02/12/08 06:44

Actualiteit «    ( 1 / 11 )    »
Trein dubbel zo duur als auto Tags : Trein  OpenbaarVervoer  Auto  

Warsteiner

BRUSSEL - Het openbaar vervoer gebruiken is in ons land dubbel zo duur als met de auto rijden. Tot die conclusie komt Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Karel de Grote Hogeschool. Hij berekende ook dat een abonnement bij De Lijn tien keer goedkoper is dan een bij de NMBS. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

Pecqueur legde voor zijn berekening de prijs van een auto naast die van een abonnement bij de NMBS en De Lijn. 'Een gemiddelde auto, zoals een Opel Astra of een Volkswagen Golf, kost elk jaar 4.974 euro', zegt Pecqueur. 'Wanneer een gezin met twee kinderen ouder dan twaalf min of meer dezelfde verplaatsingen met het openbaar vervoer wil doen, is het meer dan 10.000 euro per jaar kwijt.'

NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts benadrukt dat de trein niet bedoeld is om de auto volledig te vervangen. 'Ons doelpubliek is het woon-werkverkeer en het woon-schoolverkeer. Voor die mensen hebben we wél interessante tarieven. De gemiddelde prijs voor een gezin ligt hier tussen de 1.200 en de 1.300 euro per jaar.'

Mark Pecqueur vindt het onbegrijpelijk dat een abonnement bij De Lijn tien keer goedkoper is dan één bij de NMBS.

Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp.a) geeft toe dat het treinverkeer in ons land erg duur is. "Maar onze bussen en trams zijn het goedkoopst van heel Europa.

Bron: Gazet van Antwerpen

Ik vind deze berekening niet erg juist. Men vergeet dat:

1) Het gezin bestaande uit ouders en kinderen al lang niet meer het standaardhuishouden is. Circa 1 op de 7 Belgen woont alleen, en dat aantal groeit. Voor hen is een NMBS-abonnement wél goedkoper dan een wagen. De gemiddelde bezittingsgraad van een auto bedraagt in ons land slechts 1,2 personen.

2) Iemand hoogst zelden een abonnement voor het hele net nodig heeft. Meestal is het een abonnement voor een specifieke lijn, wat natuurlijk veel goedkoper is.

Bovendien kan iemand voor 4,6 € (jonger dan 26, Go-Pass) of 7,1 € (ouder dan 26, Rail Pass) van De Panne naar Aarlen. Reken eens uit hoeveel hetzelfde traject per auto kost (autogebruik kost, brandstof en onderhoudskosten veroorzaakt door de kilometers samen, toch minstens 0,15 € per kilometer, en veelal 0,20-0,25 €.)

En de vergelijking abonnement De Lijn versus abonnement NMBS is appels met citroenen vergelijken. De trein biedt een stuk meer comfort en is doorgaans veel sneller dan de bus. Bovendien is De Lijn beperkt tot Vlaanderen, met de NMBS kom je ook in Brussel en Wallonië.
19/08/08 12:55
FlyyChanell

We vergeten ook de belastingen op de auto, de verzekeringen van de auto.
Maar met 5 ben je goedkoper met de auto, dan met het openbaar vervoer. Dat is dan weer wél waar.
19/08/08 12:59
zodiaccupuncture

de vergelijking nmbs - de lijn is inderdaad belachelijk, om zoveel redenen

en of de auto goedkoper is dan het openbaar vervoer of omgekeerd hangt ook van vele dingen af
maar ik denk wel dat bij de meesten het openbaar vervoer wel voordeliger zou uitkomen

maar de auto is nu eenmaal veel makkelijker meestal
19/08/08 13:03
Warsteiner

De belasting en verzekering zijn wel degelijk opgenomen in die berekening.

Het klopt inderdaad dat je met 5 goedkoper rijdt met de auto dan met de trein. Maar dat betekent niet veel, want zoals gezegd zit er in een auto gemiddel 1,2 personen.
19/08/08 13:04
WorldWidePropaganda

de trein is veel te duur.

ik heb vorig jaar zeker +500 euro aan treinkosten gehad (en ik gebruik de trein niet om naar school te gaan)
maarja, dat merk je te laat eh

en ze moeten niet te veel opscheppen met hu go-pass want die is duurder geworden. (en wanneer je van brussel naar mechelen reist kan je beter gewoon betalen want dat is goedkoper, maar dan moet je wel op voorhand komen en in de file staan voor een kaartje)

nmbs vs delijn, de infrastructuur van de nmbs is dan ook 10 keer duurder, domme meneer Mark Pecqueur
19/08/08 13:06
zodiaccupuncture

niemand verplicht u toch om een kaartje te kopen als het 'file' is
19/08/08 13:07
WorldWidePropaganda

file om een kaartje te kopen, als je opstapt zonder kaartje moet je ze op de trein kopen (+ x euro)

soms komt het erop neer dat je meer moet betalen om uw trein te kunnen halen (ja eigen schuld dikke bult maar soms kan je er zelf weinig aan doen)
19/08/08 13:09
CountryBitch

