de hoogste spronge. ik was echt van niks bang op men pony's. kheb zelfs nog race en croscountry gedaan. en toen heb ik een paard gekocht. en toen ben ik gestopt.
kweetni waarom. kvond het op een paard nimeer zo leuk. & als ik nu op een paard zit voel ik me ook helemaal ni op men gemak.
20/08/08 11:31
magicmirror

mar vaker rijde zal wel helpe denk.
20/08/08 11:31
tourist

Terug meer rijden en beginnen met rustige paarden. Privéles nemen is ook geen slecht plan trouwens. En het heeft ook wel gewoon wat te maken met ouder worden, vroeger was ik ook wel zo zot om op de moeilijke eerst te kruipen, maar nu laat ik dat toch ook aan andere over. (2x serieus vallen helpt wel om tot dat besef te komen haha )
20/08/08 11:36
tourist

ah Magicmirror, ik herken dat. Ik heb altijd pony's gehad en ben 2 jaar geleden overgegaan naar een paard. Dat bleek achteraf echter niet de simpelste, in die mate dat niemand daar nog iets mee kon aanvangen en ik er nog amper naartoe ging. Ik heb die nu bijna een jaar geleden terug verkocht, en mij terug "ne grote pony" gekocht, toch wel de beste beslissing ooit geweest.
20/08/08 11:37
TOxDOxLIST

Je hebt nu gewoon meer remmingen omdat je geschrokken bent. Als je dit je vooral niet laat tegenhouden om te springen en met regelmaat blijft rijden dan zal dit wel overgaan. Je rijdt in een manège en je hebt dus veronderstel ik niet altijd hetzelfde paard, wat volledig vertrouwen opbouwen toch iets moeilijker maakt dan wanneer je een vast paard hebt. Daarom raad ik je toch aan zo veel mogelijk te springen met een paard waar je je toch ongeveer bij op je gemak voelt en je zal je na verloop van tijd des te comfortabeler voelen.
20/08/08 11:39
magicmirror

ik ben er ook al ff aan aant denken om ne grote pony te kope.
mischien moet ik er is werk van make
20/08/08 12:55
Mephistopheles

Horseback riding kills clitoris
20/08/08 13:20
PUCKEMON

waarschijnlijk is da omda ge ouder word,
zoals ge zegt:
als ge ouder bent denkt ge meer na over de risico's eh.
en meer rijde helpt wel,
of een paard kope waar da ge u zeker op u gemak op voelt
20/08/08 13:24
BlackRose89

'k heb dat ook al gehad vroeger, na ne serieuze val, ge moet idd meer rijden en zowa nen band opbouwe met uw paard, als gij angst hebt voelt uw paard dat en gaat hij ook nerveuzer zijn.
20/08/08 14:35
FriendsWithBenefits

Vaker rijden zal idd wel helpen en als je ouder bent dan denk je ook meer na over de dingen die kunnen gebeuren.
Zelf ben ik al een stuk of 30x van't paard gevallen, vooral omdat ik vroeger bij het springe ni heel vast in men zadel zat. Om dit te verbeteren moest ik dan altijd zonder beugels rijden en dat heeft wel goed geholpen. Als je voelt dat je vast zit op je paard, dan heb je ook meer vertrouwen in jezelf.
Voor de rest komt jouw 2de lesgever mij heel bekend voor Ik heb er ook zo ene ^^
20/08/08 14:50
JustxWannaxHavexFun

da kmt ng wl goe . kheb da ook nen tijd gehad omda ik in 5 dagen tijd zo 8x keihard was gevallen ! mr as ge op een manege bent waar ge op u gemak zeit dn betert da wl nzo . kheb nu ook (bijna) nooit meer schrik fzo .
20/08/08 15:47
drecksack

liever op je gemak op een paard dan een paard op je gemak.
20/08/08 16:27
angelo14

wa uw probleem betreft, zoals zovelen mij al voor waren, meer gaan rijden... voor de rest:
ga racen, das veel plezanter dan dressuur, dressuur zuigt maar...
croscountry en jumping is oowk nog wel plezant.
20/08/08 18:35
tourist

Ja, racen, goei plan als ge weinig vertrouwen hebt haha. 't Is ook dat dressuur helemaal ni den basis is.
20/08/08 21:36
«    ( 1 / 1 )    »

Reageer

Om in dit forum te reageren moet je wel lid zijn en je moet ingelogd zijn, je kan je op deze registreer pagina inschrijven en dan heb je ook ineens een eigen profiel. Indien je al lid bent kan je jezelf rechts bovenaan inloggen

2 / 2
© 2001-2008 Noxa