20/08/08 20:52

Creatief «    ( 1 / 1 )    »

dwelfusius

Waanzin

als rede intuītie tracht te overmeesteren,
teneinde emotionele rampspoed te voorkomen
wordt helder zien moeilijk
door zelfbeschouwelijk in derde persoon te denken.

intensiteit en passie,
wantrouwen en scrupuleusheid
beide aan weerszijden op de oevers
van de kolkende stroom
die door mijn hart en hoofd raast

waanzin noem ik het,
dissociatief ervaren/denken.
pseudo-psychoanalytisch aan mezelf verhalen
om daaruit te kunnen concluderen
hoe ik mij eigenlijk voel

waanzin
25/07/08 11:04
rudi

ik zou "scrupulositeit" zeggen
ik weet niet eens of het juister is, maar het klinkt juister

ik vind het vrij slapjes, de waanzin druipt er niet echt vanaf, het doet te doordacht aan
25/07/08 11:27
dwelfusius

ik wou da ook zeggen maar het is dus effectief scrupuleusheid..tenzij vandale mij bedriegt..

het gedicht gaat ook niet over waanzin, het gaat over de oorzaak van de waanzin, namelijk te zwaar en intensief over alles! nadenken => dus een doordachte en beredeneerde analyse van gevoelens moeten maken eer ge ook maar het geringste idee hebt, wat ge voelt..

dat is exact mijn punt de titel hoeft niet het onderwerp van een gedicht te zijn hé
25/07/08 12:23
VieEnPlastique

Ik vind het wel knap.
25/07/08 12:52
rudi

een punt hebben, tja
waarom ook niet
25/07/08 13:01
rudi

een punt hebben, tja
waarom ook niet
25/07/08 13:01
whynot2000

je hebt dit wel aangevinkt e:
"Heeft je titel een duidelijke samenvatting van je onderwerp ? Zet niet gewoon 'vraagje' of 'kijk hier' of 'help', maar geef in een paar woorden weer waar de topic echt over gaat."

al bij al is het een vrij goed gedicht
25/07/08 14:44
dwelfusius

@whynot2000 = daar hebt ge absoluut een punt.. ^^

ik lees die dingen niet, ik ben IT-er en al die eula's xd ..is nice da ge mij der op wijst
25/07/08 15:28
Effervescent

Amai, die laatste strofe is wel heel erg lelijk.
En de rest is zoals de laatste strofe, maar dan iets minder lelijk.
Ik hou niet zo van dit soort gedichten,
moeilijke woordjes verzinnen om een bepaalde gedachtenstroming te verklaren is maar al te simpel,
als er geen gevoel van rechtschapenheid of geestesdrift in huist.
26/07/08 13:22
dwelfusius

als gij dat moeilijke woordjes vindt
26/07/08 16:27
Effervescent

Natuurlijk vind ik dat geen moeilijke woordjes,
maar dissociatief en pseudo-psychoanalytisch zijn nu eenmaal pseudo-moeilijke woorden die de poëzie verkrachten.
27/07/08 15:46
dwelfusius

waarom is da al dan wel of niet pseudo moeilijk?

geef mij eens een woord dat exact de betekenis van dissociatief is, of er 95% van in de buurt komt? het is niet omdat gij dat als "pseudo-moeilijke verzonnen woordjes" beschouwt dat da ook zo is..integendeel, er is helemaal niets verzonnen aan die woorden..*zucht*

"moeilijke woordjes verzinnen om een bepaalde gedachtenstroming te verklaren is maar al te simpel,
als er geen gevoel van rechtschapenheid of geestesdrift in huist. " => wauw, kan het nog arroganter?..
wat/wie geeft aan u het recht om tegenover mij te gaan beweren dat er geen rechtschapenheid of geestesdrift achter mijn woorden schuilt

leer eens wat gesprekstechnieken mijn beste..er is en blijft een zeer groot verschil tussen zeggen "ik vind dat" of "dat is lelijk" ..gij dwingt mij door voor de tweede optie te kiezen gewoon in de verdediging, omdat ik het niet eens ben met uw stelling..ipv als ge het op de eerste manier zou zeggen zou ge tenminste duidelijk stellen dat het om uw! persoonlijke mening gaat

maar ik heb al gezien wat voor soort typetje da gij zijt, dus ik ga niet verder reageren op uw patronizerende "ik ben 17 en heb de wijsheid in pacht" houding
28/07/08 15:02
Effervescent

geef mij eens een woord dat exact de betekenis van dissociatief is, of er 95% van in de buurt komt?

Ik zeg u alleen dat zulke woorden gewoon niet pāssen in een gedicht, en daarmee bedoel ik niet inhoudelijk of betekenend, maar esthetisch. Dat is gewoon geen woord om in een gedicht neer te poten, want men kan het amper bezingen en het is lelijk.

wat/wie geeft aan u het recht om tegenover mij te gaan beweren dat er geen rechtschapenheid of geestesdrift achter mijn woorden schuilt

Niemand geeft mij dat recht, ik eigen het mij toe. Ik heb het recht om mijn rechten te bepalen, blijkt hier.
Als dichter is het uw taak om die rechtschapenheid en/of geestesdrift in uw woorden voelbaar te maken, dat mislukt hier enorm hard, dus kan ik besluiten dat uw woorden in dit gedicht noch enige vorm van rechtschapenheid, noch enige vorm van geestesdrift bevatten. En dit is niet helemaal subjectief, hoor.

leer eens wat gesprekstechnieken mijn beste..

Ik hoef niets te leren, gesprekstechnieken leren is iets voor sociale assistenten of psychologen. Rechtuit, rechtaan, en wat ik vind is meestal algemene waarheid, daar kritisch en objectief zijn soms ook beloond wordt.
28/07/08 19:01
letmerockyoursoul

knap!
04/08/08 18:15
«    ( 1 / 1 )    »

Reageer

Om in dit forum te reageren moet je wel lid zijn en je moet ingelogd zijn, je kan je op deze registreer pagina inschrijven en dan heb je ook ineens een eigen profiel. Indien je al lid bent kan je jezelf rechts bovenaan inloggen

2 / 2
© 2001-2008 Noxa