| Films, log, verbeterd kleursysteem, nieuwe standaardkleuren, en nog wat recente aanpassingen.
|
Tags :
| |
Ypsilon
|
Er zijn nog eens een aantal dingen aangepast of toevoegd op de site :
- De standaardkleuren van de site zijn veranderd. Als je ooit via de stijl paginas een ander kleurschema instelde, dan zul je hier allicht niks van merken. Maar voor anderen zijn de standaardkleuren op de site veranderd van het doffe grijze naar iets levendiger blauw met duidelijkere witte en gele tekst. Deze kleur is geselecteerd op basis van een aantal voorstellen die de vipleden konden indienen en waar ze over konden stemmen. Misschien was de periode hiervoor een beetje te kort, aangezien er mensen op vakantie waren en dat stemgedoe dus gemist hebben, maar er waren alleszins genoeg meningen en stemmen om een keuze te kunnen maken uit de populaire voorstellen. Er is ook gelet op de leesbaarheid en algemene duidelijkheid. Volgens een redelijk aantal posts bij de reaktor vond men het vorige schema meestal nogal te donker en te depri, en hopelijk komt het nu dus iets beter over. Het vorige standaardschema zou vanaf straks gewoon in de keuzelijst moeten staan voor wie er echt heimwee naar heeft, en alle andere kleurvoorstellen van de voorbije periode zullen ook toegevoegd worden aan de keuzelijst.
- Er is een 'film ' onderdeel in het hoofdmenu. De laatste tijd zijn er in het filmlinks-onderdeel van het fourm af en toe zelfgemaakte filmpjes te zien van noxaleden. En dat soort dingen mag toch wel wat meer aandacht krijgen, dus er is nu een apart onderdeel voor gemaakt. De bedoeling is dat er in dat deel allerlei zelfgemaakte filmpjes kunnen komen die enigszins interessant zijn. Er zijn er momenteel al een handvol te zien uit de testperiode. Er is ook al een basis verdeling op basis van categorieën om alles overzichtelijk te houden. Dat systeem wordt wel aangepast en uitgebreid naargelang er nieuwe filmpjes komen. Ik kan nu nog niet echt voorspellen wat er uiteindelijk allemaal te zien gaat zijn (en wat er dus online wordt gelaten), maar de basisvoorwaarden zijn dat het 'interessant' en 'zelfgemaakt' moet zijn. Ga daar dus aub niet tientallen videoclips van je favouriete groepen zetten, want daar dient het echt niet voor. In de komende weken zal de uitleg op die upload pagina wel uitgebreid worden, en komen er ook enkele filmmoderators om alles wat in goede banen te leiden. Films en filmposts zouden ook te zien zijn bij het details-vak van je profiel, met een link naar een overzicht van je geposte films indien je er minstens 1 hebt.
- het 'tips' deel is niet meer te zien. Dat is nooit echt deftig van de grond gekomen, en er was nog te veel werk nodig voor het allemaal vlot af te krijgen met alle mogelijke functies in. Maar het leek me niet echt de moeite om daar nog veel tijd in te steken. Er kwamen ook wat te veel willekeurige dingen op zonder samenhang, of die te gedetailleerd waren, of die toch al op het forum stonden ook. Dus het draagde uiteindelijk niet zo veel bij aan de site.
- Forumtags. Bij een aantal recente topics zou je die al kunnen zien, rechtsboven op iedere pagina van een forumtopic. Die zaken kunnen voorlopig enkel door veteraanleden ingesteld worden. De bedoeling is om een beter overzicht te kunnen opbouwen van allerlei onderwerpen op het forum, aangezien dit toch al tienduizenden topics bevat van de voorbije 6 jaar. Op basis van die forumtags wordt er automatisch een alfabetisch lijst met onderwerpen samengesteld. Voorlopig zijn er vooral onderwerpen met een klein aantal bijhorende topics, maar die lijst zal de komende weken wel uitgebreid worden.
- Agendatags : Dit is eigenlijk in alle stilte al een tijdje online, maar werd nog niet echt aangekondigd. Het is vooral een variant op de forumtags, met dat verschil dat ze enkel bij agendatopics gebruikt kunnen worden, en dat ze moeten overeenstemmen met bestaande profieltags. Want die agendatags worden gebruikt om bij de agenda een lijstje samen te stellen met agendatopics die mogelijk interessant zouden zijn voor je, op basis van bijvoorbeeld je muzieksmaak in profieltags.
- Nog in het forum : een apart overzicht in het creatief onderdeel per forumposter. In een topic in dat onderdeel zou er rechtsboven nu een link moeten zijn om alle 'creatief' topics van die persoon te kunen bekijken.