Yeah right, ik betaal voor mijn treinabonnement van 12 maanden 0,30 eurocent per rit (Ieper-Kortrijk). Dat is +- 25km afstand, ik denk dat je met de auto toch net iets meer betaalt, niet waar?

Dat komt natuurlijk voordeliger uit, maar anderzijds betaal je op een gewone weekdag voor dit traject (heen en terug) iets minder dan 10 euro... Zo zie je maar.

Edit:
file om een kaartje te kopen, als je opstapt zonder kaartje moet je ze op de trein kopen (+ x euro)
Zonde rmijn abo,kocht ik altijd mijn tickets op de trein en ik heb nooit meer moeten betalen. Natuurlijk kwam dit wel doordat het loket gesloten was ^^
19/08/08 13:13
zodiaccupuncture

da's waar ma geef mij dan es een alternatief?

eigelijk moogt ge al blij zijn dat ge nog een kaartje kunt kopen op de trein zelf, dat ge uw trein nog kunt halen eventueel zonder een kaartje te kopen

en dat die op de trein zelf duurder zijn is dan ook normaal, anders zou niemand nog vooraf een kaartje kopen
19/08/08 13:14
FlyingMonkeyMaster

Wauw. Dat wil wel wat zeggen,
19/08/08 13:15
Peach

kvind de trein toch veeeel duurder als de bus,

ben van geel en ik betaal voor heen en terug 4 euro met de bus naar antwerpen

met de trein is dit 12.5 euro en ben evenlang onderweg
19/08/08 13:15
Warsteiner

Ge kunt toch ne Go Pass kopen? Dan kost die treinrit maar 4,6 € meer.
19/08/08 13:18
Peach

voor dieje ene keer ga ik da ook ni kope ze
19/08/08 13:20
Juno

Eigenlijk valt de duurheid van de trein nog best mee op sommige trajecten hoor. Van Antwerpen naar waar ik woon kost met de bus 1,5 euro en met de trein 1,8 euro, zo veel meer is dat nu ook weer niet.

Maareuh
De trein biedt een stuk meer comfort en is doorgaans veel sneller dan de bus.
Meer comfort is toch ook niet altijd waar op de trein hoor :/ Heb daar al vaak een uur mogen rechtstaan of op ne vuile grond kunnen zitten.
19/08/08 13:21
WorldWidePropaganda

de nmbs zou een alternatief moeten hebben voor de go-pass en de abonementen want die abo's zijn enkel van punt A naar punt B, wat voor mensen die zowel dichtbij (goedkoper dan een go-pass kaartje) als verder (maar niet altijd hetzelfde traject) reizen? die moeten dan én een go-pass hebben én gewoon betalen voor de kortere ritjes?

ze zouden zoiets moeten maken als de busy-pass maar voor treinen. desnoods voor 500 euro.
19/08/08 13:22
zodiaccupuncture

da's niet waar hé warsteiner, da's enkel heen dan
19/08/08 13:22
Warsteiner

Oeps, sorry, had het niet gelezen. 9,2 euro is het dus. Dat is nog altijd minder dan 12,5.

voor dieje ene keer ga ik da ook ni kope ze

Als ge toch maar een enkele keer met de trein reist moet ge toch niet klagen over "hoge" prijzen?
19/08/08 13:23
Faith

Voor heeel korte ritjes heb je toch keycard? (Of is die er niet meer? )

In Nederland is t op zich even duur, maar hier kan je voor €55 een kaart kopen, waarmee je op ieder kaarjte 40% korting krijgt, en daarbij mag je 3personen meenemen die met jouw kaart ook die 40% krijgen ^^
En ze hebben bij de grotere stations veeeel ticketautomaten, wachten moet je nauwelijks

Maar ze rijden even hard niet op tijd als in Belgie -_-
19/08/08 13:24
Peach

kwil maar bedoele? dast zelfde traject
19/08/08 13:29
Faith

En t is dan nog 60cent duurder dan de bus!
19/08/08 13:30
«    ( 1 / 11 )    »

2 / 2
© 2001-2008 Noxa