- Er is nu een nieuw systeem om de kleuren op je profiel in te stellen. Het zou hopelijk de vele mensen moeten helpen die het procentsysteem blijkbaar te moeilijk vinden (afgaande van reaktor). Nu is er per onderdeel gewoon een balkje met de mogelijke kleurkeuzes, en een pijltje dat verschoven kan worden. Het procentsysteem blijft nog bestaan (links staan bovenaan dat vak), maar het is nu niet meer de standaard keuze. Bij het pijlsysteem zijn er minder combinaties mogelijk dan bij de procenten, dus wie graag echt gedetailleerd te werk wilt gaan kan dat procent systeem natuurlijk blijven gebruiken. Het probleem is wel dat je kleuren een beetje afgerond worden, als je ze eerst via procenten instelde en daarna via het pijlsysteem, want die pijltjes gaan bij het openen automatisch naar de kleuren die het meest lijken op je ingestelde kleuren, maar die zjin niet altijd echt letterlijk hetzelfde als je oude procent kleuren. Gebruik het dus voorzichtig, en voor vipleden : vergeet dat nxl systeem met backups niet als je het pijlsysteem wilt testen.
- vipfotos, bewerkonderdeel : de 'omhoog' knop onder iedere foto is verdwenen, en het zou nu mogelijk moeten zijn om bij het bewerken je fotos gewoon te klikken en te verslepen. Als je een foto na het slepen loslaat op een andere, dan komt die gesleepte foto in de plaats van de aangeduidde foto, en zouden alle foto's een plaatsje opschuiven. Dit zou een heel stuk handiger moeten zijn dan foto's één voor één omhoog te krijgen door daar tientallen keren op te klikken.
- log : Helemaal links in het onderste menu deel. Dit is een variant op het v-log systeem dat we al een jaar of 3 hebben, maar met dat verschil dat het nu voor iedereen toegankelijk is, en dat het op een simpele chronologische manier wordt weergegeven. Op die pagina zie je dus een overzicht van de belangrijkste zaken die je vrienden op hun profiel zetten (nieuws, fotos, tags, vrienden), of wat er van hen online komt (albumfotos, films). Ook zul je een melding krijgen indien iemand jouw eigen gemeente (op basis van postcodes) of jouw school toevoegt op zijn/haar profiel.
Dit systeem is helemaal niet bedoeld als een soort big-brother of stalk overzicht. Er komen enkel dingen op die mensen toch al online zetten om aan anderen te laten zien, dat log systeem vergemakkelijkt het nu gewoon wat om aandacht te krijgen voor die dingen. Want er zijn anders toch altijd mensen die via zever of profielnieuws reclame maken voor een nieuwe albumfoto of iets dergelijks ... wel, nu gaat dat ook automatisch voor hun vrienden. Wat er dus niet op te zien is (en ook nooit toegevoegd zal worden) zijn gastenboekposts, forumposts, albumposts en dergelijke. Dus ik hoop dat mensen zich niet te veel bespioneerd gaan voelen met die log optie... er is echt niks te zien dat vroeger nog niet te zien was, het is gewoon overzichtelijker nu. Het kan ook zijn dat het wat lijkt op gelijkaardige systemen van andere sites, maar dat is vooral omdat er geen honderden verschillende manieren zijn om zoiets te laten zien.
Voor vipleden is er nog het thematische overzicht (zelfde inhoude en indeling als de vertrouwde v-log), er is een instellingenpagina om alles nog beter te filteren, en er is een systeem waarbij al deze gegevens ook via een rss-reader verwerkt kunnen worden. (meer info en vragen daarover : zie desbetreffende topics in vip opties forum)
- Zoek paginas : het is nu ook mogelijk om op basis van email adressen te kijken of er iemand op noxa zit die je al kent. Dit is een optie die ook al jarenlang gevraagd werd zodat mensen hun vrienden beter konden terugvinden en toevoegen. Ik hoop dat mensen hier ook niet te paranoia mee omgaan, want er worden geen email adressen getoond, er wordt enkel gefilterd op email adressen die ingegeven worden, en die dus bv afkomstig zijn van een msn contactlijst of iets dergelijks.
- Nieuwsbrief : de tekstlengte van een nieuwsbrief zou nu wat verlangd moeten zijn om ook langere berichten toe te laten. Op de profielen zul de ingeschreven leden dan een iets verkortere versie van de brief ontvangen, met een vermelding naar de aparte pagina waar de volledige tekst staat. Ook zou er een preview optie zijn (nu werkt ze misschien nog niet heb ik juist gemerkt, maar ze is dus onderweg). En de regels voor het aanmaken van een nieuwsbrief zijn ook wat aangepast. Voor een uitgebreidere discussie hierover is er al een aparte topic bij opmerkingen, en post daar gerust verder je meningen en suggesties erover. Maar voorlopig is het nieuwsbrief systeem dus terug beschikbaar, maar dan wel met die aangepaste aanmaakvoorwaarden.
- Nieuwe leden krijgen vanaf nu ook automatisch een privé bericht met daarin een tiental tips en aanwijzingen over wat ze met hun profiel kunnen doen, en hoe ze bepaalde dingen op het forum moeten gebruiken. Om dit zo efficient mogelijk te laten gaan, is die kleur voor ongelezen berichten ook aangepast naar een opvallend groen, voor iedereen die dit nog niet zelf had ingesteld via de instellingen pagina.
Er zijn nog een aantal zaken die wel gepland waren, maar die niet op tijd afgeraakten en die wat zijn uitgesteld naar een volgende update. Dit zijn vooral een hernieuwing van het layoutsysteem voor vipprofielen, dat ook gebruik zou maken van verschuifbare vakken en kaders om alles wat simpeler te maken. En ook gaan er nog een aantal kleine foutjes weggewerkt worden die blijkbaar zijn ontstaan door de vorige aanpassing aan de layout, namelijk de afrondingen van kaders. In sommige gevallen kwamen skins of randen daardoor niet meer goed uit, en dat moet dus nog wat gecorrigeerd worden. Maar dat is dus voor een volgende keer.
zoals altijd : geef aub je meningen, reacties, foutmeldingen, suggesties voor verdere aanpassingen, etc etc. Het is praktisch onvermijddelijk dat een deel van de dingen hierboven eigenlijk nog niet goed werken, omdat er nogal veel tegelijk wordt aangepast, dus heb er wat geduld mee aub.
|
27/07/08 18:41 |
DangerousGift
|
aaaaahzzzzooooo blauw is ergens wel een fel kleureke tegenover da grijs vindek ook is iets anders he
|
27/07/08 18:46 |
suicidexscene
|
ik zie nog altyd da grijs : ( ..
en een schuifbar om de kleuren te kiezen is handig
maar ik vond V-log beter : (
|
27/07/08 18:50 |
deadstop031
|
wel bling bling da blauw en goud
|
27/07/08 18:50 |
BeautifulLies
|
Ik vind het enkel jammer dat de 'log' niet op dezelfde plaatst als 'v-log' staat
|
27/07/08 18:51 |
Silene
|
nice!
|
27/07/08 18:51 |
Ypsilon
|
log niet op dezelfde plaats als vroegere v-log , omdat
- het meer overzicht is van meerdere dingen op de site (ook school, geo, films, albumfotos) dan enkel maar profieldingen van je vrienden
- het niet in de profielkleuren hoefde te staan volgens mij . Dat is ook voor de duidelijkheid, niemand anders ziet die pagina toch. (ok, ik weet dat je dezelfde redenering voor berichten pagina kan gebruiken, maar die is nog ouder en vaster dan die v-log)
Ik veronderstel dat het wel zal wennen.
|
27/07/08 18:54 |
BeautifulLies
|
Oké, klinkt logisch. Het zal inderdaad wel wennen.
|
27/07/08 18:56 |
Ypsilon
|
en er scheelt nog iets met het foto verschuif systeem, wordt straks wel nagekeken
|
27/07/08 18:56 |
lovedrug
|
Ik vind het mooier zo eigenlijk
|
27/07/08 18:57 |
whiteNightmare
|
Dat blauw!
Ieeuw!
Ik dacht dat dat deel uitmaakte van die tijdelijke 'misvormingen'.
Kan je die kleuren nog ergens veranderen, want dit doet gewoonweg zeer aan mijn ogen.
edit: Sorry, je kan ze dus nog veranderen. (niet ver genoeg gelezen)
|
27/07/08 19:00 |
VieEnPlastique
|
Ik was zo verschoten van het blauwe dat ik het terug op "oude standaard" heb gezet. Maar nu vind ik het nieuwe (blauwe dus) niet meer terug! Staat dat ergens tussen de kleurenkeuzes?
|
27/07/08 19:03 |
Ypsilon
|
nieuwe standaard staat ondertussen normaal gezien op dezelfde plaats als de oude standaard vroeger. En die oude zou in de algemene lijst staan (of daar toch binnenkort opduiken, die lijst wordt om de paar uur opnieuw aangemaakt)
|
27/07/08 19:04 |
DangerousGift
|
wette ik wor happy van dees kleureke way to go noxa
|
27/07/08 19:06 |
Hilite
|
heuj heuj!
|
27/07/08 19:10 |